Marjoleine Oppenheim-Spangenberg: Over zij en ik (debuut)

Reacties op recensies van, door leden gelezen, boeken en discussie samenleesboeken
Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Marjoleine Oppenheim-Spangenberg: Over zij en ik (debuut)

Berichtdoor Marjo » 22 Dec 2013, 21:12

Een autobiografisch relaas over hoe oorlogservaringen inwerken op een volgende generatie.
Als debuut valt er weinig over te zeggen, dat is altijd lastig als het autobiografisch is. Of iemand echt goede boeken kan schrijven hangt van meer af dan een eigen verhaal kunnen vertellen. Dat kan deze schrijfster alvast goed.

Lees meer: http://www.leestafel.info/marjoleine-op ... pangenberg

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Marjoleine Oppenheim-Spangenberg: Over zij en ik (debuut

Berichtdoor Annemarie » 24 Dec 2013, 13:25

Niet iedereen kan een mooi autobiografisch verhaal schrijven dus dit vind ik veelbelovend.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Marjoleine Oppenheim-Spangenberg: Over zij en ik (debuut

Berichtdoor Dettie » 24 Dec 2013, 14:45

Volgens De Geus is het Literaire non-fictie of vind jij het meer een roman Marjo?

Dat klinkt een beetje zakelijk en niet erg meelevend met het verhaal, sorry, het lijkt me namelijk wel een heel heftig, indrukwekkend verhaal. We vergeten vaak dat de kinderen van holocaust slachtoffers met de spoken van de ouders moeten leven. Het is al bewonderswaardig dat de ouders na al die akeligheden nog doorgingen maar voor de kinderen is het natuurlijk ook moeilijk.
Vooral omdat niemand die niet in Auschwitz of andere kampen geweest is tijdens de oorlog weet hoe het wérkelijk was. Je kunt proberen het je voor te stellen maar dan nog was het erger dan je ergste voorstelling denk ik.
Maar kinderen willen ook kind zijn en zullen vaak niet snappen waarom ze bepaalde dingen niet mogen doen.

Dettie

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Marjoleine Oppenheim-Spangenberg: Over zij en ik (debuut

Berichtdoor Marjo » 24 Dec 2013, 16:16

Het is geschreven in de vorm van een roman, met dialogen en zo.

Het besef dat het bij jou thuis anders is dan bij anderen, komt pas later. Meestal ook omdat die ouders er niet over (kunnen) praten. Je hebt dus een soort jeugdtrauma terwijl je dat niet weet.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Marjoleine Oppenheim-Spangenberg: Over zij en ik (debuut

Berichtdoor Dettie » 24 Dec 2013, 17:52

Dan houden we het bij de roman.

Dettie


Terug naar “Door leden gelezen boeken en samenleesboeken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 37 gasten