Top 10 Hebban top 1000 mooiste boeken aller tijden

nieuws over literatuur, taal, schrijvers enz.
(geen reclame voor nieuwe boeken plaatsen)
Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Top 10 Hebban top 1000 mooiste boeken aller tijden

Berichtdoor Dettie » 29 Mei 2020, 12:10

Thriller 'Ik ben Pelgrim' prolongeert eerste plek in top 1000 mooiste boeken aller tijden


Terry Hayes' populaire debuutthriller 'Ik ben Pelgrim' is voor het tweede jaar op rij verkozen tot het mooiste boek aller tijden. Vanochtend maakte de grootste Nederlandstalige lezerscommunity Hebban.nl de Hebban 1000 bekend met de duizend mooiste boeken aller tijden. De Hebban 1000 is geïnspireerd op de Top 2000 van Radio 2 en werd voor de derde keer georganiseerd.

De Hebban 1000 komt tot stand door de duizenden top 25-lijsten van lezers op Hebban. In mei publiceerde Hebban al de mooiste boekenlijsten van bekende lezers, zoals Daphne Deckers, Mieke van der Weij, Jeroen Wielaert, Theo Hakkert en CPNB-directeur Eveline Aendekerk.

De top 10

Ik ben Pelgrim van Terry Hayes
De reisgenoten van J.R.R. Tolkien
De ontdekking van de hemel van Harry Mulisch
Harry Potter en de Steen der Wijzen van J.K. Rowling
De schaduw van de wind van Carlos Ruiz Zafón
Een klein leven van Hanya Yanagihara
Het achtste leven (voor Brilka) van Nino Haratischwili
De zeven zussen van Lucinda Riley
Haar naam was Sarah van Tatiana de Rosnay
De verborgen geschiedenis van Donna Tartt

Hoogste nieuwe binnenkomer
In Amerika is deze roman een enorme bestseller en werden er al miljoenen exemplaren van verkocht: het in 2018 verschenen Where the Crawdads Sing van Delia Owens. In Nederland duurde het iets langer voor het boek door lezers ontdekt werd. Het verscheen eerst als Het moerasmeisje, maar pas nadat het dit jaar opnieuw werd uitgegeven als Daar waar de rivierkreeften zingen begon het echt te lopen. Het is de hoogste nieuwe binnenkomer in de lijst geworden en maar liefst op de 202e plek.

Hoogste Nederlandstalige debuut

'Pas' in 2013 debuteerde Griet Op de Beeck met Vele hemels boven de zevende, op haar website is te lezen: 'Griet Op de Beeck is schrijver. Al heeft ze jarenlang moed moeten verzamelen om dat ook te durven zijn.' Inmiddels heeft ze al vijf boeken gepubliceerd én een Boekenweekgeschenk geschreven, iets waar veel auteurs alleen maar van kunnen dromen. Drie van haar boeken staan in de Hebban 1000, waarvan Vele hemels boven de zevende op de veertigste plek als hoogste Nederlandstalige debuutroman in de lijst terug te vinden is.

Meeste titels
Zeg je horror- en thrillerverhalen, dan zeg je Stephen King. Hij is een van de succesvolste auteurs in het genre en heeft talloze titels op zijn naam staan, waarvan veel verfilmd zijn. En dan te bedenken dat hij overtuigd moest worden om zijn eerste boek, Carrie, te schrijven: zijn vrouw Tabitha vond het in de vuilnisbak en haalde hem over om het af te maken. Inmiddels staat King met negentien titels in de Hebban 1000: zeventien boeken heeft hij alleen geschreven en twee in samenwerking. Het hoogst geëindigd is 22-11-1963, op nummer 18.

Zie ook de top 25
en de top 1000

Bron: Hebban persbericht

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Top 10 Hebban top 1000 mooiste boeken aller tijden

Berichtdoor Marjo » 29 Mei 2020, 14:41

Hayes, niet gelezen. Tolkien had een mogen staan. Mulisch? Haha dat was ook dat boek dat iedereen heeft, maar niet gelezen? Ik heb het wel gelezen, maar in de top drie? Neuh...
Haar naam was Sarah vind ik ook helemaal geen titel 'beste boek' waard.

berdine
Berichten: 3619
Lid geworden op: 23 Mei 2006, 20:42
Locatie: breda

Re: Top 10 Hebban top 1000 mooiste boeken aller tijden

Berichtdoor berdine » 29 Mei 2020, 15:30

Ha ja, die twee vond ik ook helemaal niet goed. Nummer een heb ik ook niet gelezen. Een realistische thriller heb ik begrepen. Niks voor mij.

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Top 10 Hebban top 1000 mooiste boeken aller tijden

Berichtdoor Marjo » 29 Mei 2020, 15:39

Maar wie zou jouw nummer een zijn Berdine? Als je dat al kunt zeggen, want ik vind dat een onmogelijke opgave. Alleen als ik een lijst als deze voorgeschoteld krijg kan ik kiezen.

berdine
Berichten: 3619
Lid geworden op: 23 Mei 2006, 20:42
Locatie: breda

Re: Top 10 Hebban top 1000 mooiste boeken aller tijden

Berichtdoor berdine » 29 Mei 2020, 16:08

Wel dan zou ik kiezen voor Over de rand van Joe Simpson. Dat heb ik in één ruk uitgelezen en daarna meteen nog een keer kriskras in stukjes en beetjes. Vervolgens hield het mij zo bezig dat ik twee weken niks anders meer kon lezen. Verder zijn er een hele massa nummer twee's, dan is het onmogelijk om daar een juiste volgorde in te bepalen.
Van deze lijst zou ik Het achtste leven kiezen. Als ik mij goed herinner kreeg jij dat niet uit. (Van Tolkien heb ík nog nooit iets uit gekregen!)

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Top 10 Hebban top 1000 mooiste boeken aller tijden

Berichtdoor Marjo » 29 Mei 2020, 19:24

Nee, Het achtste leven vond ik niets. Er zijn mensen die zeggen dat ik nog even verder had moeten lezen, maar dan zegt een ander weer: het is wel veel ellende, dus dan denk ik niet dat ik het opnieuw probeer. Maar Tolkien heb ik al meerdere keren gelezen...
'Over de rand' nou nee, die trekt me totaal niet.

Ik blijf het grappig vinden dat smaken zo kunnen verschillen.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Top 10 Hebban top 1000 mooiste boeken aller tijden

Berichtdoor Dettie » 30 Mei 2020, 13:29

Nou Berdine, ik heb van Tolkien ook niets uitgekregen. Ik ben een paar keer begonnen aan In de ban van de ring maar telkens dwalen mijn gedachten af en ik krijg het verhaal gewoon niet mee.
Het achtste leven... 1280 pagina's, nee dat gaat me niet lukken denk ik. Raar eigenlijk want het zijn qua aantal pagina's ca. 4 'normale' boeken en dat lees ik dan weer wel.
Over de rand klinkt wel heel aantrekkelijk. Ik kende dat boek niet, is in 2012 alleen genoemd als themaboek Sport.

Dettie

die Mulisch wel gelezen heeft en Gloed het mooiste boek aller tijden vindt.
op 2e plaats Bittere kou van Harry Wu.


Terug naar “Prozanieuws”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 58 gasten