De Brusseprijs 2023

nieuws over literatuur, taal, schrijvers enz.
(geen reclame voor nieuwe boeken plaatsen)
Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

De Brusseprijs 2023

Berichtdoor Marjo » 22 Mar 2023, 15:23

De Brusseprijs wordt door Fonds Bijzondere Journalistieke Projecten uitgereikt aan het beste Nederlandstalige journalistieke boek. Dit jaar heeft de jury vijf titels geselecteerd voor deze prijs en Beeld & Geluid in Den Haag deelt graag deze nominaties. 18 juni wordt de prijs uitgereikt aan de winnaar.

* Jan Banning – Het oordeel. De zaak Christina Boyer (Schilt Publishing)
* Joeri Boom – Ik wil weg. De verborgen kanten van een correspondentschap (Podium)
* Margriet Brandsma – De heks van Anjum. Dader of zondebok (De Geus)
* Jessica van Geel – Truus van Lier. Het leven van een verzetsvrouw (Thomas Rap)
* Thom Hoffman – Indië, betovering en desillusie. Een persoonlijke zoektocht naar een verborgen geschiedenis (Meulenhoff)
* Gerard Janssen – Hackers. Over de vrijheidsstrijders van het internet (Thomas Rap)
* Judith Koelemeijer – Etty Hillesum. Het verhaal van haar leven (Balans)
* Olaf Koens – Alle Oekraïners die ik ken. En een paar van wie ik alleen maar gehoord heb (Nijgh & Van Ditmar)
* Angelique Kunst – Er is er hier maar één de baas! De ontspoorde macht van Gerard Sanderink (Business Contact)
* Ineke Noordhoff – Ontaard land. De strijd van een Groninger tegen de gasregenten (Atlas Contact)
* Sylvia Pessireron – Sayang é. Zeventig jaar Molukkers in Nederland en op Maluku (Walburg Pers)
* Chris de Stoop – Hemelrijk (De Bezige Bij)
* Jan-Hein Strop & Stefan Vermeulen – Sywerts miljoenen. De jacht op het mondkapjesgoud (Follow the Money)
* Maurice Swirc – De Indische doofpot. Waarom Nederlandse oorlogsmisdaden in Indonesië nooit zijn vervolgd (De Arbeiderspers)
* Arjen van Veelen – Rotterdam. Een ode aan inefficiëntie (De Correspondent)
* Jeroen Visser – Noord-Korea zegt nooit sorry (Das Mag)

De jury bestaat uit Hasna El Maroudi (juryvoorzitter), Jeroen van Bergeijk, Marcel Gelauff, Floor Milikowski en Roline Redmond (winnaar van de Brusseprijs 2022).

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: De Brusseprijs 2023

Berichtdoor Dettie » 22 Mar 2023, 15:32

Oh wat een mooie boeken! Een staat er op de site Olaf Koens – Alle Oekraïners die ik ken, dankzij een recensie van Jef Abbeel onze Rusland, China en Oekraïnekenner.

En de rest zou ik graaag lezen!

Dettie

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: De Brusseprijs 2023

Berichtdoor Marjo » 22 Mar 2023, 15:33

Ik zou gaan voor dat van Thom Hoffmann, maar dat is een enorme pil!

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: De Brusseprijs 2023

Berichtdoor Dettie » 22 Mar 2023, 15:40

Ik zou graag Judith Koelemeijer – Etty Hillesum willen lezen.

Dettie


Terug naar “Prozanieuws”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 88 gasten