Julie Otsuka - Waarvan wij droomden

Reacties op recensies van, door leden gelezen, boeken en discussie samenleesboeken
Dettie
Site Admin
Berichten: 44028
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Julie Otsuka - Waarvan wij droomden

Berichtdoor Dettie » 22 Sep 2013, 13:03

Verpletterend mooi boek

Zie http://www.leestafel.info/julie-otsuka

Dettie

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Julie Otsuka - Waarvan wij droomden

Berichtdoor Marjo » 22 Sep 2013, 13:19

Hm, ik ben misschien als die buren..het boek trekt me niet hoe enthousiast je ook bent, maar dan zou ik het dus juist moeten lezen.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44028
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Julie Otsuka - Waarvan wij droomden

Berichtdoor Dettie » 22 Sep 2013, 13:28

Nee, ik was er al bang voor, jij houdt vaak niet van verhalen die zich ver weg afspelen.

Maar die buren waren echt heel erg, ze negeerden eerst hun Japanse buren volkomen. Hadden nooit last van ze, namen ze in dienst als dienstmeisje maar toen Pearl Harbour aangevallen werd waren alle Japanners ineens heel erg eng en onbetrouwbaar.
Zo ken ik jou helemaal niet. Dus roep maar niet te hard dat je op die buren lijkt!

Dettie

WilV
Berichten: 3306
Lid geworden op: 18 Jan 2005, 21:28

Re: Julie Otsuka - Waarvan wij droomden

Berichtdoor WilV » 22 Sep 2013, 16:12

Mij heb je met je recencie meteen helemaal lekker gemaakt, maar ik houd inderdaad meer van dit soort boeken dan jij Marjo.

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Julie Otsuka - Waarvan wij droomden

Berichtdoor Annemarie » 22 Sep 2013, 18:28

Dit soort boeken is ook helemaal in mijn straatje. Het lijkt me een prachtig boek. Mooi beschreven ook Dettie!

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Julie Otsuka - Waarvan wij droomden

Berichtdoor Marjo » 01 Dec 2013, 22:07

Mijn straatje is het niet denk ik. Die herhalingen irriteerden me op het laatst. Al begrijp ik wel waarom ze het zo gedaan heeft.

Lees meer: http://www.leestafel.info/julie-otsuka

Dettie
Site Admin
Berichten: 44028
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Julie Otsuka - Waarvan wij droomden

Berichtdoor Dettie » 01 Dec 2013, 22:33

Ik vond het echt een prachtig verpletterend boek, juist door die consequent doorgevoerde collectieve stem.
De vrouwen werden nooit gezien als individu maar als de Japanse vrouwen. En de schrijfster laat ze dan ook als groep praten.
Verbijsterend en mooi.
Ook hoe er over de vrouwen gepraat werd, ze zijn netjes en beleefd, ze zijn rustig. nooit rechtstreeks tot de vrouwen praten maar over hen en dan die enkele schuingedrukte zin erdoor die precies zegt waar het om gaat. Prachtig!

Dettie

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Julie Otsuka - Waarvan wij droomden

Berichtdoor Marjo » 02 Dec 2013, 10:17

In het begin van het boek was ik het met je eens, maar toen ik over de helft was dacht ik: nu wil ik wel eens een heel verhaal over een of desnoods een paar vrouwen lezen..

Dettie
Site Admin
Berichten: 44028
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Julie Otsuka - Waarvan wij droomden

Berichtdoor Dettie » 02 Dec 2013, 10:31

Dat verhaal wordt eigenlijk ook verteld, ze kwamen aan, ontmoette hun onbekende man en moesten het daarmee doen en zich zien te redden in dat vreemde land. Alleen wordt er geen naam genoemd maar ik denk ook dat het hele verhaal dan niet zo'n impact zou hebben. Als je één of een paar personen neemt dan krijg je zoiets als Bruidsvlucht.
Nu wordt over alle vrouwen verteld, hoe ze terecht kwamen, hoe ze verder leefden, hun strijd om het bestaan.

Ook al verveelt het misschien, juist door consequent zo door te gaan laat de schrijfster ook voelen hoe vervelend het is om continu zo behandeld te worden. Wat ze ook deden, hoe hard die vrouwen ook probeerden, ze bleven tot vervelens toe 'ze'.

Dettie

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Julie Otsuka - Waarvan wij droomden

Berichtdoor Marjo » 02 Dec 2013, 12:08

'ze bleven tot vervelens toe 'ze'. Nou dat klopt helemaal!
Ik zou geen bezwaar maken tegen een boek als 'bruidsvlucht' ook al zou het in het geval van de Japanse vrouwen een stuk minder 'vrolijk' zijn.
Jij denkt dat het minder indruk zou maken als je de levensverhalen van een paar van hen zou verwerken in een roman?
Hangt misschien van de toon af, maar het had mij meer gedaan denk ik. Nu heb ik het gevoel dat ik grofweg weet wat er gebeurd is met die Japanse vrouwen, maar ook niet meer dan dat. Een persoonlijk verhaal maakt meer indruk.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44028
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Julie Otsuka - Waarvan wij droomden

Berichtdoor Dettie » 02 Dec 2013, 12:43

Bij van der Pol schreef je precies hetzelfde (akelig he zo'n geheugen als ik heb)

Van der Pol is een goed verteller, en toch..ergens na pagina 300 vond ik het wel goed.

hoewel je het wel een boeiend verhaal vond.

Misschien ligt het onderwerp je gewoon niet zo, dat kan ook natuurlijk.

Dettie

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Julie Otsuka - Waarvan wij droomden

Berichtdoor Marjo » 02 Dec 2013, 16:03

Dat denk ik niet..een verhaal over een immigrant, niks mis mee, maar het hangt echt van de schrijfstijl af, en de vorm.
Nu heb ik natuurlijk geen voorbeeld bij de hand van eentje die me wel aan stond. Mijn geheugen is niet zo super.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44028
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Julie Otsuka - Waarvan wij droomden

Berichtdoor Dettie » 02 Dec 2013, 16:18

ha ik dacht meer aan de vrouwen zelf. Niet zozeer aan de immigrant, maar aan de vrouwenverhalen zoals Van der Pol doet en nu ook in dit boek. Vrouwen die proberen overeind te blijven.

Dettie

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Julie Otsuka - Waarvan wij droomden

Berichtdoor Marjo » 02 Dec 2013, 16:22

Hm, zou dat het zijn?
Ik probeer me nu af te vragen of ik een boek uit de kast zou pakken dat over 'sterke vrouwen' gaat.
Misschien heb je gelijk, maar helemaal zeker weet ik het niet.

Wat dit boek betreft is het vooral de vorm hoor. Het begon me te irriteren die herhalingen, het alles op een hoop gooien.
Ik was blij dat het een dun boekje is..


Terug naar “Door leden gelezen boeken en samenleesboeken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten