Natsume Sõseki - De poort samenleesboek jan/febr 2014

Reacties op recensies van, door leden gelezen, boeken en discussie samenleesboeken
Dettie
Site Admin
Berichten: 44078
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Natsume Sõseki - De poort samenleesboek jan/febr 2014

Berichtdoor Dettie » 10 Jan 2014, 14:27

Alvast een item geopend.

Sōsuke en zijn vrouw Oyone zijn niet zo heel jong meer en leiden in Tōkyō een rustig, haast saai leven. Ze wonen in een armoedig huurhuis waar het lekt als het regent, in een doodlopende steeg onder een enorm rotsblok waar nooit zon komt.

Hij is ambtenaar op een of ander departement en moet van een bescheiden salaris proberen rond te komen. Vooral Oyone trekt het zich aan dat ze geen kinderen kunnen krijgen. Na meerdere mislukkingen hebben ze zich erbij neergelegd dat ze kinderloos zullen blijven. Sōsuke en Oyone hebben weinig sociale contacten, maar lijken betrekkelijk gelukkig samen. Langzaam maar zeker wordt duidelijk dat hun isolement een dramatische gebeurtenis in het verleden als oorzaak heeft.


ISBN 9789081990134 | Paperback | 164 pagina's| HaEs producties |november 2013

Veel leesplezier!

En hier staat de recensie http://www.leestafel.info/natsume-soseki

Dettie

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Natsume Sõseki - De poort samenleesboek jan/febr 2014

Berichtdoor Annemarie » 11 Jan 2014, 22:14

Mooie recensie Dettie. Het verhaal spreekt me nu toch wel aan.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44078
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Natsume Sõseki - De poort samenleesboek jan/febr 2014

Berichtdoor Dettie » 11 Jan 2014, 22:25

ja ik vind het een mooi verstild verhaal.
En ga nu nog vragen voor jullie maken en die vragen zijn er denkelijk genoeg...

Dettie

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Natsume Sõseki - De poort samenleesboek jan/febr 2014

Berichtdoor Annemarie » 14 Jan 2014, 20:14

Mijn recensie is geplaatst en staat hier: http://www.leestafel.info/natsume-soseki

Dettie
Site Admin
Berichten: 44078
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Natsume Sõseki - De poort samenleesboek jan/febr 2014

Berichtdoor Dettie » 26 Jan 2014, 00:07

Deze vragen zijn alvast gesteld:

Berdine:
Ik vraag me bij De poort b.v. af waarom men verkozen heeft dit boek alsnog te vertalen.
Natuurlijk kun je daar zelf ook naar gaan googlen, maar dat kost soms veel tijd. Het is handig als de "gespreksleider" al het een en ander heeft uitgezocht. Wat mij betreft: graag. :D

Inge:
En ook meer info over de schrijver vind ik leuk, zeker als het geen "bekende" schrijver is zoals nu.

-

Dettie
Site Admin
Berichten: 44078
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Natsume Sõseki - De poort samenleesboek jan/febr 2014

Berichtdoor Dettie » 27 Jan 2014, 22:45

Ik heb alvast een verhaal over zijn leven geplaatst, ben nog niet klaar maar ben het uit het
Engels aan het vertalen en dingen erbij te sprokkelen.
Maar het is alvast een begin

http://www.leestafel.info/natsume-soseki

Dettie

Dettie
Site Admin
Berichten: 44078
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Natsume Sõseki - De poort samenleesboek jan/febr 2014

Berichtdoor Dettie » 28 Jan 2014, 12:35

Joanazinha heeft even andere zaken aan haar hoofd maar gaf te kennen dat wij in ieder geval kunnen starten.
Ik heb het boek ook in het Engels besteld omdat daarin een toelichting staat over de inhoud van het boek.
Als het goed is komt het boek over 2-3 dagen. Ik ben nu aan het herlezen en met de vragen bezig.
Maar als jullie alvast wat willen zeggen of te vragen hebben over het boek of de schrijver, ga jullie gang.
Ik zal zoveel mogelijk proberen antwoorden op de vragen te geven/zoeken.

Dettie

WilV
Berichten: 3306
Lid geworden op: 18 Jan 2005, 21:28

Re: Natsume Sõseki - De poort samenleesboek jan/febr 2014

Berichtdoor WilV » 28 Jan 2014, 13:16

Wouw, jij maakt er werk van zeg!

interessant om te lezen. En wat grappig dat hij op de Yenn staat.

Als ik zijn levensloop zo lees bekruipt me vooral de vraag in hoeverre zijn jeugd en leven doorwerken in zijn boeken en dit boek. Bij het woord zenuwinzinking moest ik meteen Oyone denken.
(waarbij me meteen kunnen discussiëren of het inderdaad een zenuwinzinking was waaraan zij leed)

WilV
Berichten: 3306
Lid geworden op: 18 Jan 2005, 21:28

Re: Natsume Sõseki - De poort samenleesboek jan/febr 2014

Berichtdoor WilV » 28 Jan 2014, 13:17

En ik dacht inderdaad even te wachten met mijn reactie tot iedereen het uit had, maar ik wil best alvast verklappen dat ik het prachtig vond!

Inge
Berichten: 1366
Lid geworden op: 18 Mei 2004, 08:47
Locatie: Kuurne België

Re: Natsume Sõseki - De poort samenleesboek jan/febr 2014

Berichtdoor Inge » 28 Jan 2014, 17:31

Ik heb 1 grote vraag :) Wat kunnen Oyone en sosuke in godsnaam gedaan hebben dat ze daar de rest van hun leven moeten onder lijden, dat ze "verstoten" worden. Of is het zoals dat ik denk:" dat ze zichzelf buitengesloten hebben"

Dettie
Site Admin
Berichten: 44078
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Natsume Sõseki - De poort samenleesboek jan/febr 2014

Berichtdoor Dettie » 28 Jan 2014, 18:21

Vergeet niet dat het zich zo'n 100 jaar geleden afspeelt Inge toen waren de zeden en normen heel anders dan nu.
Ze waren steeds op de vlucht, ze waren bang voor confrontaties uit het verleden en daarom woonden ze ook aan het eind van een steegje, onder die rots (letterlijk in de schaduw) ze wilden niet opvallen.
Op blz 113 - 114 kun je lezen wat er gebeurd is waarvoor ze moeten boeten.

Dettie

Marjo
Berichten: 25850
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Natsume Sõseki - De poort samenleesboek jan/febr 2014

Berichtdoor Marjo » 28 Jan 2014, 18:28

Ja, dat moet het wel zijn denk ik, maar het is toch eigenlijk te gek voor woorden!

berdine
Berichten: 3619
Lid geworden op: 23 Mei 2006, 20:42
Locatie: breda

Re: Natsume Sõseki - De poort samenleesboek jan/febr 2014

Berichtdoor berdine » 28 Jan 2014, 18:32

Ik kan me voorstellen dat Inge dat niet duidelijk genoeg vindt. Het is best wel een beetje cryptisch. Ik begrijp het ook niet helemaal. Hadden ze het voor de buitenwereld dan niet verborgen kunnen houden? Ze was toch niet in verwachting?

Dettie
Site Admin
Berichten: 44078
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Natsume Sõseki - De poort samenleesboek jan/febr 2014

Berichtdoor Dettie » 28 Jan 2014, 18:43

ik ga door onder de verklapper

V

E

R

K

L

A

P

P

E

R


Nee, maar ze kregen wel een relatie terwijl zij al een relatie had (getrouwd was?) met Yasui, de beste vriend van Sõsuke.

Onder aan blz 113 staat ook:
"Elke keer weer als Sõsuke zich die tijd voor de geest riep, dacht hij dat de pijn hen bespaard was gebleven, indien de loop der natuur daar was blijven stilstaan, en hij en Oyone in steen waren veranderd."[..]

blz 114
"De maatschappij zadelde hen medogenloos op met een morele schuld. [...]
Zij hielden hun bleke voorhoofd gedwee naar voren om zich daar met het roodgloeiende ijzer te laten brandmerken.[...]
Ze werden verstoten. Hij werd natuurlijk van de universiteit weggestuurd."

Dettie

berdine
Berichten: 3619
Lid geworden op: 23 Mei 2006, 20:42
Locatie: breda

Re: Natsume Sõseki - De poort samenleesboek jan/febr 2014

Berichtdoor berdine » 28 Jan 2014, 18:45

Dat had ik zo niet begrepen Dettie. Moet het nu verder telkens onder een verklapper? Dat wordt lastig praten en veel "doorspoelen".

Dettie
Site Admin
Berichten: 44078
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Natsume Sõseki - De poort samenleesboek jan/febr 2014

Berichtdoor Dettie » 28 Jan 2014, 18:49

nee hoor, één verklapper is genoeg :-)

dettie

berdine
Berichten: 3619
Lid geworden op: 23 Mei 2006, 20:42
Locatie: breda

Re: Natsume Sõseki - De poort samenleesboek jan/febr 2014

Berichtdoor berdine » 28 Jan 2014, 18:54

Ok. Oyone werd aan Sosuke voorgesteld als de zus van Yasui. Bovendien, als die twee een relatie hadden, dan waren ze toch ook verkeerd bezig, volgens de normen van die tijd? Als ze getrouwd waren, had Yasui haar toch als zijn vrouw voorgesteld en hadden Sosuke en Oyone niet zo gemakkelijk kunnen trouwen.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44078
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Natsume Sõseki - De poort samenleesboek jan/febr 2014

Berichtdoor Dettie » 28 Jan 2014, 18:56

Oyene en Sõsuke vielen als een blok voor elkaar.

"de zaak begon op het moment dat het voorjaar weer de kop opstak na de winter, en eindigde toen de kersenbloesems uitgebloeid waren en de jonge blaadjes verschenen. [...] Een tyfoon had hen beiden zonder dat zij daar op bedacht waren omvergeblazen.[...]
maar voor zij zelf door hun geweten gekweld werden, waren ze enige tijd verbijsterd en twijfelden of ze wel bij hun verstand waren"

Met andere woorden, ze waren superverliefd.

dettie

berdine
Berichten: 3619
Lid geworden op: 23 Mei 2006, 20:42
Locatie: breda

Re: Natsume Sõseki - De poort samenleesboek jan/febr 2014

Berichtdoor berdine » 28 Jan 2014, 19:04

Maar daarmee is nog niet gezegd dat Yasui al een relatie met haar had. Gezien het feit dat dit "drama" een weerslag op de hele familie had, was ze inderdaad zijn zus.
Overigens inderdaad te gek voor woorden, dat de hele familie daaronder moet lijden. Wel gebruikelijk in die contreien. Ik las vanochtend in de krant dat in Noord-Korea niet alleen de oom van de huidige leider ter dood is gebracht, maar ook alle familieleden, zelfs kinderen. En in Rusland onder Stalin gebeurde dat ook. Misschien is dit dus niet verbazingwekkend.

Superverliefd of niet. Ze hadden het geheim moeten houden. En trouwen. Maar dat laatste kon misschien niet vanwege geldgebrek of standsverschil.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44078
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Natsume Sõseki - De poort samenleesboek jan/febr 2014

Berichtdoor Dettie » 28 Jan 2014, 19:08

berdine schreef:Ok. Oyone werd aan Sosuke voorgesteld als de zus van Yasui. Bovendien, als die twee een relatie hadden, dan waren ze toch ook verkeerd bezig, volgens de normen van die tijd? Als ze getrouwd waren, had Yasui haar toch als zijn vrouw voorgesteld en hadden Sosuke en Oyone niet zo gemakkelijk kunnen trouwen.


Ik denk dat Yasui en Oyone discreter en slimmer waren. Ze zeiden gewoon dat ze broer en zus waren, dan konden ze wél bij elkaar wonen.
Sõsuke twijfelde ook of ze inderdaad wel broer en zus waren (blz 111) maar hij vroeg het nooit aan Yasui.

dettie

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Natsume Sõseki - De poort samenleesboek jan/febr 2014

Berichtdoor Annemarie » 28 Jan 2014, 19:13

Wat heb je al veel informatie gevonden Dettie. Heel boeiend!

WilV
Berichten: 3306
Lid geworden op: 18 Jan 2005, 21:28

Re: Natsume Sõseki - De poort samenleesboek jan/febr 2014

Berichtdoor WilV » 28 Jan 2014, 19:24

Ik moest ook heel goed lezen om te begrijpen wat er nu precies zó erg was dat ze verstoten werden. In mijn ogen was er niets erg. Maar het zijn andere tijden en ook nog eens een heel andere cultuur.

Dat blijf ik wel heel bijzonder vinden, dat dit boek al zo lang geleden geschreven is en nog zo goed leesbaar.

Ik was vooral onder de indruk van de sfeer van dit boek. Vanaf de eerste bladzijde zat ik er midden in, in een heel andere wereld, een heel ander tempo en een heel andere tijd. Een tijd ook, waarin de dingen veel minder expliciet gezegd werden, ik vond het een boek wat je heel zorgvuldig moet lezen.
Laatst gewijzigd door WilV op 28 Jan 2014, 19:28, 1 keer totaal gewijzigd.

WilV
Berichten: 3306
Lid geworden op: 18 Jan 2005, 21:28

Re: Natsume Sõseki - De poort samenleesboek jan/febr 2014

Berichtdoor WilV » 28 Jan 2014, 19:27

Berdine, als je niet dacht dat Yasui en Oyone minaars waren, maar wel broer en zus,
waarom zouden Oyone en Sosuke dan verstoten zijn denk je?
Niet dat ik het weet hoor, ik ben het verhaal nog aan het ontrafelen.

Die hele kwestie is hoe dan ook intrigerend. En de sleutel van het verhaal.

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Natsume Sõseki - De poort samenleesboek jan/febr 2014

Berichtdoor Annemarie » 28 Jan 2014, 19:37

Of Yasui en Oyone minnaars waren of broer en zus dat blijft altijd een raadsel denk ik. Maar in die tijd was het vast een grote schande als twee ongehuwde mensen intiem met elkaar waren. En Japan was (is) ook nog eens een land vol gebruiken en rituelen. Zomaar met elkaar "aanpappen" was vast iets wat de maatschappij ten strengste afkeurde en ik denk dat Oyone en Sosuke daarom zijn verstoten. Ik denk dat ouders toestemming moesten geven voor een huwelijk en misschien zelfs bemiddelden in het uitzoeken van een huwelijkspartner. In het Nederland van begin vorige eeuw mochten een man en een vrouw ook niet zomaar een relatie beginnen.

berdine
Berichten: 3619
Lid geworden op: 23 Mei 2006, 20:42
Locatie: breda

Re: Natsume Sõseki - De poort samenleesboek jan/febr 2014

Berichtdoor berdine » 28 Jan 2014, 19:51

Dat zou best kunnen Annemarie, maar als Yasui een relatie had met Oyone, hoefde Sosuke zich toch niet schuldig te voelen omdat Yasui van de universiteit werd gestuurd? Dan had Yasui dat aan zichzelf te danken. Zelfs al had hij wèl kans gezien de relatie voor de buitenwereld geheim te houden, moreel gezien was hij even fout als Sosuke.
Sosuke mocht zich wèl schuldig voelen over het feit dat hij Yasui zijn vriendin had afgepakt, maar daar ging het niet alleen om. Yasui's toekomst was verknald door Oyone en Sosuke en dat kan naar mijn idee alleen wanneer Oyone en Yasui zijn.


Terug naar “Door leden gelezen boeken en samenleesboeken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten