De afzet van kinderboeken daalde vorig jaar

nieuws over literatuur, taal, schrijvers enz.
(geen reclame voor nieuwe boeken plaatsen)
Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

De afzet van kinderboeken daalde vorig jaar

Berichtdoor Marjo » 16 Jan 2020, 21:05

Ondanks jouw positieve bericht eerder hier, Dettie, nu teleurstellend nieuws.
De cijfers van de openbare bieb gelden eigenlijk ook voor de schoolbibliotheek.

Dit zegt de CPNB:

De afzet van kinderboeken daalde vorig jaar met maar liefst 10 procent. Dat is veel meer dan in de twee jaar daarvoor toen er ook al een daling zichtbaar was.

Het CPNB maakte vanmiddag de jaarcijfers over 2018 bekend en de conclusie is dat het geen al te best boekenjaar was. Alhoewel de omzet stijgt, daalde de totale verkoop van boeken voor het eerst in 5 jaar.

Traditiegetrouw wordt de lijst van 100 best verkochte boeken gepubliceerd, waarin kinderboeken een figurantenrol spelen. Er staan slechts zes kinderboeken in met 'De waanzinnige boomhut van 104 verdiepingen van Andy Griffiths en Terry Denton' op de 23 plek.Het prentenboek van het jaar 'Een huis voor Harry' staat op 32. Daarnaast staan de twee Gorgel-boeken van Jochem Myjer (45 en 68), een boek uit de serie 'Dagboek van een muts' (42) en de all-time favourite 'Van een kleine mol die wilde weten wie er op zijn hoofd had gepoept' (93) erin.

Opnieuw wordt duidelijk welke grote rol de bibliotheek voor kinderen speelt. Er staan maar liefst 56 kinderboeken in de CPNB Top 100 meest uitgeleende boeken
'De waanzinnige boomhut van 91 verdiepingen' van Andy Griffiths en Terry Denton (Lannoo) is het meest uitgeleende boek van 2019. Dit duo bezet ook de 2de plek. Alle tot nu toe verschenen delen (acht in totaal) van de serie staan in de CPNB Top 100.

Kinderboekenseries domineren de CPNB Top 100 meest uitgeleende boeken:
* Dagboek van een muts (De Fontein Jeugd) staat er 13 keer in
* Leven van een Loser (De Fontein Jeugd) staat er 12 keer in, * Tom Groot (Gottmer) staat er 10 keer in
* De waanzinnige boomhut (Lannoo) staat er 8 keer in
* Niek de Groot (De Fontein Jeugd) staat er 5 keer in
* De Gorgels (Leopold) staat er 3 keer in
* Dolfje Weerwolfje (Leopold) staat er 2 keer in.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: De afzet van kinderboeken daalde vorig jaar

Berichtdoor Dettie » 17 Jan 2020, 11:15

ja dat is echt balen. Heel blij word je hier niet van. En daarmee bedoel ik het lijstje met kinderboeken die het meest uitgeleend worden.
Best wel geestelijke armoede vind ik dit. Ondanks dat ik het een boomhutboek dat ik las best wel grappig vond. Maar het deze boeken uit het lijstje geven een kind weinig mee. Is het zo dat kinderen dit lezen omdat anderen dit ook lezen? Met andere woorden ze willen erbij horen?
Wordt er een beetje neergekeken op kinderen die wat andere boeken lezen? Ik kan me zo slecht voorstellen dat alle kinderen deze voorkeuren hebben namelijk. Niets is lekkerder dan je verliezen in een mooi verhaal. En dit soort boeken is meer een populaire beetje oppervlakkige tv kijken dankzij alle tekeningetjes en weinig tekst. Ik baal echt wel van dit bericht.

Alhoewel de omzet stijgt, daalde de totale verkoop van boeken voor het eerst in 5 jaar.

Ja niet zo gek dat de omzet stijgt als je boeken flink duurder maakt en ook niet zo gek dat de totale verkoop gedaald is. Maximaal 19,95 wil je eventueel nog wel uitgeven voor een boek maar met 22 of 23 euro wordt al gauw een luxeproduct. Ik merk zelf dat de prijzen me tegenhouden om een boek te kopen hoewel ik enkele heel graag zou willen hebben.

Dettie

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: De afzet van kinderboeken daalde vorig jaar

Berichtdoor Marjo » 17 Jan 2020, 12:57

En als ik dan hoor dat een middelbare school zich gaat instellen op alleen nog maar digitale lessen, dan slaat opnieuw de schrik om het hart. Natuurlijk moet er nog steeds gelezen worden van het scherm, maar toch vind ik het verarming.

Ja, waarom lezen kinderen die boeken? Ik heb niet het gevoel dat er neergekeken wordt op kinderen die zeggen die series niet leuk te vinden. Ze worden niet begrepen, net zo min als wij die kinderen begrijpen die alleen maar dat willen lezen. Hoe je dit doorbreekt weet ik ook niet. Het is een totale achteruitgang van het culturele leven.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: De afzet van kinderboeken daalde vorig jaar

Berichtdoor Dettie » 17 Jan 2020, 13:28

Voorlezen zou al een goede start zijn. Dan horen kinderen dat er nog veel meer mooie verhalen staan in boeken, behalve die plaatjesboeken, zoals ik Looser en Boomhut enz. toch noem.

Digitale lessen lijken me een ramp. Is er dan ook geen gewoon boek meer te vinden, naast de digitale versies?

Dettie

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: De afzet van kinderboeken daalde vorig jaar

Berichtdoor Marjo » 17 Jan 2020, 17:59

Ik weet niet hoe ze dat gaan doen, maar ik vrees er voor.


Terug naar “Prozanieuws”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 68 gasten