Nominaties NS Publieksprijs

nieuws over literatuur, taal, schrijvers enz.
(geen reclame voor nieuwe boeken plaatsen)
Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Nominaties NS Publieksprijs

Berichtdoor Dettie » 22 Okt 2020, 11:47

Drie nieuwe namen dingen mee naar NS Publieksprijs

21 oktober 20202
Vanavond is de stemperiode gestart voor de NS Publieksprijs, de grootste publieksprijs voor boeken in Nederland. De genomineerden voor de bekendste boekenprijs voor volwassenenliteratuur zijn zojuist bij de talkshow De Vooravond op NPO1 bekendgemaakt. Welk van deze boeken sleept de felbegeerde titel Boek van het Jaar 2020 in de wacht?

BASTA – Edwin Schoon
De cursus ‘Omgaan met teleurstellingen’ gaat wederom niet door – Herman Finkers
De meeste mensen deugen – Rutger Bregman
Familiegeheimen – Astrid Holleeder
Grote verwachtingen – Geert Mak
’t Hooge Nest – Roxane van Iperen

Stemperiode tot 18 november
Een maand lang kan er door alle lezers van Nederland worden gestemd op deze genomineerde boeken óf op een boek naar keuze via http://www.nspublieksprijs.nl.
Tijdens deze periode zullen de genomineerde auteurs aanschuiven bij Tijd voor MAX op NPO1 om te praten over hun boek.

Op 18 november sluiten ’s avonds om 19.30 de stembussen, waarna in aanwezigheid van de genomineerden in de talkshow M op NPO1 door Margriet van der Linden bekend wordt gemaakt welke titel Boek van het Jaar 2020 krijgt.

Genomineerden 2020
De lijst met nominaties voor de NS Publieksprijs 2020 kent dit jaar drie schrijvers die nog niet eerder genomineerd zijn en drie schrijvers die meer dan één keer genomineerd zijn, waaronder tweevoudig oud-winnaar Geert Mak.

Rutger Bregman, Edwin Schoon en Roxane van Iperen, de Boekenweekessayist 2021, zijn dit jaar voor het eerst genomineerd. Geert Mak won de prijs in 2000 met De eeuw van mijn vader en in 2004 met In Europa. Hij was in 1997 genomineerd met Hoe god verdween uit Jorwerd, in 2013 met Reizen zonder John en in 2017 met De levens van Jan Six. Astrid Holleeder was eerder genomineerd in 2017 met Judas en in 2018 met Dagboek van een getuige. Herman Finkers was in 1997 al eens genomineerd met Ich bin ein Almeloër! en in 1998 met Het meisje met de eierstokjes.


NS Publieksprijs Leesclub en miniboekjes

De leesclub van de NS Publieksprijs stort zich vanaf nu op de zes boeken die genomineerd zijn voor de NS Publieksprijs 2020. De NS Publieksprijs Leesclub van 20 uitverkoren enthousiaste lezers krijgt alle genomineerde boeken thuisgestuurd en ontmoet de schrijvers in een online meet & greet. Hierin krijgen de leesclubleden de kans om de genomineerde bestsellerauteurs en hun verhalen nog beter te leren kennen. Onder het mom van ‘een boek kan zoveel doen’ gaan de leden van de leesclub hun leeservaringen met elkaar en met heel Nederland delen via hun eigen netwerk en dat van de NS Publieksprijs. Zo enthousiasmeren ze mensen om te lezen en te stemmen op hun favoriete boek van dit jaar. V
orig jaar was de NS Publieksprijs Leesclub een groot succes en wakkerde het lezen aan door meer interactie mogelijk te maken tussen lezers en auteurs én lezers onderling. Er waren ook dit jaar weer duizenden aanmeldingen.

Miniboekjes
Maar liefst 26.700 fysieke miniboekjes met de eerste hoofdstukken van de genomineerde boeken circuleren in boekhandel en bibliotheek. NS verspreidt deze miniboekjes ook digitaal via het Instagram account van NS. Lezers kunnen deze ‘Instaboekjes’ delen met hun volgers, of kunnen direct stemmen op hun favoriet.
De Instaboekjes zijn vanaf woensdagavond 21 oktober 20.00 uur te lezen via het Instagram account van NS (@ns_online) en via https://www.ns.nl/publieksprijs.

NS Leesclub en Treinlezer Nieuwsbrief
Reizen met de trein is tijd voor jezelf. Tijd om te verdwijnen in een goed boek bijvoorbeeld. Om treinlezers, die tijdelijk even thuislezers zijn, te inspireren zijn de NS Leesclub op Facebook en de NS Treinlezer nieuwsbrief in het leven geroepen. Met boekdiscussies, boekenacties en de beste leestips van andere (trein)lezers. Meer informatie vind je op https://ns.nl/treinlezer.

NS Publieksprijs
Bij de NS Publieksprijs geldt: de lezer bepaalt. Het boek waar het lezerspubliek het meest op stemt wint. De zes genomineerde oorspronkelijk Nederlandstalige boeken behoren tot de bestverkochte titels van het afgelopen jaar (1 juli 2019 tot 1 juli 2020). Het Nederlandse publiek kan stemmen voor de NS Publieksprijs via https://www.nspublieksprijs.nl.

Stemmers maken kans op een jaar lang gratis boeken en gratis reizen met de trein (startdatum naar wens). Vorig jaar werden er maar liefst 111.000 stemmen uitgebracht. De NS Publieksprijs bestaat, naast de eretitel Boek van het Jaar 2020, uit een sculptuur van Jeroen Henneman, een geldbedrag van € 7.500,- en een jaar lang gratis reizen met de NS Business-Card 1e Klas (startdatum in overleg).

Bron: https://nieuws.ns.nl

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Nominaties NS Publieksprijs

Berichtdoor Marjo » 22 Okt 2020, 12:37

Het enige boek dat me trekt heb ik al gelezen. Ik heb me niet aangemeld, het zijn al jaren boeken die me nauwelijks trekken.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Nominaties NS Publieksprijs

Berichtdoor Dettie » 22 Okt 2020, 13:30

Alle boeken trekken me wel behalve het boek van Holleeder.
Maar ja, er zijn zovéél boeken die me trekken. Mijn tafel ligt er vol mee :D

Dettie Leesgraag

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Nominaties NS Publieksprijs

Berichtdoor Marjo » 22 Okt 2020, 20:02

De tafel is leeg, maar de planken!!! Vandaag 1400 pagina's binnen.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Nominaties NS Publieksprijs

Berichtdoor Dettie » 23 Okt 2020, 12:33

Ja dát dus... elke dag wel een of twee boeken...

Dettie


Terug naar “Prozanieuws”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten