De winnaar van de Hebban Debuutprijs 2020: 'Viktor' van Judith Fanto

nieuws over literatuur, taal, schrijvers enz.
(geen reclame voor nieuwe boeken plaatsen)
Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

De winnaar van de Hebban Debuutprijs 2020: 'Viktor' van Judith Fanto

Berichtdoor Marjo » 20 Sep 2020, 13:00

De prijzen vliegen om de oren! Maar prima voor boekpromotie!

Judith Fanto heeft de Hebban Debuutprijs 2020 ontvangen voor ‘Viktor’. De historische roman verscheen afgelopen maart bij uitgeverij Ambo|Anthos. In het boek gaat hoofdpersoon Geertje op zoek naar de waarheid rond Viktor Rosenbaum, de raadselachtige broer van haar grootvader. De auteur ontving de award uit handen van juryvoorzitter Gerben de Bruijn en Hebban-hoofdredacteur Sander Verheijen. Lezerscommunity Hebban reikte de prijs voor de vijfde keer uit. Vorig jaar won Thomas Rueb met ‘Laura H.’.

De Hebban Debuutprijs is de enige juryprijs van Nederland en Vlaanderen met een grote invloed van lezers. De tienkoppige jury onder leiding van juryvoorzitter Gerben de Bruijn (boekverkoper) roemde Fanto om haar schrijfstijl, de kwaliteit die je in de eerste zin al herkent, haar opbouw van een scène en de vorm van deze roman die absoluut naar meer smaken.

De longlist voor de Hebban Debuutprijs werd in april bekendgemaakt, waarna een lezersjury van ruim honderd lezers de shortlist bepaalde. De andere genomineerden waren Bianca Boer met Draaidagen, Lucia van den Brink met Niemand zoals hij, Splinter Chabot met Confettiregen en Dido Michielsen met Lichter dan ik.

https://www.hebban.nl

Ik ben overigens heel blij met deze keuze!

Dettie
Site Admin
Berichten: 44028
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: De winnaar van de Hebban Debuutprijs 2020: 'Viktor' van Judith Fanto

Berichtdoor Dettie » 21 Sep 2020, 13:02

ja het is een mooi boek, ik ben het nu aan het lezen (samen met nog twee andere boeken).

Dettie


Terug naar “Prozanieuws”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten