Myrthe van der Meer - Paaz (debuut)

Reacties op recensies van, door leden gelezen, boeken en discussie samenleesboeken
Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Myrthe van der Meer - Paaz (debuut)

Berichtdoor Marjo » 28 Okt 2013, 22:45

Mooi! Het geeft een mooi beeld van de wereld op een paaz-afdeling, maar vooral ook van de relatie tussen patiënt en hulpverleners.
Het zal de shortlist niet halen ben ik bang, maar het is zeker de moeite waard.


Lees meer: http://www.leestafel.info/myrthe-van-der-meer

Dettie
Site Admin
Berichten: 44028
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Myrthe van der Meer:Paaz (debuut)

Berichtdoor Dettie » 28 Okt 2013, 23:42

Mooie recensie Marjo. Die hulpverlening weet wat, evenals degene die de hulpverlening ondergaat.
Knap als het autobiografisch is om er dan een roman van te maken zonder dat het een boek vol zelfbeklag is,
wat toch vaak gebeurt in autobiografieën met een dergelijk onderwerp.

Dettie

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Myrthe van der Meer:Paaz (debuut)

Berichtdoor Marjo » 29 Okt 2013, 08:50

Precies. Of dat een argument zou kunnen zijn voor de beoordeling van de jury betwijfel ik, maar het blijft knap.

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Myrthe van der Meer:Paaz (debuut)

Berichtdoor Annemarie » 29 Okt 2013, 14:26

Goed ook dat ze duidelijk laat merken dat een depressie iedereen kan overkomen.
Dat de Paaz dus echt een onderdeel van de maatschappij is en niet alleen voor een selecte groep mensen.

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Myrthe van der Meer:Paaz (debuut)

Berichtdoor Marjo » 29 Okt 2013, 16:36

' een selecte groep mensen', wat zeg je dat grappig. Meestal wil je wel bij een selecte groep horen, maar nu toch echt niet!

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Myrthe van der Meer:Paaz (debuut)

Berichtdoor Annemarie » 29 Okt 2013, 17:17

Ik noem dat zo omdat ik denk dat veel mensen in Nederland denken in termen als "zij en wij".
Een depressie is natuurlijk heel zwaar en het is geen leuk "select clubje" om bij te horen.

WilV
Berichten: 3306
Lid geworden op: 18 Jan 2005, 21:28

Re: Myrthe van der Meer:Paaz (debuut)

Berichtdoor WilV » 31 Okt 2013, 20:30

Hoorde al meer goede dingen over dit boek. Staat nog steeds op mijn lijst.

irene
Berichten: 945
Lid geworden op: 04 Aug 2005, 12:51
Locatie: Helmond

Re: Myrthe van der Meer:Paaz (debuut)

Berichtdoor irene » 02 Dec 2013, 23:16

In alle opzichten een aanrader. Prachtig boek!

Renate

Re: Myrthe van der Meer - Paaz (debuut)

Berichtdoor Renate » 28 Dec 2013, 11:58

Het boek staat nog steeds op m'n lijstje. Het is echter steeds niet thuis in de bibliotheek. Ik hoop dat het niet te confronterend voor me is. Heb zelf ooit 9 maanden in dagbehandeling gezeten, hetgeen natuurlijk een stuk minder zwaar is. Gewoon 3 dagen per week naar de kliniek en iedere keer tegen het eind van de middag weer naar huis.

Ik ben momenteel bezig in haar tweede boek 'Kalf', over een grootvader en z'n kleinzoon. De grootvader heeft zo'n 50 jaar geleden z'n gezin in de steek gelaten en is in de VS een gevierd acteur geworden. Hij heeft zelfs een Oscar verdiend. De kleinzoon is ook acteur geworden en heeft in Nederland een Gouden Kalf gekregen. De grootvader is naar Nederland gekomen om een laatste reis met z'n kleinzoon te maken. Dit wordt niet bepaald een gezellig samenzijn want ze haten elkaar, al is misschien niet duidelijk waarom. De kleinzoon verwijt z'n grootvader dat hij z'n gezin in de steek heeft gelaten en de grootvader vindt ergens dat z'n kleinzoon min of meer een soort lapzwans is. Het lijkt er op dat de kleinzoon z'n grootvader wil gebruiken als een soort opstapje om carrière te maken in de VS. Het is wel een grappig boek, al is het misschien niet op de lach geschreven. De grootvader wil in Nederland een soort 'bucket-list' afwerken. Erg sympathiek is de man niet. Hij komt nogal egocentrisch over en doet graag dingen om het voor z'n kleinzoon nog net wat moeilijker te maken. Hij speelt ook met z'n roem. Hij zegt min of meer dat hij 'low profile' wil blijven, maar hij doet alles om aandacht te krijgen. Zo wordt hij bij aankomst op het vliegveld onmiddellijk omringd door een hele horde fans en later in Amsterdam blijkt dat hij er zelf voor zorgt dat hij de zo verlangde aandacht krijgt, door foto's van waar hij loopt, naar z'n manager te sturen. Langzaam leert de kleinzoon z'n grootvader beter kennen en dat geldt dus ook voor de lezer. Of de grootvader daardoor sympathieker wordt, weet ik niet. Hij krijgt in ieder geval wel meer diepte. Je leert z'n verleden kennen, waar hij eerst ook nog over liegt. Hij blijft een acteur, die alles mooier, of beter moet maken. Al met al vind ik het een mooi boek en misschien probeer ik er nog wel een soort bespreking van de maken.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44028
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Myrthe van der Meer - Paaz (debuut)

Berichtdoor Dettie » 28 Dec 2013, 18:23

Ik twijfel ook over Paaz Renate, om dezelfde reden.
Ik ben niet zelf opgenomen geweest maar wel een heel goede vriend van ons en dat was behoorlijk heftig en erg akelig.
Ook woon ik tegenover een psychiatrisch ziekenhuis en had vroeger veel contact met mensen die er tijdelijk woonden. (het ziekenhuis is nu nagenoeg opgeheven, er zijn nog heel weinig bewoners)
Als je zag hoe de mensen behandeld werden werd je niet echt blij en dan zeg ik het heel netjes.
Ik weet dus ook niet of ik over een opname wil en kan lezen, het roept misschien weer teveel op. Maar omdat iedereen zegt het is zo mooi, twijfel ik nog even verder...

Het boek Kalf klinkt wel erg mooi. Als je net zo'n mooie boekbespreking maakt als over het eerste deel van het boek dan komt het helemaal goed denk ik zomaar. :D

Dettie

Renate

Re: Myrthe van der Meer - Paaz (debuut)

Berichtdoor Renate » 14 Jan 2014, 13:27

Over de behandeling had ik indertijd geen klagen. Ik wind me eerlijk gezegd meer op over uitspraken die ik soms lees over psychiatrisch patiënten. Bijvoorbeeld toen er op de website van de regionale omroep een stukje stond over problemen bij een psychiatrische kliniek, of een opvangcentrum voor ex-psychiatrisch patiënten, waarop iemand reageerde met de opmerking dat deze mensen gewoon opgesloten moesten worden.

Zodra ik Paaz in de bibliotheek zie, zal ik het lezen. Ik ben namelijk toch wel benieuwd of ik dingen herken. Hulpverleners kunnen soms heel rare dingen zeggen, althans dingen die op mij raar overkomen. Zo kreeg ik ooit bij muziektherapie te horen, dat ik te veel bezig was met het maken van muziek. Veel later heb ik ook wel eens van een hulpverleenster te horen gekregen dat ik te rationeel was. (Kan dat eigenlijk wel?)

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Myrthe van der Meer - Paaz (debuut)

Berichtdoor Marjo » 14 Jan 2014, 13:49

Mocht in het boek een hulpverlener rare dingen zeggen, dan reageert de hoofdpersoon daar wel op!

Dettie
Site Admin
Berichten: 44028
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Myrthe van der Meer - Paaz (debuut)

Berichtdoor Dettie » 14 Jan 2014, 13:50

Ja die opmerking van mensen hoor ik hier over mensen die in het psychiatrisch ziekenhuis wonen ook wel.
'Ze moeten achter het hek blijven'. Nu is er geen hek maar toch is het erg dat het gezegd wordt.

Die vriend van ons zat altijd achter de computers, hij kon er niet mee stoppen, dat was o.a. een van de redenen dat hij opgenomen werd.
En wat gaven ze hem als werktherapie...
Je raadt het al, werken met computers want het was zijn interessegebied!
Hij kreeg ook de opdracht brieven schrijven naar familieleden en daarna zei de behandelaar, 'Je bent wel erg met je familie bezig!'

Die muziekopmerking bij jou is precies zo iets. Muziektherapie krijgen en dan ben je teveel met muziek bezig! hahaha
Te rationeel! Ook zoiets, als het maar een naam heeft denk ik vaak.
Het zou fijn zijn als die hulpverlenens eens leerden luisteren en dan écht luisteren, want dat ontbreekt er vaak aan. Echt luisteren naar iemand en laten merken dat je goed geluisterd hebt zou al een heel eind schelen.

Dettie
die benieuwd is hoe jij Paaz vindt

Renate

Re: Myrthe van der Meer - Paaz (debuut)

Berichtdoor Renate » 14 Jan 2014, 15:03

Nou ja, dat met die muziektherapie begreep ik ergens wel. Ik was te veel bezig met het organiseren van het een en ander, zodat er een muzikaal resultaat zou ontstaan, terwijl het natuurlijk de bedoeling was dat we spontaan op elkaar zouden reageren. Maar ja, ik ben altijd met muziek bezig geweest, dus dat zat er nu eenmaal in.

Tja, te rationeel? Ik beredeneer de dingen misschien wat veel. Maar ach, dezelfde dame probeerde me aan te praten dat ik een aan autisme gerelateerde stoornis had. Tja, m'n sociale vaardigheden zijn niet zo denderend, ik kan me goed alleen vermaken, ben misschien wat eenzaam en had vroeger last van driftbuien als de dingen niet liepen zoals ik wilde. Soms heb ik daar nog steeds last van. Ik heb dan ook heel wat contact met hulpverleners gehad in m'n jeugd en m'n ouders hebben ooit een boekje gekregen over het "onkind".

Renate

Re: Myrthe van der Meer - Paaz (debuut)

Berichtdoor Renate » 28 Mar 2014, 20:35

Na Een vriendschap, weer een boek over psychische problemen. Ben er nog niet zo ver in, maar bepaalde dingen zijn wel herkenbaar. Het is wel een vrolijker boek dan Een vriendschap.

Renate

Re: Myrthe van der Meer - Paaz (debuut)

Berichtdoor Renate » 29 Mar 2014, 17:36

Inmiddels heb ik de eerste 100 pagina's achter de rug. Het is inderdaad wel herkenbaar. Ik herken verschillende dingen uit de tijd dat ik zelf in therapie zat. Ook het idee dat je niet steeds met dezelfde techniek mocht werken bij iets creatiefs. Zelf heb ik nooit medicijnen gehad in de tijd dat ik in therapie zat. Ik weet eigenlijk niet eens meer waarom ik er zat, maar ik was wel 9 maanden zoet. Ik had maar 3 dagen in de week therapie en de rest van de tijd kon ik gewoon naar huis. Misschien zou ik m'n dagboek er eens op na moeten slaan. En inderdaad, de vraag "wat voel je?" kwam regelmatig voor. Het boek is wel op een leuke manier geschreven, met de nodige zelfspot. "Het is toch heel gewoon dat je dood wilt, dat wil toch iedereen?" schrijft ze ergens.

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Myrthe van der Meer - Paaz (debuut)

Berichtdoor Marjo » 29 Mar 2014, 18:02

Die zelfspot maakt het licht denk ik. Ik heb haar tweede boek intussen liggen..

Renate

Re: Myrthe van der Meer - Paaz (debuut)

Berichtdoor Renate » 29 Mar 2014, 20:11

Marjo schreef:Die zelfspot maakt het licht denk ik. Ik heb haar tweede boek intussen liggen..

Inderdaad, de zelfspot maakt het licht. Het boek is niet zwaar op de hand, hoewel er soms serieuze dingen aan bod komen, zoals een patiënt die weg is gelopen en in Arnhem het bos in loopt, op zoek naar een boom om zich op te hangen. Ze heeft een touw bij zich en vind uiteindelijk een boom met de juiste tak. Helaas blijkt het touw te lang te zijn.

Renate

Re: Myrthe van der Meer - Paaz (debuut)

Berichtdoor Renate » 31 Mar 2014, 13:37

Ik schiet lekker op in het boek, vooral ook doordat ik moeilijk kan stoppen met lezen. Ik herken veel uit de tijd dat ik zelf in dagbehandeling zat (wanneer was dat en waarom zat ik daar eigenlijk?). Van de therapie zelf kan ik me nog wel het nodige herinneren. Net al in het boek, problemen met medepatiënten. Indertijd ook meegemaakt dat een patiënte min of meer door het lint ging en meende dat er over haar werd gepraat. Het merkwaardige is natuurlijk ook dat sommige patiënten je ook op de zenuwen kunnen werken, hetgeen natuurlijk ook niet goed is. Zoals de anorexiapatiënte die mij als excuus gebruikte om tussen de middag niet te eten (ik eet liever niet, dan niet lekker). Of een patiënte die niet begreep dat ouders hun kind afwijzen en die op een gegeven moment vertelde dat ze zo gelachen had, toen ze de hond wasknijpers op de oren hadden gezet, iets waar ik nogal verontwaardigd op reageerde. De keren dat ik zelf kwaad de therapie uit liep, met slaande deuren. De man die het niet kon verdragen om zich tussen de vrouwen om te kleden bij psychomotorische therapie (haal het niet in je hoofd om gymnastiek te zeggen), waardoor de vrouwen naar een kleiner deel van de kleedkamer werden verbannen, terwijl de 2 heren het grootste deel van de ruimte konden gebruiken. Ik trok me daar niets van aan en bleef gewoon in het grote deel van de kleedkamer.
En ja, het feit dat patiënten buiten de therapie geen contact met elkaar mochten hebben. Niet dat we ons daar altijd evenveel van aantrokken. Ik heb wel wat contacten aan de tijd in therapie overgehouden, maar die ben ik al lang weer kwijt.

Renate

Re: Myrthe van der Meer - Paaz (debuut)

Berichtdoor Renate » 01 Apr 2014, 11:20

Uit en heel herkenbaar, misschien in meer opzichten dan wenselijk.
Iemand vraagt op een gegeven moment aan Emma of ze niet van mensen houdt, waarop ze antwoordt: "Ik houd wel van mensen, sommige van m'n beste vrienden zijn mensen." Ik zou het bijna zelf gezegd kunnen hebben.
Ik zou de tijd in dagbehandeling bijna gaan missen.

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Myrthe van der Meer - Paaz (debuut)

Berichtdoor Renate » 18 Apr 2015, 10:52

Toevallig was er gisteren een vrouwengroepje bij me en voor we aan het eigenlijke thema begonnen, hadden we het ook nog over dit boek en de schrijfster. Degene die het boek gelezen had, vond het boek op sommige momenten toch ook wel somber.


Terug naar “Door leden gelezen boeken en samenleesboeken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten