Olav Asteson - De 12 heilige nachten

Reacties op recensies van, door leden gelezen, boeken en discussie samenleesboeken
Dettie
Site Admin
Berichten: 44078
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Olav Asteson - De 12 heilige nachten

Berichtdoor Dettie » 07 Jan 2014, 22:20

Van oudsher staat de tijd tussen Kerstmis en Driekoningen bekend als een tijd waarin dromen beter onthouden kunnen worden. Deze tijd werd ook wel de Heilige Nachten of de tijd 'tussen de jaren' genoemd. Het was in deze tijd dat Olav Åsteson zijn heel lange droomreis maakte twaalf nachten achter elkaar sliep hij. Op 6 januari werd hij wakker en ging naar de kerk waar hij aan de kerkgangers zijn lange droom vertelde in deze vorm, die nu bekend staat als het Droomlied.

Lees verder http://www.leestafel.info/olav-asteson

Dettie

Marjo
Berichten: 25850
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Olav Asteson - De 12 heilige nachten

Berichtdoor Marjo » 08 Jan 2014, 10:40

In Nederland ook? Maar dat staat waarschijnlijk ook niet in het boek. Ik heb er nog nooit van gehoord.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44078
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Olav Asteson - De 12 heilige nachten

Berichtdoor Dettie » 08 Jan 2014, 11:19

Ja zoals ik het begrijp zijn in Nederland ook bijeenkomsten. Degene die het voorwoord schrijft, Frans Lutters, heeft aan veel van deze bijeenkomsten zijn medewerking verleend.
De thema's die ze hebben zijn bijv. 12 componisten (vanwege de 12 nachten), de 12 maanden, 12 sterrenbeelden, 12 Europese landen, 12 schrijvers, 12 kunstenaars etc. Elke avond praat je over het thema en schrijf of teken je daarover in je schrift en elke ochtend kijk je of je erover gedroomd hebt, die droom schrijf je op of tekent hem. 's avonds praat je er dan weer over het thema enz.
Op 6 januari is de afronding.

Het droomlied is mogelijk een aanleiding maar heeft er verder niets mee te maken. Dat droomlied is een soort legende, of een mythe over Olav II 'Haraldson' zijn moeder heette Åste. Die naam betekent 'de liefde' en 'de generatiestroom waarin nog de helderziendheid leeft'. De naam Olav Åsteson kan ook een mysterienaam zijn zoals Koning Arthur ook is. Er wordt ook gezegd dat Olav een mysterieslaap maakte maar dat wordt verder niet uitgelegd.
Er staat wel in het kort een uitleg over het lied maar dat is dus summier.

Dettie

berdine
Berichten: 3619
Lid geworden op: 23 Mei 2006, 20:42
Locatie: breda

Re: Olav Asteson - De 12 heilige nachten

Berichtdoor berdine » 08 Jan 2014, 11:34

En heeft de vertaler nog iets te maken met de vermelde Noorse zanger Thorvald Lammers?

Dettie
Site Admin
Berichten: 44078
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Olav Asteson - De 12 heilige nachten

Berichtdoor Dettie » 08 Jan 2014, 11:41

Geen idee, dat vroeg ik me ook al af.

Dettie

Marjo
Berichten: 25850
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Olav Asteson - De 12 heilige nachten

Berichtdoor Marjo » 08 Jan 2014, 13:54

Apart en dus weer wat geleerd!


Terug naar “Door leden gelezen boeken en samenleesboeken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten