Jan Wijnen: Verkleurde tijd

Reacties op recensies van, door leden gelezen, boeken en discussie samenleesboeken
Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Jan Wijnen: Verkleurde tijd

Berichtdoor Marjo » 04 Jun 2013, 20:44

Jullie weten: ik ben geen echte verhalenlezer, maar om de een of andere reden vind ik die van Jan Wijnen mooi..

Lees meer: http://www.leestafel.info/jan-wijnen

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Jan Wijnen: Verkleurde tijd

Berichtdoor Dettie » 05 Jun 2013, 10:16

Een (ex-)verslaafde, een eenzame oude man, een fotograaf en een dichter die hun dromen niet waar konden maken, een zoon die pas na de dood van zijn vader beseft wat hij gemist heeft, en een man die een onduidelijke operatie ondergaat in een buitenlands ziekenhuis.
Allemaal mannen die dachten dat hun leven anders zou verlopen dan het in feite doet. Kan een van deze mannen terug? Hebben zij hun leven in eigen hand? [...]

De dromen van de zeven personages blijven onvervuld. Hetgeen zij zich ooit als doel gesteld hadden in hun leven wordt niet bereikt, blijft over: zeven losers.


Zijn het echte losers vind jij of komen hun dromen gewoon niet uit?

Dettie

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Jan Wijnen: Verkleurde tijd

Berichtdoor Marjo » 05 Jun 2013, 10:54

Ja, wat is een echte loser? Iemand die te veel drinkt en daardoor zijn leven niet op de rails krijgt is het wel vind ik.
Maar het zit niet bij iedereen in de persoon zelf: de oude man wiens vrouw een beroerte heeft gehad en opgenomen moest worden, tja, die kan er weinig aan doen dat hij eenzaam is. Alleen is dan hetgeen hij er aan denkt te doen niet bepaald een teken van een sterk karakter.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Jan Wijnen: Verkleurde tijd

Berichtdoor Dettie » 05 Jun 2013, 10:57

Ik heb het even opgezocht:
Loser - domme en onhandige persoon
Synoniem: sukkel ...

Zelf had ik een andere gedachte over loser, eerder iemand die het aan zichzelf te danken heeft dat alles niet lukt.
Die geen wilskracht toont/ geen moeite doet om dingen die hij/zij niet prettig vindt te veranderen.

Het woordenboek is aardiger :-)


Dettie

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Jan Wijnen: Verkleurde tijd

Berichtdoor Marjo » 05 Jun 2013, 11:03

Dat van die wilskracht ja, dat dacht ik ook.
Ik vind sukkel, of dom onhandig persoon nog niet erg duidelijk. Betekent dat dat je van nature niet adequaat reageert op een situatie?
Dan is het toch hetzelfde als wat jij -en ik ook- denken?
Zulke personages zijn het: ze zijn niet in staat om te gaan met een situatie die hun dromen verziekt. Voor de een is dat meer te verklaren dan voor de ander, maar dan nog..

berdine
Berichten: 3619
Lid geworden op: 23 Mei 2006, 20:42
Locatie: breda

Re: Jan Wijnen: Verkleurde tijd

Berichtdoor berdine » 28 Dec 2013, 16:30

Misschien noem je ze beter "verliezers". Hoewel het een letterlijke vertaling is, heeft "loser" toch een andere gevoelswaarde.
In deze verhalen zijn de losers/verliezers van verschillend kaliber. De ex(nou ja ...ex)-verslaafde is in mijn ogen een echte loser (hij zoekt de schuld bij zijn broer i.p.v. bij zichzelf), terwijl de oude man in het ziekenhuis bezig is zichzelf te verliezen en misschien zijn leven ook wel.
Ik vond het verhaal van de "late" homo ook het mooist Marjo. Dat was zeker geen loser want hij overwon uiteindelijk zijn gêne en herstelde de relatie met zijn vader al was het dan postuum. Letterlijk was hij weer wel een verliezer, want hij had longkanker.
Ik had zelf ook al zitten zoeken naar een verband tussen de verhalen. Met wat jij gevonden hebt ben ik het helemaal eens. Eenzaamheid is een andere verbindende factor.


Terug naar “Door leden gelezen boeken en samenleesboeken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten