Gerwin van der Werf - Luchtvissers

Reacties op recensies van, door leden gelezen, boeken en discussie samenleesboeken
Joanazinha
Berichten: 1445
Lid geworden op: 27 Sep 2007, 16:07
Locatie: Amersfoort

Gerwin van der Werf - Luchtvissers

Berichtdoor Joanazinha » 29 Dec 2013, 22:45

Ik ken Gerwin van der Werf van zijn columns in Trouw, die ik altijd erg prettig vind om te lezen. Toen dan ook de kans kwam om een proefexemplaar van zijn nieuwe roman 'Luchtvissers' te recenseren, greep ik die met beide handen aan. Kan Van der Werf ook boeien in iets uitgebreiders dan een column? Het antwoord is zonder meer: ja.

Zie http://www.leestafel.info/gerwin-van-der-werf

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Gerwin van der Werf - Luchtvissers

Berichtdoor Marjo » 30 Dec 2013, 10:48

Je kent zijn debuut niet? Dat heet 'Wild', ik vond het een intrigerend verhaal. Mooi qua taal ook.


'Simon woont bij zijn grootouders aan de rand van het bos. Als het verhaal begint is hij dertien jaar oud. Hij heeft zojuist een jong konijn gehad van zijn vriend Kris. Opoe vindt het maar niks. Maar van grootvader mag het, zegt Simon, hij gaat er een hok voor timmeren!
Opoe haalt haar neus er voor op. ‘die man zit maar in de schuur te smoren.’
Als er een geheimzinnig postpakket bezorgd wordt, en zijn grootouders zijn niet in de buurt, peutert Simon het pak nieuwsgierig open. Er zit een luchtdrukpistool in, en net wil hij het weer netjes inpakken, als Kris binnenloopt.
Kris is even oud, maar wijzer, en daagt Simon uit. Die beweert dat het pistool van hem is, en kan er dan niet meer onderuit. Hij moet met Kris mee, oefenen!
Natuurlijk loopt dat verkeerd af, Kris wordt geraakt, en Simon vlucht. Met zijn konijn, en met het pistool. Wat aanvankelijk een onschuldig weglopen uit angst voor straf lijkt, mondt uit in een drijfjacht. ‘Koetjesmannen’ zitten hem achterna. In zijn pogingen uit hun handen te blijven, verwordt Simon tot opgejaagd wild. Hij vertrouwt niemand meer, zelfs zijn grootvader niet.
In dit kleine verhaal is het enige dat verteld wordt hoe Simon moet zien te overleven.'

Joanazinha
Berichten: 1445
Lid geworden op: 27 Sep 2007, 16:07
Locatie: Amersfoort

Re: Gerwin van der Werf - Luchtvissers

Berichtdoor Joanazinha » 30 Dec 2013, 12:36

Nee, ken ik inderdaad niet. Ik kende de auteur eigenlijk alleen van zijn columns en kwam er door het lezen van Luchtvissers pas achter dat hij nog twee boeken geschreven heeft. In ieder geval een naam om te onthouden!

Dettie
Site Admin
Berichten: 44088
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Gerwin van der Werf - Luchtvissers

Berichtdoor Dettie » 30 Dec 2013, 15:23

Ik had al veel over dit boek gehoord Joanazinha.
Leuk dat je er nu een recensie over hebt geschreven.

Dettie

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Gerwin van der Werf - Luchtvissers

Berichtdoor Annemarie » 30 Dec 2013, 18:45

Hop...op mijn lijstje!


Terug naar “Door leden gelezen boeken en samenleesboeken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 40 gasten