Hugo Claus - Het verdriet van België

Reacties op recensies van, door leden gelezen, boeken en discussie samenleesboeken
Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Hugo Claus - Het verdriet van België

Berichtdoor Dettie » 05 Okt 2013, 14:42

Ik heb lang zitten broeden over een verslag over “Het verdriet van België” van Hugo Claus.
Hoe kon ik het best uitleggen waar het boek over ging en wat ik er van vond? Wat vond ik eigenlijk van het boek? Ik heb er een eind mee lopen worstelen en ben tot de conclusie gekomen dat ik dat moeilijk kan uitleggen.

Lees verder http://www.leestafel.info/hugo-claus

Inge

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Hugo Claus - Het verdriet van België

Berichtdoor Dettie » 05 Okt 2013, 14:45

Je legt het juist wel goed uit Inge.

Denk je dat het boek voor Nederlanders wel goed te volgen is of is het een typisch Vlaams boek?

Dettie

Inge
Berichten: 1366
Lid geworden op: 18 Mei 2004, 08:47
Locatie: Kuurne België

Re: Hugo Claus - Het verdriet van België

Berichtdoor Inge » 05 Okt 2013, 15:29

Dettie schreef:Je legt het juist wel goed uit Inge.

Denk je dat het boek voor Nederlanders wel goed te volgen is of is het een typisch Vlaams boek?

Dettie


Eerlijk? Ik denk dat het voor iedereen die niet echt op de hoogte is van de politiek, de invloed van de kerk op de mensen in die tijd, enz het een moeilijk te doorgronden boek is.
Het verhaal op zich is wel goed, maar wat langdradig. Ik vond trouwens het eerste deel het mooiste. De streken die Louis uithaalt met zijn vrienden van "Het gesticht", dat deel leest tamelijk vlot. Het is vooral een beetje gewoon worden aan de "trage" manier van schrijven... Net zoals je boeken van Austen, Couperus enz leest. Je moet even wennen aan de manier van schrijven. Het tweede deel is "saaier", langdradiger. Maar ook het ontbreken van afgebakende hoofdstukken ergerde me met momenten.

berdine
Berichten: 3619
Lid geworden op: 23 Mei 2006, 20:42
Locatie: breda

Re: Hugo Claus - Het verdriet van België

Berichtdoor berdine » 05 Okt 2013, 16:04

Ik denk dat je het goed verwoord hebt Inge. Ik kwam er op een gegeven moment haast niet doorheen. Ik begreep inderdaad niet hoe de maatschappij toen in elkaar zat en dat helpt niet echt om het te verhaal te volgen. Ik heb het wel uitgelezen en ik vond het een hele kluif, maar ik jubel niet dat het een geweldig boek is. Mijn gebrek aan kennis van die tijd in België is daar ongetwijfeld debet aan.


Terug naar “Door leden gelezen boeken en samenleesboeken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 57 gasten