Frederique Schut: Met Muijs (debuut)

Reacties op recensies van, door leden gelezen, boeken en discussie samenleesboeken
Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Frederique Schut: Met Muijs (debuut)

Berichtdoor Marjo » 16 Feb 2013, 13:23

Zo een ontzettend mooi boek, en toch een vreselijk verhaal...
Maar: terecht op de lijst voor de Academicalijst, en in mijn ogen een kanshebber.

Lees meer: http://www.leestafel.info/frederique-schut

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Frederique Schut: Met Muijs (debuut)

Berichtdoor Dettie » 16 Feb 2013, 16:01

Frederique Schut heeft met haar debuut gedeeltelijk haar eigen geschiedenis beschreven. Ze heeft sinds haar zestiende een relatie met een zesentwintig jaar oudere man. In een persoonlijk interview met JAN zegt ze daarover: 'Het is fictie, maar natuurlijk zitten er autobiografische elementen in. […] Toch heeft het me goed gedaan het boek te schrijven. Nu ik erop terugkijk denk ik dat ik het in zekere zin voor mijn jongere zelf heb gedaan.'

Dit staat in de recensie over dit boek bij 8weekly
http://www.8weekly.nl/artikel/10036/fre ... olita.html

Ik krijg er bij voorbaat al de griebels van en hoe je het boek ook aanprijst ik laat deze aan me voorbij gaan.
Zit me nu al kwaad te maken en dat is dan alleen jouw recensie nog :redhotevil:

Maar... eerlijk is eerlijk, het citaat waar je mee opent is prachtig geschreven.

Dettie

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Frederique Schut: Met Muijs (debuut)

Berichtdoor Marjo » 16 Feb 2013, 17:08

Als ik tevoren geweten had waar het over ging had ik me ook wel drie keer bedacht..
Maar ik sla een boek onvoorbereid open en had geen idee. En dan is dit zo mooi geschreven dat je het accepteert.

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Frederique Schut: Met Muijs (debuut)

Berichtdoor Annemarie » 16 Feb 2013, 19:26

Poeh, dit onderwerp is mij ook iets te heftig hoor. Maar net als Dettie vind ik dat eerste citaat wel heel mooi.

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Frederique Schut: Met Muijs (debuut)

Berichtdoor Marjo » 17 Feb 2013, 12:54

Het tweede citaat bevalt jullie niet?

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Frederique Schut: Met Muijs (debuut)

Berichtdoor Annemarie » 17 Feb 2013, 13:38

Het tweede citaat is zeker evengoed geschreven maar verraadt het onderwerp. En het is het onderwerp dat me niet zo bevalt.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Frederique Schut: Met Muijs (debuut)

Berichtdoor Dettie » 17 Feb 2013, 14:20

Ik word een beetje akelig van de inhoud van dat tweede citaat. Het is heftig, het gaat helemaal niet goed met dat kind.
Ik lees dat een beetje diagonaal, zo van...'dit wil ik eigenlijk niet weten/lezen'
Het is natuurlijk uit zijn context gehaald, daarom komt het denk ik des te erger over. Door zo'n stukje tekst wordt de situatie uitvergroot.

Dettie

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Frederique Schut: Met Muijs (debuut)

Berichtdoor Marjo » 18 Feb 2013, 16:53

Zo kan ik het niet meer beoordelen natuurlijk. Ik had dit stukje gekozen omdat het precies het tegendeel aangeeft vergeleken bij het eerste stukje. Maar ook zo mooi, zo treffend beschreven zonder op schokken uit te zijn. Dat wij het toch zijn, komt denk ik door het onderwerp an sich.


Terug naar “Door leden gelezen boeken en samenleesboeken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 44 gasten