Erdal Balci: De mooiste leugen (debuut)

Reacties op recensies van, door leden gelezen, boeken en discussie samenleesboeken
Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Erdal Balci: De mooiste leugen (debuut)

Berichtdoor Marjo » 14 Feb 2013, 21:54

'Ouderwets' verhalend boek zonder dat het overigens een moment verveelt.
In hoeverre de beschrijving van de tijd klopt weet ik niet. Er worden geen bronnen vermeld.
Overigens heeft deze schrijver al meer boeken op zijn naam ( http://www.erdalbalci.com/boeken.htm)

Lees meer: http://www.leestafel.info/erdal-balci

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Erdal Balci: De mooiste leugen (debuut)

Berichtdoor Dettie » 14 Feb 2013, 22:31

Ja ik had het al gezien, maar volgens mij zijn dat non-fictie boeken, hoewel ik twijfel over "Vandaag geen pont"
Was dit het boek dat je eerst niet zo goed vond maar toch maar door las?

Dettie

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Erdal Balci: De mooiste leugen (debuut)

Berichtdoor Marjo » 14 Feb 2013, 23:46

Ik denk het niet. Ik heb zoiets gezegd over een verhalenbundel, die ik intussen wel uitgelezen heb trouwens. Verslag volgt nog een dezer dagen..
Nee, deze is apart, vanwege die ouderwets aandoende manier van vertellen, maar boeide vanaf het begin!

Ik kreeg de indruk dat het ene boek verhalen zijn. Dat moet toch niet kunnen dat je eerst debuteert met verhalen en dan nog eens met een roman. Al zou hij de eerste niet zijn.

'Dit ontroerende boek waarin Erdal Balci op poëtische wijze aan de hand van de verhalen die hij op de pont hoort, zijn eigen ziel en die van zijn land blootlegt, was in 2010 genomineerd voor de VPRO Bob den Uylprijs.'
Is zoiets non-fictie??

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Erdal Balci: De mooiste leugen (debuut)

Berichtdoor Dettie » 15 Feb 2013, 09:54

Geen idee of het non-fictie is. Voor de Bob den Uylprijs gaat het om reisverhalen.
De prijs wordt ieder jaar uitgereikt aan het beste literaire en/of journalistieke reisboek.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Bob_den_Uyl-prijs

Dus dat helpt ons ook niet verder.

Dettie

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Erdal Balci: De mooiste leugen (debuut)

Berichtdoor Marjo » 15 Feb 2013, 12:24

We horen het wel. Blijft staan dat het een boek is dat de moeite waard is!

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Erdal Balci: De mooiste leugen (debuut)

Berichtdoor Dettie » 20 Feb 2013, 12:19

Ik heb het nagevraagd en de voorgaande twee boeken waren non-fictieboeken.

Dettie

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Erdal Balci: De mooiste leugen (debuut)

Berichtdoor Marjo » 20 Feb 2013, 15:47

Ik had eigenlijk geen ander antwoord verwacht... maar toch. Helemaal debutant is hij dus niet. We hebben het daar al wel vaker over gehad, in verband met andere schrijvers..

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Erdal Balci: De mooiste leugen (debuut)

Berichtdoor Dettie » 20 Feb 2013, 16:02

nee, in mijn ogen is hij ook niet helemaal debutant vooral omdat dat boek over de pont ook zijn eigen familie besproken wordt, maar dan is het weer een biografie dus ook non-fictie. Beschrijving Vandaag geen pont:

Deze bundel bevat een dertigtal impressies van Istanbul gesitueerd om en op de heen en weer varende ponten - snellere en langzamere, nieuwere en oudere - op de Bosporus tussen het Europese en Aziatische deel van deze stad. Mooie, roerende, grappige, altijd levensechte typeringen van mensen, die al of niet thee drinkend zich van de ene oever naar de andere laten varen.
Dan plotseling krijgt de lezer zicht op een verrassende terugblik: een vader gaat naar Nederland, laat vrouw en kinderen bij zijn ouders achter in het dorp. Zijn verwachtingen en dromen over de toekomst. Jaren later zitten vrouw en kinderen op de boot, zij horen bij de man die inmiddels een leven opgebouwd heeft in Nederland. Haar voorstellingen en dromen over de toekomst. Een terugblik naar de grootouders. Zo ontvouwt zich een biografie die niet alleen bij de auteur, maar bij vele van de inmiddels in Nederland levende Turken past.

Dettie


Terug naar “Door leden gelezen boeken en samenleesboeken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten