Recensenten NBD Biblion gedumpt

nieuws over literatuur, taal, schrijvers enz.
(geen reclame voor nieuwe boeken plaatsen)
Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Recensenten NBD Biblion gedumpt

Berichtdoor Dettie » 09 Mar 2022, 13:12

7 maart 2022

De recensenten van NBD Biblion werden vandaag allemaal gedumpt met de onderstaande brief van directeur Nina Nannini. In het vervolg worden de recensies automatisch gegenereerd door computers.

Onderwerp: Bedankt voor je waardevolle bijdrage

Beste recensent,

Je bent, samen met zo’n zevenhonderd ‘collega’s’, recensent voor NBD Biblion. Al jaren vertrouwen we jaarlijks voor ruim 15.000 korte recensies van nieuwe titels en recente herdrukken op jullie kennis en kunde als onder meer kosmoloog of streekhistoricus, dichter, computerprogrammeur, latinist, striptekenaar, gerontoloog, kinderboekenschrijver of als kenner van literatuur in het algemeen. Bibliotheekmedewerkers besluiten onder meer op basis van jullie recensie een titel al dan niet in de collectie op te nemen. Dat is zeer waardevol.

Bibliotheekwereld in ontwikkeling
Er is veel veranderd de afgelopen jaren. In de samenleving, bij bibliotheken en bij NBD Biblion. Steeds meer maken we gebruik van nieuwe technologieën en zijn we gewend geraakt aan snelheid. In dat verband hebben we, zoals je weet, de afgelopen drie jaar ook onderzocht hoe we nieuw verschenen titels sneller van de uitgever naar bibliotheken en mediatheken kunnen krijgen. Inmiddels is het, na lang ontwikkelen en perfectioneren, met gebruik van kunstmatige intelligentie gelukt om dit proces te automatiseren. Een nieuwe titel wordt letterlijk digitaal gelezen en onze software kent alle metadata toe en maakt automatisch een recensie. Hierdoor kunnen titels nu zo’n vier weken eerder aanbieden aan bibliotheken en scholen waardoor zij hun collecties nog beter actueel kunnen houden.

Dubbel gevoel
Aan de ene kant zijn we natuurlijk trots op deze vooruitgang. Aan de andere kant doet ons dit ook pijn. Het moment is aangebroken om afscheid te nemen van de meeste van onze trouwe recensenten. Ruim 85 procent van de metadata en recensies wordt inmiddels door slimme software samengesteld. We willen je daarom met deze brief laten weten dat we jouw toewijding en precisie de afgelopen jaren enorm hebben gewaardeerd. Mede dankzij jouw bijdrage hebben bibliotheken de afgelopen jaren een mooie collectie kunnen opbouwen.

Met hartelijke groet,

Nina Nannini
Algemeen directeur

--------------

Verschrikkelijk er komt geen mens meer bij kijken, een machine bepaalt de inhoud van een boek... en daarop wordt de inkoop van de bibliotheekboeken bepaald...

Dettie

berdine
Berichten: 3619
Lid geworden op: 23 Mei 2006, 20:42
Locatie: breda

Re: Recensenten NBD Biblion gedumpt

Berichtdoor berdine » 09 Mar 2022, 13:42

Alvast een 1 april grap?

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Recensenten NBD Biblion gedumpt

Berichtdoor Dettie » 09 Mar 2022, 15:15

Nee, dat werd natuurlijk gelijk geroepen.

het staat o.a. ook in het Parool
https://www.parool.nl/kunst-media/bibli ... ~b4afa5c7/



Dettie

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Recensenten NBD Biblion gedumpt

Berichtdoor Marjo » 10 Mar 2022, 10:13

Ga je ons ook afdanken dan? Als het toch met metadata kan.
In de eerste plaats snap ik dan niet hoe dat werkt, er zal toch ingevoerd moeten worden door een mens?
En ten tweede had ik al niet zo'n hoge pet op van die Bibliontekstjtes, nu helemaal niet meer.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Recensenten NBD Biblion gedumpt

Berichtdoor Dettie » 10 Mar 2022, 11:03

Ga je ons ook afdanken dan? Als het toch met metadata kan.
haha Natuurlijk niet!! Ik zou willen dat er veel meer mensen bij Leestafel zaten. Maar helaas het aanbod van recensiesites is tegenwoordig zo groot en sommige sites hebben een groot budget, waardoor zij veel meer mensen kunnen trekken.

Ik vind de bibliontekstjes juist erg prettig. Zij zijn geschreven door mensen die er verstand van hebben, niet iedereen mocht ze schrijven. Je kreeg eerst een test. Ik had ook mijn favoriete biblionschrijvers, zoals bijvoorbeeld Drs Madelon de Swart.
Ik vind het echt erg dat ze gestopt zijn en nu alles aan een machine overlaten. Tzum heeft enkele nieuwe recensies getest en ze blijken ook niet erg te kloppen. Er wordt puur naar woorden gekeken, niet naar de kern en emotie in het verhaal.

Ik heb ook jaren de bibliontekstjes bij het themaboek geplaatst op de site om naast de flaptekst - die altijd positief is - ook een échte indruk van het boek te geven. Maar deze waren op gegeven moment weg bij Bol en ik kon ze bij Biblion zelf niet lezen omdat ik geen 'lid' was.
Ik miste ze echt.

Dettie

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Recensenten NBD Biblion gedumpt

Berichtdoor Marjo » 11 Mar 2022, 08:55

Ik las ze niet altijd omdat ik juist de ervaring heb dat ze soms de plank flink mis sloegen. Daar is het eigenlijk begonnen dat ik helemaal probeer om geen recensies - groot of klein - van tevoren te lezen, als ik het boek zelf wil lezen.

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Recensenten NBD Biblion gedumpt

Berichtdoor Renate » 11 Mar 2022, 16:15

Ik vind het ook een belachelijk idee. Ik lees juist wel graag een recensie voor ik een boek ga lezen. In de eerste plaats omdat die recensie me naar een boek kan trekken, of juist niet. En ook gewoon omdat ik het leuk vind.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Recensenten NBD Biblion gedumpt

Berichtdoor Dettie » 12 Mar 2022, 13:57

Ook de taalstraat is verontwaardigd

https://www.nporadio1.nl/fragmenten/de- ... e-gevolgen

Dettie

Lezer100
Berichten: 809
Lid geworden op: 03 Aug 2010, 19:52
Locatie: België
Contact:

Re: Recensenten NBD Biblion gedumpt

Berichtdoor Lezer100 » 25 Mar 2022, 23:55

Een computer gaat dus bepalen wat wij in de toekomst nog aangeboden krijgen. Persoonlijk laat ik mij eerder door een (uiterst) beknopte samenvatting leiden, niet door de al of niet positieve commentaar van een al dan niet geautomatiseerde recensent. Ik ben heel immuun voor recensenten.
Lezer100

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Recensenten NBD Biblion gedumpt

Berichtdoor Dettie » 26 Mar 2022, 05:02

Haha dus dan kunnen wij beter ook ons mond houden en stopen met Leestafel?

Maar een computer die recensies maakt, vind ik heel erg. Kennelijk mag er niets meet gevoeld worden.

Dettie

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Recensenten NBD Biblion gedumpt

Berichtdoor Renate » 26 Mar 2022, 11:39

Ach, ik lees graag besprekingen. Zowel van boeken als van muziek. Ik vind dan zelf wel uit of iets wat voor me is en dat heeft dan mogelijk meer met de beschrijving als de beoordeling te maken.

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Recensenten NBD Biblion gedumpt

Berichtdoor Marjo » 26 Mar 2022, 12:23

Een medestander! Ik maak zelf verslagen maar ben eigenlijk ook vrij immuun voor die van een ander.
Die lees ik liever achteraf.

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Recensenten NBD Biblion gedumpt

Berichtdoor Renate » 26 Mar 2022, 12:28

Deels achteraf, soms ook vooraf. Ze kunnen me op ideeën brengen en dan lees ik ze dus vooraf. En als ik het boek in huis heb, lees ik ze ook wel eens achteraf. Als ik zelf een bespreking moet schrijven, hoop ik liever even geen andere besprekingen van hetzelfde boek te lezen.

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Recensenten NBD Biblion gedumpt

Berichtdoor Marjo » 26 Mar 2022, 17:53

Dat heb ik dus ook. Achteraf vind ik prettiger. Tenzij ik zeker weet dat ik het niet ga lezen.
Maar ik ken ook mensen die juist hun keuze voor een volgend boek laten bepalen door wat anderen er over schrijven.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Recensenten NBD Biblion gedumpt

Berichtdoor Dettie » 26 Mar 2022, 18:18

Ja ik ga altijd wel af op flapteksten en recensies, als die mij aanspreken dan raak ik meer geïnteresseerd in het boek. Ik wil ook graag van tevoren weten of het onderwerp me aanspreekt. Ik had vroeger ook mijn favoriete krantenrecensenten, hun smaak kwam overeen met mijn smaak.
Soms als ik zit te worstelen met een recensie, kijk ik wel eens bij andere recensenten, wat zij over het boek schrijven, dat brengt mij af en toe wat verder, maar lang niet altijd.
Ik hoorde overigens dat non-fictie boeken nog wel door recensenten van Biblion geschreven worden! Dat verbaasde me, juist non-fictie zou je eerder door een computer kunnen laten maken dan fictie, lijkt mij.

Dettie

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Recensenten NBD Biblion gedumpt

Berichtdoor Renate » 26 Mar 2022, 21:04

Voor een deel laat ik m'n keus ook wel bepalen door wat anderen er over schrijven.


Terug naar “Prozanieuws”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten