Jan-Willem Anker: Een beschaafde man (debuut)

Reacties op recensies van, door leden gelezen, boeken en discussie samenleesboeken
Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Jan-Willem Anker: Een beschaafde man (debuut)

Berichtdoor Marjo » 24 Feb 2013, 21:03

Ook hier het verhaal over de Janitsaren, die families over het hele continent beroofden van hun jongens om ze op te leiden tot soldaten in het elitekorps. Dit gegeven kwam ook al voor in ' De mooiste leugen' van Erdal Balci. Beide boeken zijn fictieve romans gebaseerd op historische feiten, beide boeken lezen makkelijk - dat van Anker iets makkelijker-, maar toch staat niet dit boek , maar het andere op de longlist voor de Academica Literatuur Prijs.
Ik denk dat het komt doordat 'de mooiste leugen; een extra laag heeft die dit boek mist. Balci laat de relatie tussen vader en zon als een rode draad door het boek lopen, waar Anker sec het verhaal vertelt. Hoe goed hij dat ook doet, het blijkt niet genoeg. Toch is het een aanrader!

Lees meer: http://www.leestafel.info/jan-willem-anker

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Jan Willem Anker: Een beschaafde man (debuut)

Berichtdoor Dettie » 27 Feb 2013, 15:53

Mooie recensie marjo.
Ik heb een link naar het Britsh museum in de recensie geplaatst. Het verhaal over die graaf klopt in grote lijnen wel als ik het zo lees bij Wikipedia en het British museum. Maar er zal veel fantasie bij gebruikt zijn om de graaf zelf tot leven te roepen.

Dettie

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Jan Willem Anker: Een beschaafde man (debuut)

Berichtdoor Marjo » 27 Feb 2013, 19:44

Hij heeft zich voor zover ik dat kan beoordelen in grote lijnen aan de waarheid gehouden.
Dank voor die link!
Ik weet nog dat ik jaren geleden in dat museum was, en geen idee had wat die 'marbles' waren!! Dacht dat het edelstenen waren of zo.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Jan Willem Anker: Een beschaafde man (debuut)

Berichtdoor Dettie » 30 Jun 2013, 11:52

Ik heb het boek uit, het is aardig maar een beetje te afstandelijk. Het verhaal wordt verteld, en dat is het. Mogelijk kwam er ook teveel bij kijken. De houding van Napoleon, de toestand in Griekenland zelf, het geldgebrek, de toestand in Engeland. Het is véél en dan is het toch knap om dit verhaal te maken.
Verslag volgt.

Dettie


Terug naar “Door leden gelezen boeken en samenleesboeken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 44 gasten