Andrei Makine - Het Franse Testament

Reacties op recensies van, door leden gelezen, boeken en discussie samenleesboeken
Roel
Berichten: 992
Lid geworden op: 22 Jul 2004, 12:09
Locatie: Maastricht

Andrei Makine - Het Franse Testament

Berichtdoor Roel » 29 Apr 2005, 09:17

Het is een verhaal over een Russische jongeman die terugkijkt op zijn kindertijd via een franse grootmoeder, waardoor hij langzamerhand tussen twee culturen, de Franse en Russische cultuur invalt. Deze grootmoeder is een Francaise die haar Frans-zijn verliest, maar ook niet kan aarden in haar nieuwe land en dat gevoel brengt ze dus over op haar kleinzoon. De kleinzoon is ook via deze grootmoeder op zoek naar zijn moeder. En dat ontaardt in een dramatische zoektocht.
Het is nog complexer dan ik hier heb opgeschreven. Makine is een groot stylist en zijn boek heeft me moeiteloos in de ban weten te houden. Je gaat gewoon helemaal mee met die gevoelens van ontheemdheid van de grootmoeder en haar kleinzoon. Daarom is het ook terecht dat Makine hiervoor de Prix Goncourt heeft gekregen.
Een absolute aanrader

Dettie
Site Admin
Berichten: 44095
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 03 Mei 2005, 10:00

Hé wat goed Rotor, dit boek heb ik ook in m'n kast staan op de nog-te-lezen-planken. Het prikkelt wel om het ein-de-lijk eens te gaan lezen.
Ik kom er op terug.

Bernadet

Dettie
Site Admin
Berichten: 44095
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 11 Mei 2005, 13:37

Rotor ik kan het niet op de site plaatsen want het verslag is te kort.
Ik krijg dan een hele grote balk bovenin de site als ik het in het archief wil plaatsen.
Dan zie je dus meer balk dan tekst, ik denk niet dat dat de bedoeling is.
Technisch kan het dus niet.

Groet Bernadet


Terug naar “Door leden gelezen boeken en samenleesboeken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 102 gasten