De winnaars van de Woutertje Pieterse Prijs zijn:

nieuws over literatuur, taal, schrijvers enz.
(geen reclame voor nieuwe boeken plaatsen)
Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

De winnaars van de Woutertje Pieterse Prijs zijn:

Berichtdoor Marjo » 11 Apr 2020, 13:28

Schrijfsters Bette Westera en Sylvia Weve hebben met Uit elkaar de Woutertje Pieterse Prijs voor het mooiste kinderboek van het afgelopen jaar gewonnen, zo is zaterdag bekendgemaakt in het programma De Taalstaat op NPO Radio 1.

Westera en Wever wonnen bovendien een geldbedrag van 15.000 euro.

Uit elkaar gaat over het thema echtscheidingen en bevat veel gedichten en illustraties. De voorzitter van de jury, Arjan Peters, noemt Uit elkaar "een boek dat de tragiek niet ontkent, maar de feestelijkheid laat zegevieren".

Het tweetal won de onderscheiding ook al in 2014, toen voor het boek Doodgewoon. Vorig jaar ging de prijs naar het Vlaamse duo Kathleen Vereecken en Charlotte Peys (Alles komt goed, altijd).

De Woutertje Pietserse Prijs is een jaarlijkse prijs voor het beste oorspronkelijk Nederlandse jeugd- of kinderboek. In de jury van dit jaar zaten onder anderen Karin Amatmoekrim en Juan Khalaf.
Laatst gewijzigd door Marjo op 11 Apr 2020, 19:57, 1 keer totaal gewijzigd.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: De winnaar van de Woutertje Pieterse Prijs zijn:

Berichtdoor Dettie » 11 Apr 2020, 19:34

Zoals je weet vond ik het boek wel mooi, maar niet zo indrukwekkend als de meeste mensen het vonden. Vooral door de afbeeldingen.

Door de Corona ligt alles plat, dus ook de boeken die ik aangevraagd had... dus vergelijkend materiaal - of deze winnaar terecht is - heb ik niet.

Dettie

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: De winnaars van de Woutertje Pieterse Prijs zijn:

Berichtdoor Marjo » 11 Apr 2020, 20:03

De genomineerde boeken zijn zodanig verschillend, dat het erg lastig moet zijn geweest. En dan hangt het er helemaal van af, denk ik, wie de jury is.

Het is een veelzijdig boek, je kan er veel kanten mee op. Dat kan je met Bizar - mijn favoriet - niet. Dat is gewoon een leesboek. Punt. Heel mooi, maar toch niet meer dan dat. Zoals Brons een informatief boek is. Hm, dat is wel iets meer dan alleen informatief, maar een minder geëngageerd onderwerp.
Nou ja, zo denk ik dat een jury redeneert. Misschien ook niet.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: De winnaars van de Woutertje Pieterse Prijs zijn:

Berichtdoor Dettie » 12 Apr 2020, 10:07

Ik heb vrijdag ook het boek Zwerveling ontvangen en dat is weer heel anders, alleen maar tekeningen. Maar wel prachtig! beetje Escher-achtig.

Dettie


Terug naar “Prozanieuws”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 79 gasten