Kinderboekenweek 2023

nieuws over literatuur, taal, schrijvers enz.
(geen reclame voor nieuwe boeken plaatsen)
Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Kinderboekenweek 2023

Berichtdoor Marjo » 16 Jan 2023, 17:20

Deze Kinderboekenweek vieren we ‘thuis’, in alle vormen, verschillen en gelijkenissen. Het thema is Bij mij thuis. Boeken wakkeren het gesprek aan om te vertellen over thuis en zijn een onuitputtelijke bron van verschillende gezichtspunten. De Kinderboekenweek 2023 vindt plaats van 4 t/m 15 oktober.

Sanne Rooseboom schrijft dit jaar het Kinderboekenweekgeschenk. Rooseboom is bekend van de populaire serie Het Ministerie van Oplossingen en het betoverende  jeugdboek Mot en de metaalvissers.
Tweevoudig Gouden Penseel-winnaar Yvonne Jagtenberg maakt dit jaar het Prentenboek van de Kinderboekenweek.en Yvonne Jagtenberg.
Pim Lammers en Iven Cudogham schrijven gedicht en KvK-lied

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Kinderboekenweek 2023

Berichtdoor Dettie » 16 Jan 2023, 18:36

Iven Cudogham! Ik ken hem alleen van de uitzendingen over zijn grote gezin. Hij is een bere gezellige vader.

Ben benieuwd welke boeken bij dit thema gaan horen.

Dettie

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Kinderboekenweek 2023

Berichtdoor Marjo » 16 Jan 2023, 22:40

Ik heb nog nooit van hem gehoord...van Pim Lammers ook niet trouwens

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Kinderboekenweek 2023

Berichtdoor Dettie » 17 Jan 2023, 11:54

Nee Pim Lammers ken ik ook niet maar daar komt nu vast verandering in. Ik ga eens op zoek naar zijn boeken.

Dettie

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Kinderboekenweek 2023

Berichtdoor Renate » 06 Feb 2023, 16:13

Nou, Pim Lammers heeft zich inmiddels teruggetrokken, omdat hij met de dood bedreigd wordt. Hij heeft ooit namelijk een kort verhaal voor volwassenen geschreven over de verhouding tussen een tiener en z'n trainer.
https://nos.nl/artikel/2462510-schrijve ... dreigingen
Pim Lammers behandelt in zijn kinderboeken thema’s als seksuele identiteit en gender. In 2018 werd hij de jongste winnaar van een Zilveren Griffel ooit voor zijn prentenboek Het lammetje dat een varken is. Dat gaat over genderidentiteit.

Ted van Lieshout mag wel uitkijken, want als men er achter komt dat hij het boek 'Mijn meneer' heeft geschreven, dan wil men hem misschien ook wel in de ban doen, of erger.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Kinderboekenweek 2023

Berichtdoor Dettie » 07 Feb 2023, 12:22

Dat krijg je als alles buiten het verband waarin het geschreven is, gehaald wordt. Er wordt één fragment aangehaald uit een boek voor volwassenen en gelijk is het een pedofiel. Ik ken het boek niet dus kan er niet over oordelen.

Pedofielen richten natuurlijk enorme schade aan die een leven lang meespeelt bij het slachtoffer, dat is afschuwelijk. Er moet ook heel voorzichtig omgegaan worden in kinderboeken zodat ze weten dat pedofilie absoluut niet normaal is en je altijd er wat van moet zeggen om erger te voorkomen. Ik snap dan ook dat mensen ongerust zijn, maar gelijk iemand een pedofiel noemen is ook erg.

Mijn meneer van Ed van Lieshout wordt al steeds genoemd bij dit geval van Pim Lammers. Ik ken dat boek ook niet maar dat is destijds wel goed ontvangen.

Dettie

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Kinderboekenweek 2023

Berichtdoor Renate » 07 Feb 2023, 14:55

En er zijn wel meer boeken die over dit thema gaan. Laten we alsjeblieft de auteurs niet verwarren met de hoofdpersoon.
Een punt is natuurlijk dat er een groot verschil is tussen jonge kinderen en pubers, waarbij de seksualiteit aan het ontwaken is. Dat neemt natuurlijk niet weg dat het ook dan niet goed te praten is dat een volwassene daar misbruik van maakt, maar het is dan natuurlijk eerder voorstelbaar dat het slachtoffer zich op het moment zelf niet direct als slachtoffer ziet. Dat schijnt in zekere zin het geval te zijn bij het verhaal van Pim Lammers.
https://www.volkskrant.nl/columns-opini ... ~b57b2a1b/
In Lammers’ geval komt het ongemak vooral voort uit de gekozen vertelstem, want de auteur laat de betaste jongen aan het woord via een personaal perspectief. En dan blijkt het kind de aanrakingen niet gelaten te ondergaan, maar er al tijdens de training naar te verlangen. Lammers schetst dus een jongen met een ontluikende seksualiteit die niet lijkt door te hebben dat hij slachtoffer is van seksueel grensoverschrijdend gedrag.

In de laatste alinea van het verhaal wordt echter maar al te duidelijk hoezeer we het gedrag van de trainer moeten veroordelen. Juist als de volwassen man aan de onderbroekrand van de jongen zit, schrijft Lammers namelijk: ‘De schelle fluittoon komt onverwachts’ – waarop de vingers zich terugtrekken. Die ‘schelle fluittoon’ klinkt niet alleen op het voetbalveld, maar verbeeldt ook de norm die hier binnen de verhaalwerkelijkheid overschreden wordt.

Ook bij 'Mijn meneer' zien we eigenlijk hoe het slachtoffer eigenlijk langzaam in de ban van de pedofiel raakt. De pedofiel wordt niet als een monster beschreven, maar als een mens met gevoelens. Dat die gevoelens niet in de haak zijn, Er is een soort spanningsveld tussen de ontluikende seksualiteit van de jongere en de persoon die daar misbruik van maakt. En dat is misschien ook het punt. De pedofiel is niet altijd het monster, dat in de bosjes loert, maar het kan gewoon die vriendelijke buurman zijn, waar je misschien goed met je problemen terecht kunt. En misschien is het dan juist goed dat een kind leert dat het op een bepaald moment grenzen aan moet geven en dat niet alles wat misschien prettig lijkt ook in orde is.

Tijden veranderen ook. In het verleden was het niet ongebruikelijk dat een meisje van een jaar of 16 werd uitgehuwelijkt. Laten we ook niet vergeten dat er in de jaren 60 werd gestreden om de leeftijdsgrens van 21 jaar voor seksuele handelingen te verlagen. Ik kan me ook herinneren dat er bij de NVSH een werkgroep pedofilie bestond.
Laten we overigens niet vergeten dat president Macron met z'n lerares is getrouwd.


Terug naar “Prozanieuws”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten