Alexandra Terlouw-van Hulst - De man van Tsinegolde

Reacties op recensies van, door leden gelezen, boeken en discussie samenleesboeken
Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Alexandra Terlouw-van Hulst - De man van Tsinegolde

Berichtdoor Dettie » 02 Apr 2013, 10:20

Bij het uitbreken van de tweede wereldoorlog zijn de dochters van ingenieur Tjalling Idsinga en zijn Joodse vrouw Tsinegolde acht, zeven en vijf jaar oud. Het is een gelukkig gezin, vol gezelligheid, deuren die altijd voor iedereen open staan, ouders die gek op elkaar zijn, veel leven in de brouwerij, en veel creativiteit en muzikaliteit. Die creativiteit komt in de oorlog goed van pas als Tjalling en Tsninegolde meer en meer bij het verzet betrokken raken

Lees verder http://www.leestafel.info/alexandra-terlouw-van-hulst

Willeke

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Alexandra Terlouw-van Hulst - De man van Tsinegolde

Berichtdoor Dettie » 02 Apr 2013, 10:28

Mooie recensie! Het blijft altijd intrigerend om te lezen dat er mensen zijn die het zo'n normale zaak vinden dat ze in het verzet zitten en daarom ook niet geëerd willen worden. Dat, terwijl ze heel veel mensen gered hebben.

Nadat Tsinegolde, haar dochters en haar familie van zulke papieren voorzien waren, breidde de activiteiten zich steeds verder uit voor ánderen die veilige papieren nodig hadden.


Bedoel je met ánderen niet-joodse mensen Willeke?

Dettie

WilV
Berichten: 3306
Lid geworden op: 18 Jan 2005, 21:28

Re: Alexandra Terlouw-van Hulst - De man van Tsinegolde

Berichtdoor WilV » 02 Apr 2013, 11:23

>>>Bedoel je met ánderen niet-joodse mensen Willeke?

O sorry, nee ook Joodse mensen, maar buiten haar familiekring.
Ze begonnen met familie, daarna vrienden en kennissen, maar toen ze eenmaal in een soort netwerk kwamen kwamen er steeds meer mensen op hun pad.
Het was volgens mij geen grote georganiseerde verzetsgroep, maar mensen een groep van mensen die vaak adressen uitwisselden als ze voor een paar nachten of een langere periode een onderduikadres nodig hadden.
Toen ze dat eenmaal deden kwamen ze natuurlijk in aanraking met nog meer mensen die veilige papieren nodig hadden. Al had dat láter in de oorlog steeds minder zin.

WilV
Berichten: 3306
Lid geworden op: 18 Jan 2005, 21:28

Re: Alexandra Terlouw-van Hulst - De man van Tsinegolde

Berichtdoor WilV » 02 Apr 2013, 11:25

>>>Het blijft altijd intrigerend om te lezen dat er mensen zijn die het zo'n normale zaak vinden dat ze in het verzet zitten en daarom ook niet geëerd willen worden. Dat, terwijl ze heel veel mensen gered hebben

Tegelijkertijd was Tjalling opvallend mild over mensen die niets deden.
Ook voor de zoon van de NSB-er, die hij in het boek zelfs te hulp schiet. Die kon er ook niets aan doen vond hij. Dat was natuurlijk ook zo, maar je moet het maar op kunnen brengen

WilV
Berichten: 3306
Lid geworden op: 18 Jan 2005, 21:28

Re: Alexandra Terlouw-van Hulst - De man van Tsinegolde

Berichtdoor WilV » 02 Apr 2013, 11:27

Alexandra Terlouw is trouwens de vrouw van de schrijver en politicus Jan Terlouw. Dat wilde ik niet in de recensie zetten omdat ze vooral zélf schrijfster is nu, en niet 'de vrouw van',
maar ik vond het wel een grappig gegeven.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Alexandra Terlouw-van Hulst - De man van Tsinegolde

Berichtdoor Dettie » 02 Apr 2013, 11:31

WilV schreef:Alexandra Terlouw is trouwens de vrouw van de schrijver en politicus Jan Terlouw.


Dat wilde ik ook al vragen, is het de vrouw of familie van Jan Terlouw. Ja dus.
Goed dat je het er niet bij zet in de recensie want inderdaad ze is zélf schrijfster en niet vrouw van...

Dettie

WilV
Berichten: 3306
Lid geworden op: 18 Jan 2005, 21:28

Re: Alexandra Terlouw-van Hulst - De man van Tsinegolde

Berichtdoor WilV » 02 Apr 2013, 11:40

Ha, ja dat vond ik ook, maar op de bijlage van de uitgever, en op de achterflap staat het nadrukkelijk vermeld. Blijkbaar denkt de uitgever dat het boek daardoor meer in de publiciteit komt.
Wat misschien ook wel zo is. Maar toch had ik geen zin om daar aan mee te doen. Iemand is niet 'de vrouw van' als zij een boek schrijft. Vind ik.

Het is wel een ontzettend beminnelijke lieve dame vind ik.
( zie interview)

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Alexandra Terlouw-van Hulst - De man van Tsinegolde

Berichtdoor Annemarie » 02 Apr 2013, 20:38

Mooi Willeke!


Terug naar “Door leden gelezen boeken en samenleesboeken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 44 gasten