Sjón - Uit de bek van de walvis

Reacties op recensies van, door leden gelezen, boeken en discussie samenleesboeken
Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Sjón - Uit de bek van de walvis

Berichtdoor Annemarie » 02 Okt 2013, 20:19

“Fonkelend licht: een dag zo blauwachtig wit dat het hemelgewelf niet meer een omlijsting is voor de brandende zon, maar de zon het aanmaakhout is voor dat gloeiende zilveren gordijn dat zich aan de verre horizon verheft en rond de hele zichtbare wereld wordt opgetrokken, terwijl de bergketens in het noorden, westen en zuiden trillen als in een luchtspiegeling, de ene keer in de schaduw, de andere keer in het licht, maar voor het oog nooit helemaal grijpbaar, en de zee is een deinend fluwelen laken uitgespreid van het strand van het eiland tot de zoom van de hemel, terwijl het eiland zelf, glinsterend in het midden, een goudgele knoop is op een donzig kussen erop wachtend te worden ingedrukt door het hoofd van het hemelse kind, en het hele beeld is doorweven met een tingelende, heldere, zijden draad die soepel is geregen tussen aarde, zee, hemel en de vurige bal van de zon met die grote naald die alle elementen kan doorprikken.”

Nieuwsgierig geworden? Lees dan mijn recensie hier: http://www.leestafel.info/sjon

berdine
Berichten: 3619
Lid geworden op: 23 Mei 2006, 20:42
Locatie: breda

Re: Sjón - Uit de bek van de walvis

Berichtdoor berdine » 03 Okt 2013, 12:36

Zo, dat is wel een flinke zin! Ik heb van Sjón "Blauwvos" en "De fluisterende muze" gelezen, maar ik herinner me niet dat de zinnen daarin zó lang en zó poëtisch zijn. Wel allebei mythisch en bovennatuurlijk. Een bijzondere schrijver.
Ik zet deze dan ook maar op mijn lijst.... :shock:

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Sjón - Uit de bek van de walvis

Berichtdoor Annemarie » 03 Okt 2013, 12:41

Niet alle zinnen zijn zo lang hoor maar poëtisch is dit boek zeker. Ik moest even wennen aan de stijl maar heb toch wel erg genoten van dit boek.


Terug naar “Door leden gelezen boeken en samenleesboeken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 gasten