Agnès Martin-Lugand: Gelukkige mensen lezen &drinken koffie

Reacties op recensies van, door leden gelezen, boeken en discussie samenleesboeken
Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Agnès Martin-Lugand: Gelukkige mensen lezen &drinken koffie

Berichtdoor Marjo » 06 Nov 2013, 22:36

Het is een bestseller in Frankrijk, en als je weet dat een schrijver als Marc Lévy daar ook veel succes heeft met zijn boeken, dan begrijp je wel waarom. Of het in Nederland ook zal lukken?

Lees meer: http://www.leestafel.info/agnes-martin-lugand

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Agnès Martin-Lugand: Gelukkige mensen lezen &drinken kof

Berichtdoor Annemarie » 07 Nov 2013, 20:08

Ik kon me helemaal niks bij deze titel voorstellen maar het klinkt als een heel prettig boek.

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Agnès Martin-Lugand: Gelukkige mensen lezen &drinken kof

Berichtdoor Marjo » 07 Nov 2013, 20:28

Prettig, ja, dat is het wel. Geen literatuur, maar een lekkere hap.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Agnès Martin-Lugand: Gelukkige mensen lezen &drinken kof

Berichtdoor Dettie » 03 Jan 2014, 18:00

De volledige titel van het boek is: Gelukkige mensen lezen en drinken koffie. Mooi boek met een mooie titel. Klinkt als een feelgoodroman maar dat is het niet. Mooie, sobere roman over verlies / rouwverwerking.

zie http://www.leestafel.info/agnes-martin-lugand

Joanazinha

Joanazinha
Berichten: 1445
Lid geworden op: 27 Sep 2007, 16:07
Locatie: Amersfoort

Re: Agnès Martin-Lugand: Gelukkige mensen lezen &drinken kof

Berichtdoor Joanazinha » 03 Jan 2014, 18:30

Sorry Dettie, had niet gezien dat het hier ook al stond. Ik had nog gezocht (niet op de site maar alleen op het forum) en er blijkbaar helemaal overheen gekeken. Dank voor het (ver)plaatsen :D .

Renate

Re: Agnès Martin-Lugand: Gelukkige mensen lezen &drinken kof

Berichtdoor Renate » 03 Feb 2014, 15:26

Weer een interessant boek voor m'n lijstje, hoewel ik van koffie drinken niet echt gelukkig word. Maar goed, ik heb ook Kaas gelezen, een product dat ik helemaal niet door m'n keel kan krijgen. :)

berdine
Berichten: 3619
Lid geworden op: 23 Mei 2006, 20:42
Locatie: breda

Re: Agnès Martin-Lugand: Gelukkige mensen lezen &drinken kof

Berichtdoor berdine » 03 Feb 2014, 16:54

Ha! Als jullie nu allemaal eens meldden wat jullie heel lekker of juist heel vies vinden, dan heb ik weer een leuk maandthema! :shock: :D

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Agnès Martin-Lugand: Gelukkige mensen lezen &drinken kof

Berichtdoor Dettie » 03 Feb 2014, 17:30

heel vies... spruiten!!!
heel lekker... chocola! eigengemaakte nasi met saté, sla met tomaat, nootjes en geitenkaas, spitskoolsalade met pijnboompitten, alles is lekker, behalve spruiten :D

Dettie

Joanazinha
Berichten: 1445
Lid geworden op: 27 Sep 2007, 16:07
Locatie: Amersfoort

Re: Agnès Martin-Lugand: Gelukkige mensen lezen &drinken kof

Berichtdoor Joanazinha » 03 Feb 2014, 19:03

Hmmm, er zijn niet veel dingen die ik echt niet lust, dus daar kan ik je niet aan helpen.
Wat ik lekker vind is de gewone Hollandse pot: stamppotten (zuurkool, boerenkool, rauwe andijvie), aardappels met sperziebonen of spinazie en een gehaktbal, hachée en maaltijdsoepen (maar dan wel zelfgemaakt: snert, bruine bonensoep). Italiaans is ook niet te versmaden: macaroni, spaghetti bolognese en natuurlijk pizza! En ik ben gek op vis (zalm, forel, kabeljauw, tonijn, etc.).
Sinds november zijn wij lid van de Beebox; dan krijg je elke week een groente- en fruitpakket thuis. En daar zitten veel vergeten of nieuwe groenten bij zoals pastinaak, soester knollen, peterseliewortel en palmkool. Dat betekent het internet afstruinen naar lekkere recepten.
Het is dat ik net gegeten heb; ik zou spontaan weer trek krijgen :D .

O, en Dettie? Spruiten zijn heerlijk! :mrgreen:

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Agnès Martin-Lugand: Gelukkige mensen lezen &drinken kof

Berichtdoor Marjo » 03 Feb 2014, 20:29

Ga je dan een thema maken van wat wij niet lekker vinden, Berdine? Grappig..'wat Leestafelaars niet graag eten..'
Ik eet niet graag vlees..

Spruiten zijn lekker, en die vergeten groenten ook, we hebben zelf een moestuin.
Ik ken alleen 'palmkool' niet.

berdine
Berichten: 3619
Lid geworden op: 23 Mei 2006, 20:42
Locatie: breda

Re: Agnès Martin-Lugand: Gelukkige mensen lezen &drinken kof

Berichtdoor berdine » 03 Feb 2014, 20:49

Wel, het lijkt me erg leuk, maar of er over al dat voedsel ook nog boeken - anders dan kookboeken - te vinden zijn? Kijk: ik lust geen mosselen. Dan heb ik al een boek: Het mosselmaal. Maar spinazie? En met spruitjes wordt het dan vast iets als Mama, ik lust geen spruitjes! De opvoeding van uw kind. (Dat is het Dettie! Je bent niet goed opgevoed! :P :P :P :P :P ) Daar zitten jullie niet op te wachten. :mrgreen:

Renate

Re: Agnès Martin-Lugand: Gelukkige mensen lezen &drinken kof

Berichtdoor Renate » 03 Feb 2014, 20:51

Lekker:
Vlees, vis, schelp- en schaaldieren, pasta, risotto, chocola, noten, witte wijn
Niet lekker:
Kaas, andijvie, witlof

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Agnès Martin-Lugand: Gelukkige mensen lezen &drinken kof

Berichtdoor Dettie » 03 Feb 2014, 22:10

berdine schreef: En met spruitjes wordt het dan vast iets als Mama, ik lust geen spruitjes! De opvoeding van uw kind. (Dat is het Dettie! Je bent niet goed opgevoed! :P :P :P :P :P ) :mrgreen:


Merk je dat nu pas!!! :D

Dettie

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Agnès Martin-Lugand: Gelukkige mensen lezen &drinken kof

Berichtdoor Dettie » 03 Feb 2014, 23:07

palmkool kende ik ook niet, wel apart zeg, zie

https://www.bioaanhuis.nl/index2.php?cp=98

Dettie

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Agnès Martin-Lugand: Gelukkige mensen lezen &drinken kof

Berichtdoor Dettie » 03 Feb 2014, 23:35

Aardbeien, meloen en druiven vind ik ook heel lekker. En héél af en toe (1 x per jaar) heb ik ineens enorme trek in slagroomtruffels. Eigenlijk snoep ik verder nooit.
Gebakken aardappelen, ook lekker! Stamppotten ook lekker. Eigengemaakte lasagne ook lekker.
Eigengemaakte soep ook lekker. O ja, Tiramisu! de échte, niet uit een potje is ook heel erg lekker.
Rabarber vind ik ook heel erg lekker. Er is zoveel lekker.

Dettie

Renate

Re: Agnès Martin-Lugand: Gelukkige mensen lezen &drinken kof

Berichtdoor Renate » 04 Feb 2014, 13:02

Er zijn naar ik meen wel de nodige boeken te vinden, met de naam van een voedingsmiddel in de titel, of die op een andere manier met eten te maken hebben.
Kaas
Gifsla
Het mosselmaal
Wilde mossels?
Oesters van Nam Kee
De man die stierf als een zalm
Peperkoekenhuis
Mama Tandori

Eventueel
Waanzee - over een visserschip

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Agnès Martin-Lugand: Gelukkige mensen lezen &drinken kof

Berichtdoor Marjo » 04 Feb 2014, 13:45

Huh? 'De man die stierf als een zalm'????

Renate

Re: Agnès Martin-Lugand: Gelukkige mensen lezen &drinken kof

Berichtdoor Renate » 04 Feb 2014, 15:19

Marjo schreef:Huh? 'De man die stierf als een zalm'????

Ja, ik meen dat hij vermoord werd met gereedschap dat bij de vangs van zalmen gebruikt wordt. Het boek gaat ook voor een belangrijk deel over de discriminatie van Fins sprekende Zweden en de onderdrukking van de Finse taal in het verleden.

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Agnès Martin-Lugand: Gelukkige mensen lezen &drinken kof

Berichtdoor Marjo » 05 Feb 2014, 11:39

Nou de titel beloofde wat, maar wat je nu vertelt, dat trekt me dan weer niet.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Agnès Martin-Lugand: Gelukkige mensen lezen &drinken kof

Berichtdoor Dettie » 05 Feb 2014, 11:48

Hier de beschrijving zoals het achterop het boek staat

De 89-jarige Martin Udde wordt dood aangetroffen in zijn huis in het afgelegen Tornedalen, op de grens tussen Zweden en Finland. Hij is vermoord met een werpspies die traditioneel gebruikt wordt om zalm te vangen en zijn tong is op de grill gelegd. De lokale politie vraagt om versterking om deze gruwelijke moord op te lossen en de jonge rechercheur Therese Fosness vertrekt uit Stockholm naar het noorden. Maar is zij opgewassen tegen de weerstand
en tegenwerking van de plaatselijke bevolking? De mensen van Tornedalen voelen zich als Finssprekende minderheid niet serieus genomen door de Zweden. En de vermoorde Martin Udde blijkt een erg nare man geweest te zijn, die veel vijanden had. Wat aanvankelijk een eenvoudige moord leek, blijkt al snel een complexe zaak.
De man die stierf als een zalm is een spannende roman met mystieke kanten, een liefdesverhaal vol intriges en een boeiende
reportage van een subcultuur in de verdrukking, geschreven in de speelse, ironische stijl die Mikael Niemi zo populair heeft gemaakt.

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Agnès Martin-Lugand: Gelukkige mensen lezen &drinken kof

Berichtdoor Marjo » 05 Feb 2014, 11:54

Dank je..en nee, dank je wel..

Renate

Re: Agnès Martin-Lugand: Gelukkige mensen lezen &drinken kof

Berichtdoor Renate » 05 Feb 2014, 14:53

Het was een mooi boek, waarin de moord eigenlijk maar een kleine rol speelt. Ik vind het ook niet echt een thriller, maar meer een boek over onderdrukking en hoe mensen daarmee omgaan. De een verloochent z'n afkomst en wordt juist heel fanatiek in het bestrijden van de ongewenste taal, terwijl de ander juist trots is op z'n afkomst en deze omhelst.

Renate

Re: Agnès Martin-Lugand: Gelukkige mensen lezen &drinken kof

Berichtdoor Renate » 25 Feb 2014, 15:07

Ik begin inmiddels een beetje in het boek te vorderen en ik moet zeggen dat ik de horkerige Edward in zekere zin sympathieker vind dan Diana, die op mij een beetje overkomt als een drama-queen die wat te graag in haar verdriet zwelgt. Ik begrijp best dat ze haar man en dochtertje mist, maar ze zal toch zelf iets moeten doen om haar leven weer op de rails te krijgen.

Renate

Re: Agnès Martin-Lugand: Gelukkige mensen lezen &drinken kof

Berichtdoor Renate » 27 Feb 2014, 16:48

Ik schiet inmiddels aardig op in het boek en het ontwikkelt zich wat mij betreft wel erg in een Bouquetreeks-achtige richting. Eerlijk gezegd ben ik ook niet zo gecharmeerd van boeken waarin de verliefdheid op een gegeven moment een hoofdrol gaat spelen.

Renate

Re: Agnès Martin-Lugand: Gelukkige mensen lezen &drinken kof

Berichtdoor Renate » 28 Feb 2014, 16:55

Ik heb het boek uit en het loopt toch iets anders af dan je verwacht. Om er een zwijmelfilm van te maken, zal het slot toch veranderd moeten worden.


Terug naar “Door leden gelezen boeken en samenleesboeken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten