Longlist Lbris geschiedenis Prijs 2020

nieuws over literatuur, taal, schrijvers enz.
(geen reclame voor nieuwe boeken plaatsen)
Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Longlist Lbris geschiedenis Prijs 2020

Berichtdoor Marjo » 19 Sep 2020, 12:10

De prijs is een initiatief van Historisch Nieuwsblad, Libris, Nederlands Openluchtmuseum, Rijksmuseum Amsterdam, VPRO en de Volkskrant en wordt dit jaar voor de dertiende keer uitgereikt. Met deze prijs willen de initiatiefnemers een stimulans geven aan het goede historische boek in Nederland.

De Libris Geschiedenis Prijs maakt onderdeel uit van de Maand van de Geschiedenis, het grootste geschiedenisevenement van Nederland, www.maandvandegeschiedenis.nl.

Longlist
Uit een lijst van meer dan driehonderd historische boeken heeft de jury de volgende tien titels genomineerd voor de Libris Geschiedenis Prijs 2020:

Bas von Benda-Beckmann, Het Oranjehotel. Een Duitse gevangenis in Scheveningen (Querido)
Enny De Bruijn, De hoeve en het hart. Een boerenfamilie in de Gouden Eeuw (Prometheus)
Carolina Lenarduzzi, Katholiek in de Republiek. De belevingswereld van een religieuze minderheid, 1570-1750 (Vantilt)
Hans Luijten, Alles voor Vincent. Het leven van Jo van Gogh-Bonger (Prometheus)
Theo Mulder, De Hersenverzamelaar. Het veelbewogen leven van Franz Joseph Gall (1758-1828) (Balans)
Mar Oomen, Missievaders. Een familiegeschiedenis van katholieke wereldverbeteraars (Atlas Contact)
Pieter van Os, Liever dier dan mens. Een overlevingsverhaal (Prometheus)
Angelie Sens, De Kolonieman. Johannes van den Bosch (1789-1844), volksverheffer in naam van de koning (Balans)
Dik Verkuil, De gedrevene. Joop den Uyl 1919-1987 (Nieuw Amsterdam)
Eva Vriend, Eens ging de zee hier tekeer. Het verhaal van de Zuiderzee en haar kustbewoners (Atlas Contact)

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Longlist Lbris geschiedenis Prijs 2020

Berichtdoor Marjo » 19 Sep 2020, 12:10

Niets van gelezen, al spreekt de laatste me wel aan.
Morgen, 20 september, wordt de shortlist bekend gemaakt.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Longlist Lbris geschiedenis Prijs 2020

Berichtdoor Dettie » 19 Sep 2020, 12:15

Angelie Sens, De Kolonieman. Johannes van den Bosch
Hans Luijten, Alles voor Vincent. Het leven van Jo van Gogh-Bonger


Deze spreken mij dan weer aan.
Vooral de laatste, wel 600 pagina's en dat maakt dan weer dat ik me daar geen tijd voor gun. Stom maar waar.

ben benieuwd welke in de shortlist komen.

Dettie

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Longlist Lbris geschiedenis Prijs 2020

Berichtdoor Marjo » 19 Sep 2020, 12:19

Ik heb geen idee wie die persoon in kwestie is. Maar inderdaad, zo dik, dat gaat er niet van komen.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Longlist Lbris geschiedenis Prijs 2020

Berichtdoor Dettie » 19 Sep 2020, 12:35

Johannes van den Bosch stichtte de Maatschappij voor Weldadigheid waaruit de koloniën in Drente ontstonden. Frederiksoord, Wilhelminaoord en Willemsoord en later Veenhuizen o.a. het boek Het pauperparadijs gaat daarover.

Alles voor Vincent is de biografie over Jo de vrouw van Theo van Gogh, de broer van Vincent.
Theo heeft zijn hele leven Vincent ondersteund, de broers stierven vrij snel achter elkaar en Jo heeft eigenlijk het werk van Vincent in beeld gebracht. Haar hele verdere leven heeft ze gewijd aan de nalatenschap - de schilderijen - van Vincent.

Dettie

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Longlist Lbris geschiedenis Prijs 2020

Berichtdoor Marjo » 19 Sep 2020, 12:41

Johannes van de Bosch ken ik wel, ik heb dat oord bezocht, daar krijg je een heleboel informatie over de man.

Ik weet niet zo net of ik geïnteresseerd ben in de schoonzus van Van Gogh...maar ik vind dan ook maar een enkel schilderij van de schilder echt mooi.

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Longlist Lbris geschiedenis Prijs 2020

Berichtdoor Marjo » 20 Sep 2020, 12:44

En de shortlist. Toen ik het hoorde op de radio begon ik al te kwijlen. Maar ja...

Enny De Bruijn, De hoeve en het hart. Een boerenfamilie in de Gouden Eeuw (Prometheus)
Mar Oomen, Missievaders. Een familiegeschiedenis van katholieke wereldverbeteraars (Atlas Contact)
Pieter van Os, Liever dier dan mens. Een overlevingsverhaal (Prometheus)
Angelie Sens, De Kolonieman. Johannes van den Bosch (1789-1844), volksverheffer in naam van de koning (Balans)
Eva Vriend, Eens ging de zee hier tekeer. Het verhaal van de Zuiderzee en haar kustbewoners (Atlas Contact)


Terug naar “Prozanieuws”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten