Fredrik Backman - Een man die Ove heet

Reacties op recensies van, door leden gelezen, boeken en discussie samenleesboeken
Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Fredrik Backman - Een man die Ove heet

Berichtdoor Renate » 10 Okt 2014, 13:43

Annemarie schreef:Ik zie wel overeenkomsten met de 100-jarige man. Het zijn allebei verhalen waarin het verleden van de hoofdpersonen aan bod komt - en daar zitten in beide gevallen bijzondere gebeurtenissen tussen - en de hoofdpersonen maken kennis met heel veel nieuwe mensen. Er ontstaan bijzondere en ongewone vriendschappen in beide boeken.

Ik vind die overeenkomsten zo vaag, dat je op die manier heel veel boeken met 'De 100-jarige die uit het raam klom en verdween' kunt vergelijken. Het verleden van Ove is vele malen geloofwaardiger dan dat van de hoofdfiguur in 'De 100-jarige man...' en dat geldt ook voor de rest van het verhaal, dat vooral een achtbaan van ongeloofwaardige avonturen is.

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Fredrik Backman - Een man die Ove heet

Berichtdoor Annemarie » 11 Okt 2014, 10:19

Renate schreef:
Annemarie schreef:Ik zie wel overeenkomsten met de 100-jarige man. Het zijn allebei verhalen waarin het verleden van de hoofdpersonen aan bod komt - en daar zitten in beide gevallen bijzondere gebeurtenissen tussen - en de hoofdpersonen maken kennis met heel veel nieuwe mensen. Er ontstaan bijzondere en ongewone vriendschappen in beide boeken.

Ik vind die overeenkomsten zo vaag, dat je op die manier heel veel boeken met 'De 100-jarige die uit het raam klom en verdween' kunt vergelijken. Het verleden van Ove is vele malen geloofwaardiger dan dat van de hoofdfiguur in 'De 100-jarige man...' en dat geldt ook voor de rest van het verhaal, dat vooral een achtbaan van ongeloofwaardige avonturen is.


Ik zie de overeenkomsten wel, hoewel het inderdaad twee verschillende verhalen zijn. Ik proef toch wel dezelfde sfeer. Maar ik snap best dat niet iedereen dat zo ervaart.

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Fredrik Backman - Een man die Ove heet

Berichtdoor Renate » 11 Okt 2014, 10:48

Annemarie schreef:
Renate schreef:
Annemarie schreef:Ik zie wel overeenkomsten met de 100-jarige man. Het zijn allebei verhalen waarin het verleden van de hoofdpersonen aan bod komt - en daar zitten in beide gevallen bijzondere gebeurtenissen tussen - en de hoofdpersonen maken kennis met heel veel nieuwe mensen. Er ontstaan bijzondere en ongewone vriendschappen in beide boeken.

Ik vind die overeenkomsten zo vaag, dat je op die manier heel veel boeken met 'De 100-jarige die uit het raam klom en verdween' kunt vergelijken. Het verleden van Ove is vele malen geloofwaardiger dan dat van de hoofdfiguur in 'De 100-jarige man...' en dat geldt ook voor de rest van het verhaal, dat vooral een achtbaan van ongeloofwaardige avonturen is.


Ik zie de overeenkomsten wel, hoewel het inderdaad twee verschillende verhalen zijn. Ik proef toch wel dezelfde sfeer. Maar ik snap best dat niet iedereen dat zo ervaart.

Ik vind de sfeer volkomen anders. In dit boek heb je levensechte figuren, die je in het hart sluit en in 'De 100-jarige man...' heb je ongeloofwaardige mensen, waar je niet of nauwelijks een band mee kunt krijgen.

Een vergelijking tussen deze 2 boeken vind ik net zo vreemd als een vergelijking tussen Herman van Veen en Jan Smit, omdat ze beide in het Nederlands zingen.

berdine
Berichten: 3619
Lid geworden op: 23 Mei 2006, 20:42
Locatie: breda

Re: Fredrik Backman - Een man die Ove heet

Berichtdoor berdine » 11 Okt 2014, 11:21

Jemig, het begint interessant te worden. Ik vond de 100-jarige man niks. Zal ik dit boek dan maar eens gaan lezen? :mrgreen:

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Fredrik Backman - Een man die Ove heet

Berichtdoor Dettie » 11 Okt 2014, 11:25

haha ja, dat is inderdaad appels met peren vergelijken Herman van Veen en Jan Smit.

De 100-jarige man vond ik vreselijk, ik kon het niet eens uitlezen. Binnen de kortste keren waren er al bizarre moorden en
rare gebeurtenissen. Voor mij is een vergelijking met dat boek dus niet echt positief maar wat ik aan enorm positieve
reacties overal heb gelezen, ook van mensen die 'mijn' gevoel voor humor hebben, vorm ik (en jij dus ook Renate :-) ) een
uitzondering.
Ik houd erg van gekke verhalen maar het moet zo gebracht worden dat je het gelooft. Dat je in de fantasie van de schrijver
mee kunt gaan. Voor mijn gevoel ontbrak dat totaal bij de 100-jarige man. Ik vond alles té bizar.
Maar dat ligt dus puur aan mezelf.

Renate, misschien is het handig om alleen de tekst waarop je wilt reageren aan te halen.
Als je op de knop citeer klikt dan zie je de tekst tussen quote="naam" en
/qoute, die beide tussen deze haakjes ---> [ ] staan.
De tekst die tussen die twee quotevermeldingen staat is dus de tekst die je citeert.
Tussen die twee quotes kun je de tekst aanpassen, dus delen weghalen waarop je niet reageert.
Dat is wat directer en makkelijker voor de forumlezers denk ik.

Uitleg:
met quote="naam" open je het citaat van iemand
(de naam moet tussen de aanhalingstekens staan anders zie je de naam niet)
met /quote dus schuine streep voor quote sluit je een citaat af.
beide moeten tussen de [ ] haakjes maar dat kan ik nu niet doen anders maak ik een quote :D


Dettie

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Fredrik Backman - Een man die Ove heet

Berichtdoor Dettie » 11 Okt 2014, 11:31

berdine schreef:Jemig, het begint interessant te worden. Ik vond de 100-jarige man niks. Zal ik dit boek dan maar eens gaan lezen? :mrgreen:


:D ja, dat zat ik ook al te denken berdine!

Dettie

berdine
Berichten: 3619
Lid geworden op: 23 Mei 2006, 20:42
Locatie: breda

Re: Fredrik Backman - Een man die Ove heet

Berichtdoor berdine » 11 Okt 2014, 11:36

Mooi, dan hebben we weer een "samenleesboek". Ik heb het gereserveerd op de bieb. Ik zou het eind oktober in huis kunnen hebben. Misschien doen er nog meer mee?

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Fredrik Backman - Een man die Ove heet

Berichtdoor Dettie » 11 Okt 2014, 11:47

Nou, ik lees niet mee roep ik alvast. Dit boek trekt me helemaal niet.
Ik dacht alleen als het zo anders dan de 100-jarige man is dan is het misschien beter leesbaar.
Maar het hele onderwerp (allerlei zelfmoordpogingen) trekt me totaal niet ook al is het humoristisch gebracht.

Dettie

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Fredrik Backman - Een man die Ove heet

Berichtdoor Annemarie » 11 Okt 2014, 11:53

Dettie schreef:Maar het hele onderwerp (allerlei zelfmoordpogingen) trekt me totaal niet ook al is het humoristisch gebracht.

Dettie


Dat van die zelfmoordpogingen is heel moeilijk uit te leggen. Het klinkt niet leuk en al helemaal niet grappig. Toch brengt de auteur het op zo'n manier dat het niet zwaar is en toch echt ook grappig. Het verhaal is niet alleen grappig trouwens. Ik heb hardop gelachen maar ook tranen met tuiten gehuild.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Fredrik Backman - Een man die Ove heet

Berichtdoor Dettie » 11 Okt 2014, 11:58

Ik weet het Annemarie, je hebt ook een prachtige, aantrekkelijk recensie ervan gemaakt, maar ik wil het écht niet lezen.

Maar dat neemt natuurlijk niet weg dat jullie het als samenleesboek kunnen lezen, eigenlijk is het dat al een beetje.
Ik volg jullie ervaringen wel... :D

Dettie

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Fredrik Backman - Een man die Ove heet

Berichtdoor Renate » 11 Okt 2014, 14:28

Dettie schreef:Nou, ik lees niet mee roep ik alvast. Dit boek trekt me helemaal niet.
Ik dacht alleen als het zo anders dan de 100-jarige man is dan is het misschien beter leesbaar.
Maar het hele onderwerp (allerlei zelfmoordpogingen) trekt me totaal niet ook al is het humoristisch gebracht.

Dettie

Ik weet het niet, misschien zou je het gewoon moeten proberen. Ove wil eigenlijk gewoon graag weer bij z'n vrouw zijn, omdat hij haar zo mist. Je kunt het bijna vergelijken met iemand die besluit z'n geliefde achterna te reizen, iets dat door allerlei omstandigheden steeds in de soep loopt. De manier waarop hij alles loopt te plannen kun je het best met het plannen van een reis vergelijken, soms bijna op het absurde af.

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Fredrik Backman - Een man die Ove heet

Berichtdoor Renate » 11 Okt 2014, 14:29

Dettie schreef:
Renate, misschien is het handig om alleen de tekst waarop je wilt reageren aan te halen.
Als je op de knop citeer klikt dan zie je de tekst tussen quote="naam" en
/qoute, die beide tussen deze haakjes ---> [ ] staan.
De tekst die tussen die twee quotevermeldingen staat is dus de tekst die je citeert.
Tussen die twee quotes kun je de tekst aanpassen, dus delen weghalen waarop je niet reageert.
Dat is wat directer en makkelijker voor de forumlezers denk ik.

Uitleg:
met quote="naam" open je het citaat van iemand
(de naam moet tussen de aanhalingstekens staan anders zie je de naam niet)
met /quote dus schuine streep voor quote sluit je een citaat af.
beide moeten tussen de [ ] haakjes maar dat kan ik nu niet doen anders maak ik een quote :D


Dettie

Ik ken het systeem, ik ben soms alleen een beetje lui.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Fredrik Backman - Een man die Ove heet

Berichtdoor Dettie » 11 Okt 2014, 14:33

Renate schreef:Ik ken het systeem, ik ben soms alleen een beetje lui.


:D Ja dat kan ook.

Dettie

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Fredrik Backman - Een man die Ove heet

Berichtdoor Renate » 11 Okt 2014, 16:00

Dettie schreef:Maar het hele onderwerp (allerlei zelfmoordpogingen) trekt me totaal niet ook al is het humoristisch gebracht.

Dettie

De zelfmoordpogingen vormen maar een klein deel van het verhaal, dat eigenlijk gaat over een oude mopperkont, die uiteindelijk veel aardiger blijkt te zijn dan je in het begin denkt. Het is uiteindelijk een man met een heel groot hart.

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Fredrik Backman - Een man die Ove heet

Berichtdoor Annemarie » 11 Okt 2014, 19:38

Renate schreef:
Dettie schreef:Maar het hele onderwerp (allerlei zelfmoordpogingen) trekt me totaal niet ook al is het humoristisch gebracht.

Dettie

De zelfmoordpogingen vormen maar een klein deel van het verhaal, dat eigenlijk gaat over een oude mopperkont, die uiteindelijk veel aardiger blijkt te zijn dan je in het begin denkt. Het is uiteindelijk een man met een heel groot hart.


Ik ben het helemaal met Renate eens!

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Fredrik Backman - Een man die Ove heet

Berichtdoor Renate » 12 Okt 2014, 16:49

Ove is een mopperige man van 59 jaar, wiens vrouw een half jaar geleden is overleden. Z'n vrouw Sonja was de zon in z'n leven. Voor zij in z'n leven kwam, leefde hij eigenlijk niet en nu ze dood is, leeft hij eigenlijk ook niet meer. Maar Ove heeft een groot plichtsgevoel en gaat dus iedere dag naar z'n werk, tot het moment dat hij met vervroegd pensioen wordt gestuurd. Dan is de tijd gekomen om zich bij z'n vrouw te voegen, als een soort moderne Orfeus, hoewel die Eurydice natuurlijk uit het dodenrijk terug wilde halen. Dat kan natuurlijk niet, dus moet het dodenrijk betreden worden. Helaas voor Ove, blijkt dit niet zo eenvoudig te zijn. De mensen in zijn omgeving blijken hem harder nodig hebben. Het zijn namelijk allemaal onhandige klunzen, die niets goed kunnen doen. Kortom, net nu hij geen verplichtingen voor z'n werk heeft, blijkt de plicht nog steeds te roepen.
Het verhaal begint in een computerwinkel, waar Ove het personeel tot wanhoop drijft. Wat hij daar nu eigenlijk doet is niet duidelijk. Hij wil een computer kopen, maar de reden hiervan wordt pas veel later in het verhaal duidelijk. Na dit eerste hoofdstuk springen we namelijk 3 weken terug in de tijd.
Ove doet z'n ronde door de buurt. Dat is hij zo gewend, want alles moet natuurlijk wel goed lopen en zonder Ove doet iedereen maar wat. De mensen kunnen tegenwoordig niets meer, geen fatsoenlijke koffie zetten, niet schrijven en zo nog het een en ander. Ove rijd al z'n hele leven in een Saab, die iedere 3 jaar vervangen wordt. Een ander merk komt er bij hem niet in en dat iemand ooit zou kunnen besluiten om een auto van een ander merk zou kunnen kopen, wil er bij hem niet in. Dat is een onbegrijpelijke vorm van verraad. Dat z'n buurman Rune in een Volvo rijdt, is tot daar aan toe, maar dat deze op een gegeven moment een BMW koopt, is een grof schandaal.
Ove is een eerlijk mens, die gewoon doet wat gedaan moet worden. Als er brand is in een huis en er is nog iemand binnen, dan moet die persoon er uit gehaald worden. Dat is geen heldendaad, zo hoort het gewoon. En als er iemand van het perron valt, dan moet die persoon ook geholpen worden. Het idee dat hij daardoor een held zou zijn, komt geen moment in hem op. Een gevonden portemonnee zelf houden? Geen haar op z'n hoofd die er aan denkt. Maar degene aangeven die besluit de tas, waar de portemonnee uit is gevallen, te houden, nee dat zal hij ook niet doen. Ove is trouw aan z'n principes.
Ove heeft een groot hart en staat altijd voor z'n medemensen klaar. Dat is ook te zien in de hoofdstukken die over het verleden gaan en waarin we zien hoe z'n jeugd een beetje was en hoe hij z'n vrouw Sonja leert kennen. Sonja, die na een tragisch ongeluk in een rolstoel beland. Wat volgt is een strijd tegen de instanties, waar we eigenlijk niets van mee krijgen. Sonja moet naar een verzorgingshuis, maar daarvan kan natuurlijk geen sprake zijn. Ove past het huis wel aan en draagt Sonja iedere avond naar boven. Sonja kan niet werken, althans volgens de instanties, maar Sonja werkt als docente op een school voor moeilijke leerlingen en Ove brengt haar daar en zorgt er natuurlijk ook voor dat ze binnen komt. Van de wereld van Sonja begrijpt Ove maar weinig. Sonja houdt van boeken, Ove heeft genoeg aan de realiteit van alle dag. Sonja houdt van mensen, Ove houdt van een goed gebouwd huis en een goede auto, die hij zelf kan repareren. Maar hoe het ook zij, ze houden van elkaar en nu Sonja er niet meer is, voelt Ove zich verloren.
Ove plant z'n reis naar de onderwereld, waar Sonja verblijft, heel zorgvuldig. Niets mag aan het toeval worden overgelaten. Er mag geen rommel van komen, alles moet zorgvuldig geregeld worden. De telefoon wordt opgezegd, er mogen geen lampen branden en er is een brief waarin precies staat wat er verder moet gebeuren. Helaas worden de voorbereidingen van de reis wreed verstoord door een schrapend geluid van een aanhanger, die langs de muur van Ove's huis schraapt. Ove stormt naar buiten en roept dat auto's niet op het woonerf mogen rijden. Even later wordt er tegen de brievenbus van Ove gereden en op dat moment heeft hij er genoeg van. De man in de auto moet uitstappen en Ove zal hem wel eens even laten zien, hoe je achteruit rijdt met een aanhangwagen. En zo komen Patrick en Parvaneh en hun 2 dochtertjes in z'n leven en gooien dat helemaal overhoop. Patrick is een kluns, die nog geen klemmend raam open kan maken en Parvaneh is geen idioot. Ze komt uit Iran en is dus een Pers.
En zo komen we in een verhaal over een man die z'n vrouw zo mist. Een mopperkont, waarvoor je steeds meer sympathie gaat voelen en die langzaam een plekje in je hart veroverd. Ove heeft een groot hart en hoewel hij weinig van z'n medemensen en de kat, die zich in z'n leven dringt, moet hebben, worden ze toch belangrijk voor hem, of hij wordt belangrijk voor hen. Iedereen gaat maar over z'n grenzen heen en Ove accepteert het. Weliswaar wil hij bij Sonja zijn, maar z'n omgeving heeft hem nog steeds hard nodig en zo wordt deze mopperige eenzaat toch een soort spil, waarom alles draait.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Fredrik Backman - Een man die Ove heet

Berichtdoor Dettie » 12 Okt 2014, 17:15

Heel mooie rencensie Renate, ik heb het op de site gezet

http://www.leestafel.info/fredrik-backman

Dettie

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Fredrik Backman - Een man die Ove heet

Berichtdoor Annemarie » 12 Okt 2014, 19:34

Heerlijke recensie Renate. Wat is het toch een leuk boek!

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Fredrik Backman - Een man die Ove heet

Berichtdoor Renate » 12 Okt 2014, 20:35

Annemarie schreef:Heerlijke recensie Renate. Wat is het toch een leuk boek!

En nou maar hopen dat ik met m'n recensie nog wat mensen over de streep trek om dit boek te lezen.
Soms heb ik een soort bekeringsijver bij boeken die ik mooi vind, of bij muziek die ik mooi vind en die volgens mij ondergewaardeerd wordt.

berdine
Berichten: 3619
Lid geworden op: 23 Mei 2006, 20:42
Locatie: breda

Re: Fredrik Backman - Een man die Ove heet

Berichtdoor berdine » 29 Okt 2014, 12:20

Ik ben inmiddels op een derde van het boek en ben het Renate eens dat het absoluut niet te vergelijken is met de 100-jarige man. Je kunt het net zo goed vergelijken met De kamer. Beide hoofdpersonen zijn rechtlijnige denkers. Ook de sfeer is wat mij betreft totaal anders. De 100-jarige man is pure kolder. Ove is behalve rechtlijnig ook aandoenlijk. Het is een serieus verhaal met humor.
En Dettie, je hoeft het niet te gaan lezen, maar het gaat niet over zelfmoord. Het gaat over een man die zijn vrouw mist. Het gaat in feite over liefde. "Want de mensen beweerden altijd dat Ove altijd alles zwart-wit zag. En zij was kleur. Al zijn kleur." Hoeveel mooier kun je het zeggen?
Maar goed, ik heb het nog niet uit.... :mrgreen:

berdine
Berichten: 3619
Lid geworden op: 23 Mei 2006, 20:42
Locatie: breda

Re: Fredrik Backman - Een man die Ove heet

Berichtdoor berdine » 02 Nov 2014, 19:12

Ach wat is dit een heerlijk boek! Zo mooi als Sonja, ook na haar dood, Ove de goede kant op stuurt. Als ie weer eens iets wil weigeren of afwijzen, denkt ie maar aan wat zij gezegd zou hebben, of werpt alleen een blik op haar foto aan de muur en Ove doet wat van hem gevraagd wordt (en wat ie eigenlijk in zijn hart zelf ook vindt dat ie moet doen). Geweldig zoals ze hem bestuurt, zelfs na haar dood. Ik vond het ook erg mooi zoals de liefde tussen die twee beschreven werd. Ze voelen haarfijn aan wat de ander nodig heeft en handelen daarnaar. Ze laten elkaar zichzelf zijn en vullen elkaar aan. Wat je een Grote Liefde noemt.
Het is een humoristisch boek, maar gegrond in een serieus gegeven. En in die humor kun je, anders dan bij de 100-jarige man, meegaan, omdat het zo'n warm en liefdevol verhaal is.
De schrijver weet precies hoe hij een komedie tot een climax moet opbouwen. Als ik één punt van kritiek zou moeten aandragen is het teveel aan vergelijkingen. Het woordje "alsof" komt te vaak voor. Misschien wordt het verhaal dan iets minder humoristisch, maar ik denk dat het dan aan diepgang wint.
Humoristisch dus, aandoenlijk, aangrijpend, warm en liefdevol. Zo zou ik het willen kenmerken.

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Fredrik Backman - Een man die Ove heet

Berichtdoor Renate » 02 Nov 2014, 20:58

Ja, Sonja maakte Ove eigenlijk compleet. Zonder haar zou hij misschien gewoon een wat zurige, mensen hatende man zijn, maar door haar is hij aardig en haar invloed reikt over het graf. Ik vind het verhaal over Ove ook veel geloofwaardiger dan de 100-jarige man.

Willeke
Berichten: 1002
Lid geworden op: 24 Apr 2014, 12:12

Re: Fredrik Backman - Een man die Ove heet

Berichtdoor Willeke » 06 Nov 2014, 23:12

Vandaag raadde een veertienjarige mij met klem dit boek aan en ik mocht het ook lenen van haar, dus ook ik ga het lezen, het gaat alleen nog wel even duren denk ik.
Na jullie reacties ben ik nog nieuwsgieriger.

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Fredrik Backman - Een man die Ove heet

Berichtdoor Annemarie » 06 Nov 2014, 23:51

Wat leuk Willeke. Ik vermoed dat je gaat genieten!

Willeke
Berichten: 1002
Lid geworden op: 24 Apr 2014, 12:12

Re: Fredrik Backman - Een man die Ove heet

Berichtdoor Willeke » 08 Nov 2014, 00:19

Dat vermoed ik ook.

Ik heb mijn veertienjarige tipgeefster nog geprobeerd te verleiden tot een boekverslag, maar ze had helaas geen tijd ivm school.


Terug naar “Door leden gelezen boeken en samenleesboeken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten