Aminatta Forna - Het huis met de schaduw slb sept 2013

Reacties op recensies van, door leden gelezen, boeken en discussie samenleesboeken
Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Aminatta Forna - Het huis met de schaduw

Berichtdoor Annemarie » 30 Aug 2013, 11:45

In dat geval mag je natuurlijk meelezen Irene.

berdine
Berichten: 3619
Lid geworden op: 23 Mei 2006, 20:42
Locatie: breda

Re: Aminatta Forna - Het huis met de schaduw

Berichtdoor berdine » 30 Aug 2013, 11:58

Je mag mij van de lijst schrappen, Annemarie. Ik heb het boek zojuist besteld. Dat scheelt weer.... :mrgreen:

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Aminatta Forna - Het huis met de schaduw

Berichtdoor Annemarie » 30 Aug 2013, 12:15

Dus dan gaat het na Marjo naar Irene? Leuk trouwens Berdine!

berdine
Berichten: 3619
Lid geworden op: 23 Mei 2006, 20:42
Locatie: breda

Re: Aminatta Forna - Het huis met de schaduw

Berichtdoor berdine » 30 Aug 2013, 12:57

Ja het kan van Marjo direct naar Irene.
Overigens een tip voor iedereen: bij Bol betaal je geen verzendkosten vanaf 20 euro, bij Studieboeken.nl worden ze al vanaf 15 euro gratis verstuurd. Alleen is het aanbod van gewone literatuur bij Studieboeken.nl minder. Maar het loont om eerst daar te kijken.

berdine
Berichten: 3619
Lid geworden op: 23 Mei 2006, 20:42
Locatie: breda

Re: Aminatta Forna - Het huis met de schaduw

Berichtdoor berdine » 10 Sep 2013, 16:56

Ja, wat zal ik zeggen... ik vind het wel een goed boek, maar ik ben niet laaiend enthousiast. Ik kon het tussendoor ook goed wegleggen. Misschien komt het dat ik de problematiek die aangekaart wordt al eens eerder in boeken ben tegengekomen en me toen al heb ingeleefd, waardoor het nu niet zo rauw op mijn dak valt.
Ik hou verder niet van dat voortdurend wisselen van de verleden naar de tegenwoordige tijd. In het begin dacht ik dat zij de tegenwoordige tijd gebruikte wanneer Duro herinneringen ophaalde, maar dat is niet zo. Zijn herinneringen staan beschreven in zowel tegenwoordige als verleden tijd. Dus wel goed, maar geen topper, wat mij betreft.

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Aminatta Forna - Het huis met de schaduw

Berichtdoor Marjo » 14 Sep 2013, 22:42

Eh, Berdine, het boek ligt er al..goed dat je dat je me er even aan herinnerde!
En leuk dat we elkaar tegenkwamen!

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Aminatta Forna - Het huis met de schaduw

Berichtdoor Marjo » 22 Sep 2013, 19:36

Ik heb het nog niet uit, maar ik denk dat ik een eind met Berdine mee ga. Ik kan het makkelijk wegleggen en vergeet dan zelfs dat ik er in aan het lezen ben. Maar nu moet het maar eens uit.

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Aminatta Forna - Het huis met de schaduw

Berichtdoor Marjo » 23 Sep 2013, 10:39

Gelukt. Verslag houd ik kort, jullie hebben al veel verteld. Het boek gaat naar Irene. (Sorry, Annemarie, dat het zo lang hier is gebleven..)

Lees meer: http://www.leestafel.info/aminatta-forna

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Aminatta Forna - Het huis met de schaduw

Berichtdoor Annemarie » 23 Sep 2013, 18:45

Leuk al die toch verschillende recensies. Nu jij nog Irene!

irene
Berichten: 945
Lid geworden op: 04 Aug 2005, 12:51
Locatie: Helmond

Re: Aminatta Forna - Het huis met de schaduw

Berichtdoor irene » 29 Sep 2013, 12:18

Op een lange treinreis van Helmond naar Groningen met op de heenweg 1 uur en op de terugweg ruim 2 uur vertraging (12 uur reizen dus!!!) gelezen. Wat zal ik ervan zeggen. Het begin boeide me totaal niet. Ik had de indruk dat ik een kinderopstel aan het lezen was. Feitjes en weetjes, een terugblik in de tijd, teveel geschreven in de ik-vorm én: toen en toen en toen... Juist aan dit soort boeken heb ik een gruwelijke hekel en tevens de neiging om het gauw aan de kant te leggen. Door de vele enthousiaste reacties toch maar uitgelezen. Gaandeweg weet de auteur wel een zekere soort spanning op te bouwen, maar een duidelijke boodschap of lijn in het verhaal ontbrak voor mij. Het thema is zeer zeker aangrijpend en indringend te noemen, maar toch miste ik "kern en ziel" in het verhaal. Echt weer zo'n televisie gepromoot boek.
Fijn dat ik het via Leestafel, dankzij Annemarie, heb mogen lezen, maar helaas voor mij duidelijk een verhaal dat niet lang zal blijven "hangen".

groetjes, irene

Dettie
Site Admin
Berichten: 44097
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Aminatta Forna - Het huis met de schaduw

Berichtdoor Dettie » 29 Sep 2013, 14:56

Haha nou daar kunnen we het dan mee doen!

Waarom vind je het begin een kinderopstel irene? Hij stelt zich voor en beschrijft de aankomst van het gezin en vertelt hoe het huis eruit zag. Vertel, vertel...

Het boek is pas in september boek van de maand geworden bij 'De wereld draait door', toen hadden Annemarie en ik het al uit, dus dat televisie gepromoot zijn, speelde bij ons in ieder geval niet mee. (ik kijk overigens nooit naar DWDD)

Het verhaal wordt verteld door Duro zelf dus het is nogal begrijpelijk dat het in de ik-vorm is geschreven. Hij vertelt het verhaal voor de mensen die na hem zullen leven zodat zij weten wat er gebeurd is bij Gost. Het ligt dan ook voor de hand dat er hij terugblikt in de tijd, daar draait het hele verhaal ook om. Om wat er destijds gebeurd is in Kroatië bij dat dorp. Wat hij op gegeven moment aantrof in al zijn gruwelijkheid én het draait om Anka.
De lijn is dat Duro een plan gemaakt heeft en die heel langzaam ten uitvoer brengt, hij wil Krešimir flink schrik bezorgen en duidelijk maken dat nog niets vergeten is.

V

E

R

K

L

A

P

P

E

R

Duro weet heel slim alles te manipuleren. Laura gaat naar de kapper, het mozaïek wordt 'toevallig' gevonden en schoongemaakt. De auto van Anka wordt opgeknapt, Laura die veel weg heeft van Anka rijdt daar op een dag in... allemaal volgens Duro's plan...

dettie

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Aminatta Forna - Het huis met de schaduw

Berichtdoor Annemarie » 29 Sep 2013, 15:40

Ik had zelfs het geluk het boek te mogen lezen voordat het in de winkels lag dus niets of niemand heeft mijn mening beïnvloed. Ik vond en vind het nog altijd een prachtig boek en het deed me in de verste verte niet aan een kinderopstel denken. De gebruikte schrijfstijl vind ik juist getuigen van een gedegen en goed ontwikkelde schrijfervaring.

Grappig dat jij het zo compleet anders hebt ervaren Irene!

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Aminatta Forna - Het huis met de schaduw

Berichtdoor Marjo » 30 Sep 2013, 10:21

Ik kan best een stuk meegaan in Irene's beoordeling.
Ik had ook moeite er in te komen en legde het steeds weg om het te vergeten.

WilV
Berichten: 3306
Lid geworden op: 18 Jan 2005, 21:28

Re: Aminatta Forna - Het huis met de schaduw

Berichtdoor WilV » 30 Sep 2013, 12:07

Het blijft grappig dat één zelfde boek zulke verschillende reacties oproept. ik vond het prachtig en zat er vanaf de eerste bladzijde in.


Vind je het jammer dat boeken gepromoot worden op tv irene? Ik ben er juist enthousiast over. Bv bij De wereld draait door hebben ze een groot publiek en kiezen ze volgens mij niet de meest voor de hand liggende boeken. Als ik die dan later toch terug zie in bestsellerlijsten wordt ik daar toch altijd weer vrolijk van. Volgens mij verleiden ze ook niet- of weiniglezers.
Laatst gewijzigd door WilV op 30 Sep 2013, 13:04, 1 keer totaal gewijzigd.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44097
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Aminatta Forna - Het huis met de schaduw

Berichtdoor Dettie » 30 Sep 2013, 12:39

Ik zag net dat dit boek pas 24 september j.l. tot boek van de maand gekozen. Dus eigenlijk is het pas 6 dagen dat het televisieaandacht krijgt.

En ik ben het helemaal eens met je Willeke, ook al kijk ik zelden tv evengoed vind ik de aandacht voor boeken op tv helemaal geweldig.
Brands met boeken op de zondagmorgen wordt gelukkig ook goed bekeken en de mensen bij DWDD laten dankzij hun aandacht ook zien dat boeken en lezen ook de moeite waard zijn. Gerda Aukes die in het programma zit had al jaren en blog, ze is een échte en zeer enthousiaste lezer. Ik volg haar blog al jaren en ze heeft vaak heel goede leestips, ze weet me tenminste altijd nieuwsgierig te krijgen dankzij haar recensies.
Hier is haar blog http://www.moetjelezen.com/

WilV
Berichten: 3306
Lid geworden op: 18 Jan 2005, 21:28

Re: Aminatta Forna - Het huis met de schaduw

Berichtdoor WilV » 30 Sep 2013, 13:06

Even een klein beetje of topic...Brandts met boeken in het buitenland is echt héél erg goed. Het hele programma één auteur in zijn eigen omgeving. Ik verheug me echt iedere week momenteel. En hij heeft niet de minste auteurs kunnen strikken. Echt grote namen.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44097
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Aminatta Forna - Het huis met de schaduw

Berichtdoor Dettie » 30 Sep 2013, 13:12

Ja Mr. Dettie zei al dat het goed was. Ik moet maar eens naar uitzending gemist gaan kijken...

Dettie

WilV
Berichten: 3306
Lid geworden op: 18 Jan 2005, 21:28

Re: Aminatta Forna - Het huis met de schaduw

Berichtdoor WilV » 30 Sep 2013, 13:36

Ze zijn bijna allemaal de moeite waard. Als je eens tijd over hebt zou ik zeker wat terug kijken.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44097
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Aminatta Forna - Het huis met de schaduw

Berichtdoor Dettie » 30 Sep 2013, 14:40

Tijd heb ik wel... maar geduld... ik heb zelden het geduld om tv te kijken

Dettie

irene
Berichten: 945
Lid geworden op: 04 Aug 2005, 12:51
Locatie: Helmond

Re: Aminatta Forna - Het huis met de schaduw

Berichtdoor irene » 03 Okt 2013, 12:53

WilV schreef:Het blijft grappig dat één zelfde boek zulke verschillende reacties oproept. ik vond het prachtig en zat er vanaf de eerste bladzijde in.


Vind je het jammer dat boeken gepromoot worden op tv irene? Ik ben er juist enthousiast over. Bv bij De wereld draait door hebben ze een groot publiek en kiezen ze volgens mij niet de meest voor de hand liggende boeken. Als ik die dan later toch terug zie in bestsellerlijsten wordt ik daar toch altijd weer vrolijk van. Volgens mij verleiden ze ook niet- of weiniglezers.


Ik kijk graag op zondagochtend naar het programma van Wim Brands. De boeken die besproken worden bij De wereld draait door zijn voor mij vaak te simpel en te weinig uitdagend om te lezen. De hoge stapels in de winkels en de zogenaamde bestseller top tien sla ik ook altijd in mijn boekhandel over.

groetjes, irene

WilV
Berichten: 3306
Lid geworden op: 18 Jan 2005, 21:28

Re: Aminatta Forna - Het huis met de schaduw slb sept 2013

Berichtdoor WilV » 03 Okt 2013, 13:32

Ja ik kijk ook graag Naar Brands Irene.

Maar mijn enthousiasme komt voort uit het feit dat ik boeken die anders de top honderd niet eens zouden halen regelmatig in de top tien zie staan. En ook uit het feit dat voor veel mensen Brands wat te "zwaar" is en ze nu toch in aanraking komen met boeken die ze anders niet zouden kennen en wellicht lezen. Juist in deze tijden word ik erg vrolijk van een pleidooi om te lezen, voor een groot publiek.

De vaste bestsellers heb ik ook nog neit zo heel vaak voorbij zien komen, Dann Brown en Donna Tart en dergelijke of in een andere categorie Heleen Van Rooien etc zitten er nauwelijks bij.

Wat wel gebeurd is dat uitgevers het ter plekke als een marketing gebruiken, twitter en de advertenties in de kranten staan meteen vol met aanbeveling van 'het boek van de maand van DWDD' . Maar of dat heel erg is als je daarmee een publiek kunt verleiden iets te lezen wat ze anders niet zouden lezen? Ik heb er niet zo'n moeite mee.

Wat niet wil zeggen dat jíj die boeken moet lezen uiteraard. Jij komt op een andere manier, door recensies, het programma van Brands of leestafel wel aan de boeken die jij interessant vindt. En jij ( en wij) hoeven ook niet verleid te worden om te lezen, dat doen wel toch wel. Maar voor heel veel mensen in dat niet het geval. En als die dan vooral de top tien zouden lezen..So what. Zo ben ik ook begonnen. Juist al lezend wordt je hongerig naar meer. En zelfs als dat niet zo is en mensen vooral lezen ter vermaak is dat wat mij betreft ook prima. Vroeger was ik daar niet zo mild over, maar daar ben ik anders over gaan denken. ik las ergens dat bij veel mensen het boek over Renee van der Gijp het eerste boek was wat ze ook ooit, los van hun lijst, gelezen en zelfs gekocht hadden. Daar word ik vrolijk van.

Jij bedoelde vooral dat die boeken jóu niet aanspreken, dat begrijp ik wel hoor. Mijn enthousiasme geldt vooral het grote bereik van dit soort programma's.

(Dettie, als we in een ander toppic verder moeten, roep je wel he?)

Dettie
Site Admin
Berichten: 44097
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Aminatta Forna - Het huis met de schaduw slb sept 2013

Berichtdoor Dettie » 03 Okt 2013, 16:59

Ha nee, indirect gaat het natuurlijk wel over dit boek.
Irene vindt het duidelijk te simpel en Willeke, Annemarie en ik vinden het prachtig.
Marjo en Berdine hangen er tussenin, niet goed niet slecht.

Dat er allemaal simpele boeken zijn bij DWDD is denkelijk wel een beetje simpel gesteld Irene (om in de termen te blijven :D)
Ik heb maar even snel twee afleveringen (mei en september) gekeken via uitzending gemist want nu werd ik toch wel nieuwsgierig.
In de maand mei werd een boek uit de Russische bibliotheek (Van Oorschot) bij DWDD genomineerd.
Het was het boek Babel van Isaak Emmanoeïlovitsj Babel getiteld De Rode muiterij en andere verhalen.
Babel wordt de opvolger van Tsjechov genoemd, geen heel simpele kost.
Ook Karl Ove Knausgard werd genoemd in het programma met zijn cyclus Mijn strijd. Hij was ook te zien bij Boeken op reis met Wim Brands.

Maar er zijn ook andere boeken genoemd die je mogelijk onder de noemer simpele kost schaart?
Marisha Pessl - Nachtfilm
Donna Tartt - Het puttertje (was net uit en het is nog maar de vraag of het een bestseller wordt)
Arnadur Indriason - Schemerspel,
Rhidian Brook - Het huis in Kreis Pinneberg
Ik ken geen van deze boeken dus kan er verder niets over zeggen.

Ik word eigenlijk net als Willeke altijd blij als er een boekenprogramma is.
Dan gebeurt er tenminste nog iets op boekengebied op tv. Er zijn bergen mensen die eigenlijk niet zo bekend zijn met boeken en ook niet weten dat lezen heel leuk kan zijn. Dus als zo'n veelbekeken programma als DWDD aandacht aan boeken schenkt dan roep ik heel hard hiep hoi!
Simpel of niet :D

Dettie

WilV
Berichten: 3306
Lid geworden op: 18 Jan 2005, 21:28

Re: Aminatta Forna - Het huis met de schaduw slb sept 2013

Berichtdoor WilV » 03 Okt 2013, 17:17

Ik ben zelf een hele late lezer, en ik dacht pas 'had ik maar zo'n programma gehad vroeger, dan was ik misschien niet pas op mijn 26ste gaan lezen".

Dit hele verhaal is niet persoonlijk tegen jou gericht hoor Irene. Ik begrijp prima dat jij andere bronnen hebt om aan je boeken te komen. ik was alleen benieuwd naar ons verschil in mening hierover.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44097
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Aminatta Forna - Het huis met de schaduw slb sept 2013

Berichtdoor Dettie » 03 Okt 2013, 17:25

Ha ja ik ben ook een late lezer, laat ik het zo zeggen, ik las altijd wel al vanaf mijn 4e. Maar wel kinderboeken en later romannetjes en streekromans. Heerlijk vond ik dat tot ik er ineens genoeg van had. Toen werd het meer danielle Steel en Catherine Coockson en zo. Ik dacht dat literatuur heel zwaar en moeilijk was. Pas later rond m'n dertigste ontdekte ik de literatuur (Frans Pointl, Jan Wolkers, Vonne van de Meer, Gerard Reve, Jane Austen, Dickens) en er ging compleet een wereld voor me open. En toen werd ik heel hongerig en las en las en las. Het overweldigde me aanvankelijk, er was zoveel moois nog te lezen! Ik zag eerst door de bomen het bos niet meer en wist niet waar ik moest beginnen.
Echt een openbaring die schrijvers en die boeken. Heerlijk!

Dettie
die het ook niet kwaad bedoeld hoor irene


Terug naar “Door leden gelezen boeken en samenleesboeken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 68 gasten