Zilveren Griffels, Zilveren Penselen, Vlag & Wimpels

nieuws over literatuur, taal, schrijvers enz.
(geen reclame voor nieuwe boeken plaatsen)
Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Zilveren Griffels, Zilveren Penselen, Vlag & Wimpels

Berichtdoor Dettie » 26 Aug 2020, 10:56

25-8-2020 In aanloop naar de Kinderboekenweek worden een week lang de Zilveren Griffels en Penselen bekendgemaakt. Vandaag zijn de best geschreven kinderboeken in de categorie ‘Zes tot negen jaar’ en ‘Poëzie’ bekendgemaakt. De best geïllustreerde kinderboeken zijn bekroond in de categorie ‘Geïllustreerde kinderboeken’ en ‘Geïllustreerde jeugdboeken’. De bekendmaking werd online gepresenteerd door de bekende presentator van Kinderen voor Kinderen, Ridder van Kooten.

26 augustus 2020, worden de Zilveren Griffels in de categorie ‘Tot zes jaar’ bekendgemaakt en de Zilveren Penselen in de categorie ‘Prentenboeken’. 28 augustus om 11.15 uur zijn alle Zilveren Griffels en Penselen van 2020 bekend.

Voorheen werd de Gouden Griffel en het Gouden Penseel bekendgemaakt en uitgereikt op het Kinderboekenbal. Vanwege de coronacrisis is een Kinderboekenbal dit jaar niet mogelijk, maar gaat de uitreiking van de Gouden Griffel en het Gouden Penseel wel door. De bekendmaking vindt dit jaar plaats op dinsdag 29 september, dus de dag voorafgaan aan de Kinderboekenweek. Hoe de bekendmaking er dit jaar uitziet, blijft nog even een verrassing!


GRIFFELS
Bette Westera - Dit is geen cobra
Bette Westera - Uit elkaar

PENSELEN
Peter Van den Ende - Zwerveling
Carll Cneut - De vuurzeevlieg
Sylvia Weve - Uit elkaar

VLAG EN WIMPELS GRIFFELJURY
Joke van Leeuwen - Hee daar mijn twee voeten
Diverse auteurs - Ik wou dat ik een vogel was

VLAG EN WIMPELS PENSEELJURY
Isabelle Arsenault - Jane, de vos en ik
Delphine Perret - Björn en de wijde wereld
Kitty Crowther - De weglopers
Thé Tjong-Khing - Een boef in het bos
Shaun Tan - Cicade

---

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Zilveren Griffels, Zilveren Penselen, Vlag & Wimpels

Berichtdoor Dettie » 26 Aug 2020, 11:02

Ik wou dat ik een vogel was heb ik gelezen (staat op de poëziesite) Heel mooi boek.

http://www.poezie-leestafel.info/diverse-dichters (even naar beneden scrollen)

Uit elkaar was ik niet kapot van. Persoonlijk vond ik het te druk.

Dit is geen Cobra vond ik geweldig, zie http://www.leestafel.info/bette-westera

En de rest... niet gelezen grrr.

Dettie

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Zilveren Griffels, Zilveren Penselen, Vlag & Wimpels

Berichtdoor Marjo » 26 Aug 2020, 15:55

Mijn nieuwsgierigheid gaat meer uit naar de categorie boven zes jaar.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Alle Zilveren Griffels en Penselen 2020 nu bekend

Berichtdoor Dettie » 28 Aug 2020, 12:01

De Griffel- en de Penseeljury’s trokken de afgelopen dagen door het land om -in aanloop naar de Kinderboekenweek- kinderboekenauteurs en illustratoren te verrassen met deze prestigieuze prijzen.
De Griffeljury heeft twaalf kinderboeken bekroond met een Zilveren Griffel, de prijs voor de best geschreven kinderboeken van het afgelopen jaar.
De Penseeljury reikte acht Zilveren Penselen uit, de prijs voor de best geïllustreerde kinderboeken van het afgelopen jaar. In totaal werden door beide jury’s ook achtentwintig Vlag en Wimpels, eervolle vermeldingen, toegekend.

De oorspronkelijk Nederlandstalige Zilveren Griffels en Penselen zijn automatisch genomineerd voor de Gouden Griffel en Gouden Penseel, die op 29 september bij de start van de Kinderboekenweek bekendgemaakt worden. De Gouden Griffel is de populairste boekenprijs in Nederland en de belangrijkste prijs voor Nederlandse jeugdliteratuur. Het Gouden Penseel is één van de belangrijkste prijzen voor kinderboekillustratoren.

Zilveren Griffels

Categorie Tot zes jaar:

De man met de zeegroene ogen, Koos Meinderts
Tijger, Jan Jutte

Categorie Zes tot negen jaar:

Dit is geen Cobra, Bette Westera en Sylvia Weve
Naar de overkant, Wouter Klootwijk

Categorie Negen tot twaalf jaar:

Niemand ziet het, Dolf Verroen
Het werkstuk –of hoe ik verdween in de jungle, Simon van der Geest

Categorie Twaalf tot vijftien jaar:

Bizar, Sjoerd Kuyper
Dor, Neal Shusterman en Jarrod Shusterman

Categorie Poëzie:

Uit elkaar, Bette Westera
Wat je moet doen als je over een nijlpaard struikelt, Edward van de Vendel

Categorie Informatief

Het geheime boek van Sinterklaas, Floortje Zwigtman
Toen het oorlog was, 1939-1945, Annemiek de Groot, Roos Jans, Juul Lelieveld en Liesbeth Rosendaal

Uit het juryrapport: ‘De stapel kinderboeken uit 2019 was aanzienlijk en divers. Het valt op dat de lijst met Zilveren Griffels en Vlag en Wimpels voornamelijk bestaat uit titels van auteurs van Nederlandstalige bodem. Daartussen zitten bekende namen met een grote staat van dienst, maar ook aanstormende talenten. Verhalen en poëzie brengen lezers in een denkbeeldige omgeving. Na het omslaan van de laatste pagina kunnen de belevenissen die daar plaatsvonden op gelijke hoogte komen met gebeurtenissen in de echte wereld. Het worden waardevolle herinneringen. Maar een goed kinderboek is veel meer dan die eenmalige, prettige herinnering. Het kan een spiegel of een venster zijn. Het bouwt een toekomstige nostalgie op, maar het plant ook beelden en ideeën in het hoofd van de lezer, die zich daarvan wellicht nog helemaal niet bewust is.’

De Griffeljury 2020 bestaat uit: Daniel Albering (boekhandelaar), Jörgen Apperloo (presentator Vlogboek en docent), André Kuijpers (oud-bibliothecaris), Marjolein Meijvis-Wejnberg (docent primair onderwijs), Eline Rottier (oprichter Boekwijzer), Cathy Spierenburg (voorzitter, oprichter My Book Buddy) en Anouk van der Zee (Hebban).

Griffels worden toegekend aan de best geschreven kinderboeken van afgelopen jaar. Voor de Zilveren Griffels zijn er zes categorieën:

Per categorie kunnen er door de Griffeljury twee boeken met een Zilveren Griffel worden bekroond. Eén van de oorspronkelijk Nederlandstalig Zilveren Griffels kan vervolgens door de Griffeljury bekroond worden met de Gouden Griffel. Afgelopen jaar werd Zeb. van Gideon Samson met illustraties van Joren Joshua (Uitgeverij Leopold) bekroond met de Gouden Griffel.

Zilveren Penselen
Categorie Informatief:


Everest, Lisk Feng
Nadir en Zenith in de wereld van Escher, Wouter van Reek

Categorie Geïllustreerde kinderboeken

Wat je moet doen als je over een nijlpaard struikelt, Martijn van der Linden
De vuurzeevlieg – en andere dierenverhalen, Carll Cneut

Categorie Geïllustreerde jeugdboeken

Uit elkaar, Sylvia Weve
Zwerveling, Peter van den Ende

Categorie Prentenboeken

Stel dat…, JooHee Yoon
Hup, Herman!, Yvonne Jagtenberg

Uit het juryrapport: ‘Opvallend in het aanbod van het jaar 2019 was het grote aantal poëziebundels, uiteenlopend in stijl en aanpak, van bijna minimalistisch tot uitbundig in spreads die over de vouw heenlopen. Het is duidelijk, beelden kunnen een geweldige steun zijn bij het lezen, begrijpen en waarderen van de emoties die in gedichten worden aangesproken. Twee andere opvallende trends signaleerde de jury. Een groot aantal natuurboeken – buitengewoon passend in tijden van social distancing en thuisblijven – die het mogelijk maken vanuit je stoel of bed de wonderlijkste ontdekkingen te doen. Meer dan andere jaren waren er titels die richting graphic novel gaan, sterk emotioneel geladen beelden die met een slimme afwisseling van beeldsequenties en paginavullende illustraties een sterke uitdrukkingskracht toonden. Al met al een inspirerend en overtuigend aanbod waar de jury lang en met veel geestdrift over heeft gedebatteerd.’

De Penseeljury 2020, bestaat uit: Kirsten König (boekverkoper bij De Kinderboekwinkel), Joke Linders (criticus), Peter van Rossum (bibliotheekmedewerker), Ilona van Tuinen (conservator Rijksmuseum) en Marlies Visser (voorzitter en grafisch ontwerper, illustrator en oprichter Illustratie Biënnale).

Penselen worden toegekend aan de best geïllustreerde kinderboeken van afgelopen jaar. De Penseeljury kan per categorie twee boeken met een Zilveren Penseel bekronen, waarbij de categorieën er als volgt uitzien:

Eén van de oorspronkelijk Nederlandstalig bekroonde Zilveren Penselen kan het Gouden Penseel winnen. Mijn wonderlijke oom van auteur en illustrator Yvonne Jagtenberg (Uitgeverij Rubinstein) won afgelopen jaar het Gouden Penseel.

bron https://www.cpnb.nl/nieuws/alle-zilvere ... -nu-bekend

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Zilveren Griffels, Zilveren Penselen, Vlag & Wimpels

Berichtdoor Marjo » 28 Aug 2020, 15:43

Het is een hele lijst zo!


Terug naar “Prozanieuws”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten