Paul Brand - De stoel van God

Reacties op recensies van, door leden gelezen, boeken en discussie samenleesboeken
Dettie
Site Admin
Berichten: 44083
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Paul Brand - De stoel van God

Berichtdoor Dettie » 25 Nov 2013, 16:28

Een verhaal over ernstig zieke kinderen, dokters en dilemma’s

lees verder http://www.leestafel.info/paul-brand

Willeke

Dettie
Site Admin
Berichten: 44083
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Paul Brand - De stoel van God

Berichtdoor Dettie » 25 Nov 2013, 16:41

Heftig, maar wel goed dat het in een boek besproken wordt.
Je hebt, zoals jij altijd zo goed kan, alles weer heel integer onder woorden weten te brengen.

Dettie

WilV
Berichten: 3306
Lid geworden op: 18 Jan 2005, 21:28

Re: Paul Brand - De stoel van God

Berichtdoor WilV » 25 Nov 2013, 17:32

Ik vond het een moeilijk onderwerp. ik dacht, toen ik het aanvroeg, dat het meer een boek over de algemene vragen zou zijn... hoe ver ga je met behandelen. Ik had niet begrepen dat het echt over actieve euthanasie bij kinderen ging. Maar het is goed om ook over dit soort zaken je gedachten te laten gaan om een goede mening te vormen. Het boek is daar zeer geschikt voor. Het heeft me ook wel aan het denken gezet.

berdine
Berichten: 3619
Lid geworden op: 23 Mei 2006, 20:42
Locatie: breda

Re: Paul Brand - De stoel van God

Berichtdoor berdine » 25 Nov 2013, 21:02

Pffff.....dat is heftig. Maar die arts heeft wel gelijk. Ook een kind wil niet op die manier doodgaan. Dat is echt onmenselijk. Tenenkrommend dat de wettelijke macht daar geen boodschap aan heeft. Werd je daar niet ontzettend kwaad van, Willeke?

WilV
Berichten: 3306
Lid geworden op: 18 Jan 2005, 21:28

Re: Paul Brand - De stoel van God

Berichtdoor WilV » 25 Nov 2013, 21:15

Ik werd erg aan het denken gezet door dit boek, Ik vind inderdaad dat het goed is dat de dingen wettelijk goed vastgelegd worden, maar ik zie ook wel een paar argumenten van de wetgever waar goed over nagedacht moet worden, met name in de mondigheid van kinderen. Wanneer kun je als kind zo'n grote beslissing nemen, ( dat is het grote wettelijke tegenargument) en wat doe je als een kind dood wil en de ouders willen dat niet, of omgekeerd. Maar ik denk dat het een goede zaak is als daar een goede discussie over wordt gevoerd. Als je zó moet benauwd sterven dat is te gruwelijk voor woorden.

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Paul Brand - De stoel van God

Berichtdoor Annemarie » 26 Nov 2013, 15:04

Wat knap verwoord Willeke. Het lijkt me een heel heftig boek en het is een onderwerp waar veel taboe op rust. Wat goed dat er door deze auteur en kinderarts aandacht aan wordt besteed. Ik vind het citaat heel mooi en aangrijpend en ik deel de mening van deze man.

WilV
Berichten: 3306
Lid geworden op: 18 Jan 2005, 21:28

Re: Paul Brand - De stoel van God

Berichtdoor WilV » 26 Nov 2013, 16:18

Ja, dat citaat dekte eigenlijk de hele lading van dit boek, vooral dat hij het als zijn taak als arts ziet om lijden te verzachten, dat kwam steeds weer terug.


Terug naar “Door leden gelezen boeken en samenleesboeken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten