'Lichter dan ik' wint de Nederlandse Boekhandelsprijs 2020

nieuws over literatuur, taal, schrijvers enz.
(geen reclame voor nieuwe boeken plaatsen)
Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

'Lichter dan ik' wint de Nederlandse Boekhandelsprijs 2020

Berichtdoor Marjo » 17 Mar 2020, 20:13

AMSTERDAM - De roman Lichter dan ik van Dido Michielsen heeft de Nederlandse Boekhandelsprijs 2020 gewonnen. Dat is zojuist bekendgemaakt bij Boekhandel Scheltema in Amsterdam.

De Nederlandse Boekhandelsprijs is een literatuurprijs die sinds 2015 jaarlijks wordt toegekend aan een oorspronkelijk Nederlandstalig literair werk. De prijs is geen jury- of publieksprijs, maar een verkiezing onder de boekverkopers van Nederland, die elke dag met boeken bezig zijn. Iedereen die in een boekhandel werkt kan zijn of haar favoriete boek voordragen.

Overige genomineerden dit jaar:

Het moois dat we delen van Ish Ait Hamou
Liefde, als dat het is van Marijke Schermer
De kaalvreter van Machteld Siegmann
Vallen is als vliegen van Manon Uphoff

Eerdere winnaars van de Nederlandse Boekhandelsprijs waren Johan Fretz met Onder de paramariboom (2019), Murat Isik met Wees onzichtbaar (2018), Lize Spit met Het smelt (2017), Alex Boogers met Alleen met de goden (2016) en Jaap Robben met Birk (2015).

Lichter dan ik is het aangrijpende verhaal van een jonge vrouw die wordt gedwongen alles op te geven voor haar kinderen, die door hun gemengd bloed meer status hebben dan zijzelf. In deze historische roman worden de Nederlandse overheersing en de gevolgen daarvan door haar ogen gezien.

Dido Michielsen liet zich voor haar romandebuut inspireren door het leven van haar betovergrootmoeder. Eerder schreef ze onder andere Lisa en Lin en De redding van de familie Van Cleeff.

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: 'Lichter dan ik' wint de Nederlandse Boekhandelsprijs 2020

Berichtdoor Marjo » 17 Mar 2020, 20:15

De prijsuitreiking is dus al lang geweest! Ik heb net 'De kaalvreter' uit.
Het is dat ik dit soort verhalen een beetje beu ben, maar het is wel een indrukwekkend verhaal, en ook mooi geschreven.


Terug naar “Prozanieuws”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 53 gasten