Piet is vertrokken.

nieuws over literatuur, taal, schrijvers enz.
(geen reclame voor nieuwe boeken plaatsen)
Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Piet is vertrokken.

Berichtdoor Dettie » 13 Nov 2020, 15:30

In Trouw van 12 november stond een uitgebreid artikel van Sander Becker over Sinterklaasboeken.
Zwarte Piet is niet meer in de (nieuwe) kinderboeken te vinden.

"Clavis, de grootste uitgever van Nederlandstalige kinderboeken, is gestopt met het leveren van boeken waar Zwarte Piet in voorkomt. Eind oktober heeft het bedrijf de laatste voorraad van zevenduizend stuks vernietigd. Het was de enige uitgever die nog Zwarte Pieten boeken drukte.
Boekwinkels namen de bewuste boeken nauwelijks nog af. Ook bij auteurs en illustratoren merkte Clavis een toenemende aarzeling om door te gaan. Toen Bol.com onlangs besloot om geen Zwarte Pietenboeken meer te verkopen, was dat het laatste duwtje dat Clavis nodig had. De uitgever levert nu alleen nog nieuwe of aangepaste titels met roetveegpieten."


Ook dit gegeven riep veel commentaar op.

Schrijvers en illustratoren hebben al eerder hun verhalen en tekeningen gewijzigd. Pieten worden nu helpers. Liedjes worden qua tekst een beetje veranderd en zo langzamerhand begint iedereen te wennen aan de nieuwe hulpjes van Sinterklaas.

Het artikel sluit af met de volgende zinnen:
Elke acht jaar heb je een nieuwe generatie gelovige kinderen die niet beter weten. Tradities zijn niet statisch, ze veranderen en settelen zich in een nieuwe vorm. Zoiets kost tijd maar heel lang zal het denk ik niet meer duren. Dit is onomkeerbaar.

Dettie

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Piet is vertrokken.

Berichtdoor Marjo » 13 Nov 2020, 21:05

Tja. Dat tijden veranderen weten we wel. Maar ik vind dit toch jammer.
En als je zegt dat die helpers geen zwarte huidskleur mogen hebben, is dat dan geen vorm van discriminatie?

berdine
Berichten: 3619
Lid geworden op: 23 Mei 2006, 20:42
Locatie: breda

Re: Piet is vertrokken.

Berichtdoor berdine » 13 Nov 2020, 23:09

Zeker wel, maar misschien mag die dan Sinterklaas zijn.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Piet is vertrokken.

Berichtdoor Dettie » 14 Nov 2020, 11:26

En als je zegt dat die helpers geen zwarte huidskleur mogen hebben, is dat dan geen vorm van discriminatie?

Dat zou het zijn, maar in deze context is het natuurlijk anders. Nu worden de Pieten als zwarte domme hulpjes neergezet met een raar taaltje.
Dat is het verschil. Maar een gekleurde Sinterklaas zou ook wel eens leuk zijn!! Alleen hoe verklaar je dat aan de kinderen... haha

Dettie

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Piet is vertrokken.

Berichtdoor Marjo » 14 Nov 2020, 20:01

Ik ben het niet met je eens dat Pieten worden neergezet als domme krachten! Ik ken ze wel met eigen specialiteiten, een turnpiet, een snoepjespiet enz, maar dom? Welnee!
Ik denk ook dat het nauwelijks aan kinderen uitgelegd zou hoeven worden. Als hij maar een mijter heeft en een baard en zo.


Terug naar “Prozanieuws”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten