Fredrik Backman - Een man die Ove heet

Reacties op recensies van, door leden gelezen, boeken en discussie samenleesboeken
Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Fredrik Backman - Een man die Ove heet

Berichtdoor Annemarie » 27 Aug 2013, 11:10

Wat heb ik genoten van dit boek! Ik ben er echt helemaal weg van. Voor liefhebbers van De 100-jarige man die uit het raam klom en verdween.

Lees mijn recensie: http://www.leestafel.info/fredrik-backman

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Fredrik Backman - Een man die Ove heet

Berichtdoor Dettie » 27 Aug 2013, 12:27

Je recensie is heel leuk en lekker enthousiast Annemarie, maar een man die zelfmoord wil plegen...
Ik begrijp eigenlijk nooit zo de humor ervan, maar ik vond De 100-jarige man die uit het raam klom en verdween ook 3 x niets. Dat was ook mijn humor niet.
Misschien ben ik gewoon een ouwe zuurpruim. :mrgreen:

Dettie

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Fredrik Backman - Een man die Ove heet

Berichtdoor Marjo » 27 Aug 2013, 12:49

Misschien is het dan meer mijn soort boek? Al trekt het me ook niet meteen.

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Fredrik Backman - Een man die Ove heet

Berichtdoor Annemarie » 27 Aug 2013, 15:44

Dit is een boek dat je geweldig vindt of helemaal niet. Het klinkt ook een beetje raar natuurlijk, een man die zelfmoord wil plegen en dat moet dan grappig zijn. Maar het is de manier waarop de schrijver met dit gegeven omgaat, dat het zo grappig maar ook ontroerend maakt. Ik kan er natuurlijk niet teveel over schrijven omdat ik niets wil verklappen.

Joanazinha
Berichten: 1445
Lid geworden op: 27 Sep 2007, 16:07
Locatie: Amersfoort

Re: Fredrik Backman - Een man die Ove heet

Berichtdoor Joanazinha » 28 Aug 2013, 14:48

Ik heb, in tegenstelling tot Dettie, genoten van 'De 100-jarige man die uit het raam klom en verdween', dus met jouw aanbeveling, Annemarie, gaat dit boek op mijn wensenlijstje!

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Fredrik Backman - Een man die Ove heet

Berichtdoor Annemarie » 28 Aug 2013, 15:31

Leuk Joanazinha! Het is echt een fantastisch boek.

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Fredrik Backman - Een man die Ove heet

Berichtdoor Renate » 17 Sep 2014, 16:46

Ondanks het feit dat ik 'De 100-jarige man...' niet zo geweldig vond, heb ik dit boek toch meegenomen uit de bibliotheek. Misschien is het een aardig middel tegen m'n eigen doodsverlangen.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Fredrik Backman - Een man die Ove heet

Berichtdoor Dettie » 17 Sep 2014, 17:55

Hopelijk blijf je nog een tijd bij ons Renate, ik schrijf net bij een ander item dat ik zo enorm geniet van je enthousiasme.
Dat zou ik echt niet willen missen.

Dettie

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Fredrik Backman - Een man die Ove heet

Berichtdoor Annemarie » 17 Sep 2014, 18:02

Ik sluit me aan bij Dettie. We zouden je voor geen goud willen missen!

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Fredrik Backman - Een man die Ove heet

Berichtdoor Renate » 17 Sep 2014, 21:07

Ik blijf nog wel leven. M'n vader en m'n kat hebben me nog nodig. Ik geloof ook niet echt dat ik dood wil. Ik wil alleen een ander leven, met wat meer contacten, betaald werk en een relatie. En misschien dat ik ook wat normaler zou willen zijn. M'n woedeaanvallen als dingen niet gaan zoals ik wil en als ik de controle over dingen kwijtraak, kan ik missen als kiespijn.
Bijvoorbeeld als de computer niet doet wat ik wil en ik niet weet waarom dat zo is, of als ik het sleuteltje van m'n koffer, of andere dingen die ik nodig heb, kwijt ben. Op dat soort momenten slaan de stoppen bij me door, word ik kwaad, ga ik gillen en mezelf pijn doen.
Als ik weet wat ik moet doen, zoals toen m'n vader een CVA had, dan is er niets aan de hand. Op dat soort momenten weet ik adequaat te reageren.
En ik zou meer geduld met m'n vader moeten hebben. Dat lukt me ook niet altijd.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Fredrik Backman - Een man die Ove heet

Berichtdoor Dettie » 18 Sep 2014, 09:02

Je kunt het geloven of niet maar wij zijn ook blij met je. Je bent een graag geziene gast.
Je hebt altijd mooi en goed commentaar op de boeken.

Misschien kun je bij de muziekschool of de bibliotheek vragen of je daar wat kunt doen, al is het maar een uurtje.
Lezen en muziek zijn je passie. Vaak rol je dan van het een in het ander.

Maar om op het boek terug te komen ben heel benieuwd of jij ook zo enthousiast bent als Annemarie.

Dettie

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Fredrik Backman - Een man die Ove heet

Berichtdoor Annemarie » 18 Sep 2014, 10:42

Dettie schreef:
Maar om op het boek terug te komen ben heel benieuwd of jij ook zo enthousiast bent als Annemarie.

Dettie



Ik ben ook heel benieuwd! Bij dit boek is het net als met de 100-jarige man: of je vindt het fantastisch of je vindt het niks. Persoonlijk vind ik het dus een fantastisch boek.

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Fredrik Backman - Een man die Ove heet

Berichtdoor Renate » 18 Sep 2014, 16:46

Dettie schreef:Je kunt het geloven of niet maar wij zijn ook blij met je. Je bent een graag geziene gast.
Je hebt altijd mooi en goed commentaar op de boeken.

Misschien kun je bij de muziekschool of de bibliotheek vragen of je daar wat kunt doen, al is het maar een uurtje.
Lezen en muziek zijn je passie. Vaak rol je dan van het een in het ander.

Maar om op het boek terug te komen ben heel benieuwd of jij ook zo enthousiast bent als Annemarie.

Dettie

Een paar jaar geleden deed ik vrijwilligerswerk bij Vluchtelingenwerk, althans dat was de bedoeling. Ik zou taalmaatje zijn om mensen te helpen met Nederlands.
Eerste maatje werd na 2 keer ziek en verdween vervolgens helemaal.
Tweede potentiële maatje vond dat het niet klikte met mij. De begeleidster kon zich de blaren op de tong praten, dat ik juist zulk correct Nederlands sprak en dat dat nu juist was waar zij behoefte aan had, maar dat hielp niet.
Derde potentiële maatje vond ook dat het niet klikte, maar liet zich toch overhalen, om vervolgens gewoon niets meer van zich te laten horen.

Voorheen heb ik als vrijwilliger voor muziekbladen geschreven, onder andere een artikel voor een Duits blad. Eerder was ik lichttechnicus bij een literair theater, tot ik te horen kreeg dat men mij maar vreemd vond.

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Fredrik Backman - Een man die Ove heet

Berichtdoor Annemarie » 18 Sep 2014, 20:18

Wie bepaalt eigenlijk wat vreemd is en wat niet. Voor mij ben je prima zoals je bent!

Ben je al in een biebboek begonnen? En zo ja: in welke?

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Fredrik Backman - Een man die Ove heet

Berichtdoor Renate » 18 Sep 2014, 20:32

Annemarie schreef:Wie bepaalt eigenlijk wat vreemd is en wat niet. Voor mij ben je prima zoals je bent!

Ben je al in een biebboek begonnen? En zo ja: in welke?

Het vreemde zat vermoedelijk in het feit dat ik niet dronk en misschien in het feit dat ik wat moeite heb om me in het dagelijks leven sociaal te gedragen.

Vooralsnog alleen in het boekje van Paul van Vliet.

Vorig jaar zocht de bibliotheek van Den Haag vrijwilligers, maar helaas werd ik het niet.
Paar jaar geleden, de bibliotheek van het Haags Conservatorium, ook niets.
Begeleiding voor een computercursus voor verstandelijk gehandicapten, niets, want tijdens het gesprek bleek men liever een man te hebben. Tja, Renate is ook echt een mannennaam. Als je een man zoekt, nodig me dan niet uit voor een gesprek.
Omroep Rijswijk zocht een geluidstechnicus. Gereageerd via de vrijwilligersvacaturebank, nooit meer iets van gehoord, maar de advertentie staat er nog steeds.

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Fredrik Backman - Een man die Ove heet

Berichtdoor Annemarie » 19 Sep 2014, 11:06

Nou, ze weten niet wat ze missen Renate. In ieder geval lever je heel waardevolle bijdrages aan Leestafel en daar ben ik je dankbaar voor.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Fredrik Backman - Een man die Ove heet

Berichtdoor Dettie » 19 Sep 2014, 11:09

Annemarie schreef:Nou, ze weten niet wat ze missen Renate. In ieder geval lever je heel waardevolle bijdrages aan Leestafel en daar ben ik je dankbaar voor.

hear, hear :D

Dettie

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Fredrik Backman - Een man die Ove heet

Berichtdoor Renate » 24 Sep 2014, 11:17

En nu is m'n vader in dit boek begonnen. Ik ben benieuwd wat hij er van vindt.

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Fredrik Backman - Een man die Ove heet

Berichtdoor Renate » 04 Okt 2014, 11:06

In een van de boeken die ik in de vakantie gekocht heb, zat een boekenlegger met reclame voor dit boek. Het was het boek van de maand in september, bij een Duitse boekenketen.

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Fredrik Backman - Een man die Ove heet

Berichtdoor Renate » 09 Okt 2014, 16:08

Inmiddels ben ik aardig op weg in het boek. Ik vind het nog steeds leuk om te lezen en heel geloofwaardig, zulks in tegenstelling tot 'De 100-jarige die uit het raam klom en verdween'.

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Fredrik Backman - Een man die Ove heet

Berichtdoor Annemarie » 09 Okt 2014, 19:03

Wat fijn om te lezen Renate! Ik ben heel benieuwd naar je eindconclusie.

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Fredrik Backman - Een man die Ove heet

Berichtdoor Renate » 09 Okt 2014, 19:30

Ove is ergens ook wel een trieste figuur, die weliswaar erg rechtlijnig is, maar toch wel veel voor z'n medemensen over heeft. Het is jammer dat hij nog niet wil inzien dat de mensen hem nodig hebben. Hij mist z'n vrouw en wil het liefste bij haar zijn. Ik mis m'n moeder vaak, maar aangezien ik niet verwacht dat ik haar na m'n dood terug zal zien, heeft het ook weinig zin om een eind aan m'n leven te maken.
Ergens is het grappig om te zien hoe Ove overal over nadenkt en ook z'n zelfmoord en alles wat daarna moet gebeuren, heel precies plant. De haak om zich op te hangen moet natuurlijk wel precies in het midden van de kamer zitten. Om te voorkomen dat makelaars de houten vloer beschadigen, dekt hij 'm maar vast af met plastic. Natuurlijk moet de zelfmoord overdag plaatsvinden, omdat er anders licht aan moet en dat dan zal blijven branden. Het feit dat alles zo precies wordt uitgedacht, maakt het ergens wel grappig. Hij is er zo serieus mee bezig, dat je het bijna niet meer serieus kunt nemen. En tot nu toe komt er steeds iets tussen. De buren komen koekjes brengen, waarbij Ove ineens gevoel voor humor blijkt te hebben, als de buurvrouw zegt dat ze een Pers is en hij vraagt of ze geen wals is. Natuurlijk breekt het touw, want tegenwoordig kan men niets meer goed doen. Als hij zich in z'n garage wil vergassen komt de buurvrouw per ongeluk ook weer op het moment supreme, zodat ook deze poging fout loopt. Hij zegt natuurlijk niet dat hij bezig is om zelfmoord te plegen en dat hij daar niet bij gestoord kan worden.
Ik vind het aardig, hoe hij het opneemt voor de kat, die door Barbie met stenen bekogeld wordt, al is het dan omdat hij een nog grotere hekel aan Barbie heeft, dan aan de kat.
Ove heeft een groot plichtsbesef en is enorm eerlijk, zaken die ik wel herken.
Ik hoop dat Ove op een gegeven moment toch wat gelukkiger wordt.

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Fredrik Backman - Een man die Ove heet

Berichtdoor Annemarie » 09 Okt 2014, 21:45

Ja, Ove is een triest figuur en stiekem ook ontzettend lief. Hij maakt het zichzelf zo moeilijk. Eigenlijk is hij veel liever dan hij zelf toe wil geven. Hij moppert op alles en iedereen maar wil beslist niet dat iemand last heeft van zijn voorgenomen zelfmoord. Daarnaast doet hij steeds vaker vriendelijke dingen voor anderen zonder dat hij dat beseft. Wat ik zo bijzonder vind aan dit boek is dat het best grappig is om te lezen over iemand die zelfmoord wil plegen. Dat is niet uit te leggen aan mensen die het boek niet gelezen hebben. Het mooie aan het verhaal vind ik dat de auteur duidelijk probeert te maken dat ieder mens meetelt. Mopperkont of geen mopperkont: we mogen er allemaal zijn!

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Fredrik Backman - Een man die Ove heet

Berichtdoor Renate » 10 Okt 2014, 07:59

Nu zijn de meeste mensen in de omgeving van Ove ook wel erg aardig, met uitzondering van Barbie, die ik bij wijze van spreken het liefst onder een trein zou gooien. Het probleem met Ove is eigenlijk dat Sonja de zon in z'n leven was en die is hij nu kwijt. Als hij nu niet zou geloven dat hij haar na zijn dood weer terug zou zien, zou het misschien beter gaan, of minder slecht. Dan zou hij misschien geen zelfmoord meer willen plegen. Ik vind het boek in zekere zin een achtbaan van gevoelens. Vaak heeft het ook iets tragisch en op andere momenten moet je ineens weer stiekem lachen, omdat een zelfmoordpoging weer mislukt, omdat iemand hem nodig blijkt te hebben. Maar de vergelijking met 'De 100-jarige die uit het raam klom en verdween', kan ik nog steeds niet maken. Maar goed, het zal wel marketing zijn.

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Fredrik Backman - Een man die Ove heet

Berichtdoor Annemarie » 10 Okt 2014, 09:08

Ik zie wel overeenkomsten met de 100-jarige man. Het zijn allebei verhalen waarin het verleden van de hoofdpersonen aan bod komt - en daar zitten in beide gevallen bijzondere gebeurtenissen tussen - en de hoofdpersonen maken kennis met heel veel nieuwe mensen. Er ontstaan bijzondere en ongewone vriendschappen in beide boeken.


Terug naar “Door leden gelezen boeken en samenleesboeken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten