Dimitri Casteleyn: De verjaardag (debuut)

Reacties op recensies van, door leden gelezen, boeken en discussie samenleesboeken
Marjo
Berichten: 25850
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Dimitri Casteleyn: De verjaardag (debuut)

Berichtdoor Marjo » 05 Feb 2014, 20:38

Misschien niet origineel, gezien het feit dat ik steeds aan Stefan Brijs moest denken, maar wel de moeite waard.

Lees meer: http://www.leestafel.info/dimitri-casteleyn

Dettie
Site Admin
Berichten: 44078
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Dimitri Casteleyn: De verjaardag (debuut)

Berichtdoor Dettie » 05 Feb 2014, 22:25

Ik moet de hele tijd aan Dutroux denken bij het lezen van de recensie, maar de Engelenmaker ja, kan me voorstellen dat je het daar op vindt lijken. Dat boek heb ik niet uitgelezen, werd er akelig van en ook dit vind ik een luguber verhaal. Zo'n enge fanatieke man die experimenteert en helemaal vergeet dat het om mensen gaat.
Het idee alleen al is griezelig.

Dettie

Marjo
Berichten: 25850
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Dimitri Casteleyn: De verjaardag (debuut)

Berichtdoor Marjo » 06 Feb 2014, 08:49

O nee, hij vergeet niet dat het om mensen gaat! Hij wil juist onder de mensen schoon schip maken...
Maar ik begrijp wat je bedoelt. (en Dutroux, het boek van dat ene meisje 'ik was twaalf en ik fietste naar school' staat ook in de bibliografie)

Dettie
Site Admin
Berichten: 44078
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Dimitri Casteleyn: De verjaardag (debuut)

Berichtdoor Dettie » 06 Feb 2014, 09:57

O nee, hij vergeet niet dat het om mensen gaat! Hij wil juist onder de mensen schoon schip maken...


Dat bedoelde ik juist, het gaat niet om personen met een eigen persoonlijkheid maar om een soort ras wat hij wil kweken. Zo kwam het over tenminste.

De Vreeze is er van overtuigd dat hij in staat is een betere wereld te maken. Als je mensen met defecte genen laat uitsterven, komt er ruimte voor gezonde, fitte mensen. En dat kan je best een beetje sturen door kunstmatige virussen te maken met genen die positieve kenmerken bevatten.

een soort übermensch, het komt behoorlijk Hitlerachtig op me over. Of is het heel anders?

Dettie

Marjo
Berichten: 25850
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Dimitri Casteleyn: De verjaardag (debuut)

Berichtdoor Marjo » 06 Feb 2014, 14:19

Het vormt niet de hoofdmoot van de tekst. Hoe moet ik dat uitleggen... de lezer weet wat hij aan het doen is, en waarom (en daar heb je gelijk dat het nazi-achtige ideeën zijn), maar eigenlijk gaat het meer om de vrouw en het kind.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44078
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Dimitri Casteleyn: De verjaardag (debuut)

Berichtdoor Dettie » 06 Feb 2014, 14:37

Ik geloof dat ik het maar niet moet lezen, krijg nu al de griezels.

Daarnaast lijkt het hoofdthema toch wel de overbevolking. Daarvoor immers zet de hoofdfiguur zich 100 procent in.

Die slotzinnen in jouw recensie, geven me ook al zo'n gevoel van alles uitroeien tot het 'zuivere' of 'goede' ras overblijft. Dat verhaal van Kaspar Hauser is natuurlijk heel intrigerend.
Het lijkt alsof de schrijver een mengeling heeft gemaakt van historische vreemde, bizarre mensen als ik jouw recensie lees.

het boek is al aan zijn 4e druk toe zag ik, dat zegt toch wel iets.

Dettie

Marjo
Berichten: 25850
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Dimitri Casteleyn: De verjaardag (debuut)

Berichtdoor Marjo » 06 Feb 2014, 18:58

De vierde al? Ik had een tweede.

Het is meer een mengeling van thema's, dan van personen, en ik denk inderdaad dat het geen boek is voor jou.

Het is geen fantasy, maar wel fantasie, ergens las ik een 'toekomstroman', maar dat vind ik niet.Ik geloof er niet in dat iets als dit echt zou kunnen gebeuren.
Jij zit te veel 'in' een boek, denk ik. Als je afstand houdt, is het een boek dat lekker vlot doorleest.

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Dimitri Casteleyn: De verjaardag (debuut)

Berichtdoor Annemarie » 06 Feb 2014, 20:32

Ik vind het een beetje een "creepy" verhaal. Ik moet aan Hitler denken, die wilde immers ook de "perfecte mens" creëren. Mensen zijn juist zo leuk omdat ze allemaal verschillend zijn en allesbehalve perfect.

Renate

Re: Dimitri Casteleyn: De verjaardag (debuut)

Berichtdoor Renate » 06 Feb 2014, 21:08

Iemand misschien Kalki, van Gore Vidal gelezen?

Marjo
Berichten: 25850
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Dimitri Casteleyn: De verjaardag (debuut)

Berichtdoor Marjo » 06 Feb 2014, 21:28

Nee ken ik niet. Waarom vraag je dat?

Renate

Re: Dimitri Casteleyn: De verjaardag (debuut)

Berichtdoor Renate » 07 Feb 2014, 12:32

Omdat het boek een vergelijkbaar thema heeft, al zit het anders in elkaar. In Kalki is er iemand die de wereld opnieuw wil bevolken met z'n eigen nageslacht, nadat natuurlijk eerst de complete wereldbevolking, met uitzondering van een paar onvruchtbare 'meesters' uitgeroeid is.

Marjo
Berichten: 25850
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Dimitri Casteleyn: De verjaardag (debuut)

Berichtdoor Marjo » 08 Feb 2014, 12:59

Zal ik op mijn lijstje zetten. Ik heb nog nooit iets van Vidal gelezen meen ik.


Terug naar “Door leden gelezen boeken en samenleesboeken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten