Dimitri Verhulst: De laatkomer

Reacties op recensies van, door leden gelezen, boeken en discussie samenleesboeken
Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Dimitri Verhulst: De laatkomer

Berichtdoor Marjo » 15 Mei 2013, 10:54

Morgen (16 mei) mag het verslag pas gelezen worden, maar ik zeg het jullie maar vast: lezen dit boek!!
Dat zeg ik wel van alle 'Verhulst's 'maar deze is echt een must.


Lees meer: http://www.leestafel.info/dimitri-verhulst

irene
Berichten: 945
Lid geworden op: 04 Aug 2005, 12:51
Locatie: Helmond

Re: Dimitri Verhulst: De laatkomer

Berichtdoor irene » 15 Mei 2013, 12:21

Je maakt me wel nieuwsgierig...Morgen meteen naar de boekhandel!

groetjes, irene

berdine
Berichten: 3619
Lid geworden op: 23 Mei 2006, 20:42
Locatie: breda

Re: Dimitri Verhulst: De laatkomer

Berichtdoor berdine » 15 Mei 2013, 12:26

Ok

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Dimitri Verhulst: De laatkomer

Berichtdoor Dettie » 16 Mei 2013, 09:01

Je weet het weer lekker te brengen Marjo. Een recensie die nieuwsgierig maakt.
Zo te lezen inderdaad een échte Verhulst.

Dettie

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Dimitri Verhulst: De laatkomer

Berichtdoor Marjo » 16 Mei 2013, 17:15

Bestaat er ook een 'valse Verhulst'? Ha ha..
Ik weet dat 'Godverdomse dagen' en 'De intrede van' niet bij iedereen in de smaak vielen, en dan is deze inderdaad meer als 'De helaasheid'.
Maar geen 'Mevrouw Verona'. Wat is die man eigenlijk veelzijdig..
Laatst gewijzigd door Marjo op 16 Mei 2013, 20:39, 1 keer totaal gewijzigd.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Dimitri Verhulst: De laatkomer

Berichtdoor Dettie » 16 Mei 2013, 17:31

Haha ja net of er ook een nep Verhulst is inderdaad.

Ik vond dat boek over de reis naar Oostenrijk leuk (weet de titel zo snel niet) en mevrouw Verona was ook mooi. Godverdomse dagen... nee... niet echt.

Dettie

berdine
Berichten: 3619
Lid geworden op: 23 Mei 2006, 20:42
Locatie: breda

Re: Dimitri Verhulst: De laatkomer

Berichtdoor berdine » 16 Mei 2013, 18:42

Je bent niet te volgen Dettie. Voorheen vond je Mevrouw Verona niet mooi. Daar snapten we toen helemaal niets van!
Laatst gewijzigd door berdine op 16 Mei 2013, 19:21, 1 keer totaal gewijzigd.

WilV
Berichten: 3306
Lid geworden op: 18 Jan 2005, 21:28

Re: Dimitri Verhulst: De laatkomer

Berichtdoor WilV » 16 Mei 2013, 19:07

Oh, ik was al benieuwd of iemand van "ons" hem al gelezen had.
Klinkt weer goed zeg! Maar ik was al fan.

Ik zag Verhulst bij Paul en Wiiteman. Wat een betrokken en geengageerde man is dat.
(ging over illegalen)

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Dimitri Verhulst: De laatkomer

Berichtdoor Annemarie » 16 Mei 2013, 19:52

Zo, dat maakt heel nieuwsgierig.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Dimitri Verhulst: De laatkomer

Berichtdoor Dettie » 16 Mei 2013, 20:15

berdine schreef:Je bent niet te volgen Dettie. Voorheen vond je Mevrouw Verona niet mooi. Daar snapten we toen helemaal niets van!


O dear dan heb ik de verkeerde titel in m'n hoofd. Problemski hotel vond ik goed en De Laatste Liefde Van Mijn Moeder. En dat boek met/in Reetvergedem vond ik niets evenals De intrede van Christus in Brussel.

Dettie

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Dimitri Verhulst: De laatkomer

Berichtdoor Marjo » 16 Mei 2013, 20:40

Reetverdegem was 'de helaasheid'

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Dimitri Verhulst: De laatkomer

Berichtdoor Dettie » 18 Mei 2013, 12:00

Zondag 19 mei komt Dimitri Verhulst (en Carolijn Visser) in het programma 'VPRO boeken' start 11.20 uur

http://boeken.vpro.nl/televisie/boeken/2013/19-mei.html

Dettie

mira
Berichten: 273
Lid geworden op: 31 Aug 2008, 20:37

Re: Dimitri Verhulst: De laatkomer

Berichtdoor mira » 30 Mei 2013, 22:32

Lijkt me mooi boek!

mira

berdine
Berichten: 3619
Lid geworden op: 23 Mei 2006, 20:42
Locatie: breda

Re: Dimitri Verhulst: De laatkomer

Berichtdoor berdine » 27 Jul 2013, 18:05

Even was ik bang dat dit boek dezelfde kant op zou gaan als "Godverdomse dagen". Het begin is nogal sarcastisch, maar zodra Desiré zijn levensverhaal begint te vertellen wordt de toon milder. En dan wordt het een "echte" Verhulst, zoals Marjo al zei. Leuk en pijnlijk en triest. Ik heb erg gelachen om de scène met de caravan en de manier waarop Desiré de foto's en de heiligenbeeldjes zijn kamer uitwerkt. De scène met zijn dochter, de allerlaatste keer dat hij haar zou zien, zal mij het langste bijblijven. Het is een boek dat nog wel even doorwerkt nadat je het uit hebt. Alle consequenties van Desiré's keuze dringen dan pas echt tot je door. Zoals je in de lach schiet om iets humoristisch, om je een tel later te realiseren dat het eigenlijk dieptriest is.

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Dimitri Verhulst: De laatkomer

Berichtdoor Marjo » 27 Jul 2013, 19:37

Precies!

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Dimitri Verhulst: De laatkomer

Berichtdoor Dettie » 08 Sep 2013, 15:14

Dimitri Verhulsts roman De laatkomer wordt bewerkt tot toneelstuk. Het Noord Nederlands Toneel (NNT) zal in het seizoen 2014-2015 met het toneelstuk de grote theaters van Nederland aandoen. Het NNT is één van de vier grote theatergezelschappen van Nederland.

De laatkomer vertelt het verhaal van een man die wraak neemt op zijn matte, liefdeloze burgermansbestaan door te doen alsof hij dementeert. Hij belazert de kluit op virtuoze wijze door zich voor te doen als demente en incontinente grijsaard die op zijn einde afstevent.

Ola Mafaalani, artistiek directeur van het NNT, zal de regie voor het toneelstuk van De laatkomer verzorgen. Ook zij staat erom bekend maatschappelijke thema’s in haar voorstellingen voor het voetlicht te brengen, met het NNT bracht zij eerder al grote klassieke stukken op de planken, zoals Medea, La Divina Commedia, Hamlet en Misdaad en Straf. De cast voor de voorstelling zal later bekend worden gemaakt door het gezelschap.

Na het lezen van De laatkomer schreef ze in een brief aan de auteur dat ze ziet ‘hoe om haar heen mensen als ze oud en overbodig zijn, worden weggezet in tehuizen en hoe mensen als ze nog vitaal zijn verdwijnen in hun werk en leven volgens verwachtingen van anderen. In De laatkomer lukt het Désiré Cordier daar op de valreep en met grote vitaliteit aan te ontsnappen. Hij ontdekt de kinderlijke vrijheid om elke logica die het leven dicteert met een intens gelukkige vorm van anarchie te bestrijden. De meesterlijke truc om zijn leven speels te spelen, de durf amoreel te zijn, de creativiteit om het leven op de valreep te vieren vormen een geweldig vertrekpunt voor een theaterbewerking.’

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Dimitri Verhulst: De laatkomer

Berichtdoor Marjo » 09 Sep 2013, 20:57

Gaan we zien natuurlijk!

mira
Berichten: 273
Lid geworden op: 31 Aug 2008, 20:37

Re: Dimitri Verhulst: De laatkomer

Berichtdoor mira » 13 Sep 2013, 00:30

Ik heb het boek een paar dagen geleden gelezen, in een ruk. Het is een 'beklijvend' boek. Het laat je niet zo maar ineens los, mij althans niet.
Berdine schreef
berdine schreef:Even was ik bang dat dit boek dezelfde kant op zou gaan als "Godverdomse dagen". Het begin is nogal sarcastisch, maar zodra Desiré zijn levensverhaal begint te vertellen wordt de toon milder. En dan wordt het een "echte" Verhulst, zoals Marjo al zei. Leuk en pijnlijk en triest. Ik heb erg gelachen om de scène met de caravan en de manier waarop Desiré de foto's en de heiligenbeeldjes zijn kamer uitwerkt. De scène met zijn dochter, de allerlaatste keer dat hij haar zou zien, zal mij het langste bijblijven. Het is een boek dat nog wel even doorwerkt nadat je het uit hebt. Alle consequenties van Desiré's keuze dringen dan pas echt tot je door. Zoals je in de lach schiet om iets humoristisch, om je een tel later te realiseren dat het eigenlijk dieptriest is.

en ik denk dat Berdine dit heel goed heeft geformuleerd. Cynisme in 't begin, daarna meer begrip. Toch blijft het cynisme, naar mijn aanvoelen altijd aanwezig.
Om de scene met de caravan heb ik ook moeten lachen, hardop, maar nadien heb ik me afgevraagd of dit wel echt mogelijk is. Onwaarschijnlijk toch? Een slapstick ( die scene wordt nadien wel heel handig en functioneel opnieuw gebruikt wanneer Desiré vertrekt naar het 'rusthuis'). Zoals ook het fenomeen van die kettingrokende dochter, die dat roken jaren kan verborgen houden voor haar ouders ( superdomme ouders toch!), inbegrepen voor dat 'moedermens', mij vrij onwaarschijnlijk lijkt. Maar zeg maar nooit nooit.
Het reilen en zeilen in 'rusthuizen' kent Dimitri blijkbaar heel goed, zie ook 'De helaasheid der dingen'. Ook mij is dat heel vertrouwd, en zovele dingen zijn herkenbaar, het luid spreken van sommige verzorgsters bvb (niet allemaal) etc. etc. Maar hij is ook 'achter de schermen ' gaan kijken (iets wat verborgen blijft voor de familie) wat er bijvoorbeeld gebeurt wanneer iemand is overleden.....sommige passages heb ik 'diagonaal' gelezen, ....het gebruik van ooglijm .....toch gelezen, en werd me bevestigd door vriendin-verpleegster.
Dit boek is confronterend.
Voor al wie al 'iets' ouder is, maar al te vaak naar begrafenissen moet, en zelf de problemen van de leeftijd ervaart.
Maar ook voor al diegenen van wie de ouders in een 'rusthuis' verblijven, of net niet.

De titel 'De laatkomer' is me nog altijd niet erg duidelijk. Ik heb wellicht een hint gemist. Kan iemand die verduidelijken?

mira

berdine
Berichten: 3619
Lid geworden op: 23 Mei 2006, 20:42
Locatie: breda

Re: Dimitri Verhulst: De laatkomer

Berichtdoor berdine » 13 Sep 2013, 11:05

Ik denk dat daarmee bedoeld wordt, dat Desiré te laat het heft in eigen handen heeft genomen. Te lang is hij bij zijn vrouw blijven hangen, heeft alles op zijn beloop gelaten. Veel te laat wilde hij moeite doen voor zijn eerste liefde. Verhulst zei in een tv-interview dat hij zelf heeft geleerd van dit boek. Dat hij zijn huidige relatie heeft verbroken en terug is gegaan naar zijn eerste (of eerdere) liefde. Dat je niet moet wachten tot het te laat is.

En "onwaarschijnlijke" situaties? In het echte leven gebeuren nog wel gekkere dingen. Hoe vaak hoor je niet: "Als je dit in een boek zou lezen, zou niemand het geloven."

mira
Berichten: 273
Lid geworden op: 31 Aug 2008, 20:37

Re: Dimitri Verhulst: De laatkomer

Berichtdoor mira » 13 Sep 2013, 20:38

Dank voor je reactie, Berdine, die is verhelderend voor mij. Ik denk dat je het heel goed hebt gezien. En het boek is echt wel een aanrader.

mira

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Dimitri Verhulst: De laatkomer

Berichtdoor Dettie » 13 Sep 2013, 22:00

Hier is een prachtig filmpje over dit boek.

http://www.youtube.com/watch?v=hSBzTHIuxyY

En hier is een gesprek met Dimitri Verhulst (start 14.57 minuten) bij de vpro over dit boek, dat begint ook met het mooie filmpje (dat filmpje stopt op 17.54) Heel bijzonder gesprek ook.

Dettie

irene
Berichten: 945
Lid geworden op: 04 Aug 2005, 12:51
Locatie: Helmond

Re: Dimitri Verhulst: De laatkomer

Berichtdoor irene » 19 Jul 2014, 12:12

Een geweldig goed boek, met een lach en een traan gelezen. Indrukwekkend om zo'n in en in trieste beslissing zo kolderiek weer te geven.

GhizlaineT
Berichten: 1
Lid geworden op: 27 Mei 2018, 16:10

Re: Dimitri Verhulst: De laatkomer

Berichtdoor GhizlaineT » 27 Mei 2018, 16:15

Ik ga helemaal akkoord met Berdine.
Désiré Cordier heeft geen geweldig leven achter de rug: 38 jaar heeft hij gewerkt als bibliothecaris met een vrouw die na de kinderen geen seks meer wilde. Daarna begint ze op hem te schelden en hem belachelijk te maken. Hij besluit dus op latere leeftijd (74 jaar) toch nog iets van zijn leven te maken en zich te melden in het tehuis voor demente mensen waar ook zijn jeugdliefde Rosa Rozendaal is opgenomen. Hij denkt er nog wat te kunnen maken, maar dat is niet zo: hij komt in feite te laat met zijn verandering. In een televisie-interview bij Pauw & Witteman zegt Verhulst dat je nooit spijt moet hebben van dingen die je hebt gedaan, maar eerder spijt moet hebben van de dingen die je niet hebt gedaan. Als je dan te laat komt, is je leven voorbij. Tijdens het schrijven van het boek kwam hij tot de ontdekking dat hij zijn partner moest verlaten en terug moest gaan naar zijn jeugdliefde, iets waarvoor Désiré Cordier te laat was gekomen.


Terug naar “Door leden gelezen boeken en samenleesboeken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten