Willem Bosch: Op zwart (debuut)

Reacties op recensies van, door leden gelezen, boeken en discussie samenleesboeken
Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Willem Bosch: Op zwart (debuut)

Berichtdoor Marjo » 30 Jan 2013, 13:14

Heel mooi dystopisch verhaal.

Lees meer: http://www.leestafel.info/willem-bosch

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Willem Bosch: Op zwart (debuut)

Berichtdoor Dettie » 30 Jan 2013, 13:51

Het voedsel bestaat uit allerlei varianten op gekweekte schimmels: champignons zijn immers het enige dat nog wil groeien in het donker.


Ik krijg dan gelijk de kriebels als ik dit lees. Het zal in het boek mogelijk wel uitgelegd worden maar nu worden groentes toch ook overal verbouwd en over de hele wereld rondgestuurd en dat kan dan niet meer? Lof en asperges groeien ook in het donker en vast nog veel meer.

En er wordt in die zeventien jaar niets bedacht om het daglicht te evenaren zoals daglichtlampen en zo? De zee is er toch nog wel? En zonne-energie is ook op te wekken...

Ik word kriegelig van zo'n verhaal. Maar... ik heb het niet gelezen dus wie weet mopper ik nu op niets af.
Is er een verklaring voor Marjo dat ze 17 jaar in het donker blijven? En niets groeit.. er zijn geen kassen of er is ook geen technologie meer?

Dettie

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Willem Bosch: Op zwart (debuut)

Berichtdoor Marjo » 30 Jan 2013, 16:38

Het was te veel om allemaal uit te leggen maar er zit heel veel vast aan die stilstand.
Er ontstaat een tweedeling: oost versus west, er is bepaald geen samenwerking of sociaal stelsel over de wereld.
En nee, er groeit niets als er geen seizoenen zijn. Ook asperges en witlof niet, want een deel van die groentes zit boven de grond en heeft zon nodig. Zon, maan, regen, wind, het is er niet...
Als er geen beweging is van zon en maan is het klimaat ook totaal anders.
Er is wel technologie, vandaar die schimmels en vit D, maar ook dat heeft voeding nodig, gas, kolen en zo. Het raakt allemaal op. Zonne-energie , daar wordt natuurlijk niet over gepraat op het halfrond dat geen zon ziet!

Ik word er niet kriegelig van, ik kan me zo voorstellen dat het zou gebeuren..

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Willem Bosch: Op zwart (debuut)

Berichtdoor Dettie » 30 Jan 2013, 16:50

Dus eigenlijk zijn er twee werelden, de wereld met en de wereld zonder licht. En ze helpen elkaar niet verder, dus eigenlijk kan de donkere wereld niet overleven als ik het goed begrijp. Wolken en wind zijn er dus ook niet? Dan lijkt het eerder of de twee werelden onder een soort koepel leven. De wolken van de lichte wereld komen ook niet bij de donkere wereld?

Dettie

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Willem Bosch: Op zwart (debuut)

Berichtdoor Marjo » 30 Jan 2013, 16:51

Het wordt - gelukkig!- niet tot in alle details uitgeplozen, maar nee, zonder wind geen wolken.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Willem Bosch: Op zwart (debuut)

Berichtdoor Dettie » 30 Jan 2013, 17:00

Dat zou ik dan allemaal willen weten. Hoe kan dit dan, hoe dat dan, hoe komt zus dan en zo dan, en kunnen ze dan niet...
enz. enz. Het roept bérgen vragen op.

Dettie

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Willem Bosch: Op zwart (debuut)

Berichtdoor Marjo » 30 Jan 2013, 17:39

Ik ben juist blij dat ik dat allemaal niet hoef te lezen: het is een roman geen non-fictie boek!
Als de grote lijnen aannemelijk zijn, vind ik het best.
Joh, je zou hier hele aardrijkskundige verhandelingen krijgen! Gelukkig niet!

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Willem Bosch: Op zwart (debuut)

Berichtdoor Annemarie » 30 Jan 2013, 21:25

O, dit vind ik nou een heel interessant boek. Wat een originele insteek!

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Willem Bosch: Op zwart (debuut)

Berichtdoor Dettie » 30 Jan 2013, 23:20

Marjo schreef:Ik ben juist blij dat ik dat allemaal niet hoef te lezen: het is een roman geen non-fictie boek!
Als de grote lijnen aannemelijk zijn, vind ik het best.
Joh, je zou hier hele aardrijkskundige verhandelingen krijgen! Gelukkig niet!


haha, ja het is een roman, maar net als bij een thriller vind ik dan wel dat het moet kloppen allemaal.
Vandaar dat ik zeg dan wil ik wel weten hoe het zit. Als het goed aannemelijk wordt gemaakt dan is het prima.

Dettie

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Willem Bosch: Op zwart (debuut)

Berichtdoor Marjo » 31 Jan 2013, 09:11

Dat is helemaal in orde in dit boek...


Terug naar “Door leden gelezen boeken en samenleesboeken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten