Bernard Cornwell - Het laatste koninkrijk

Reacties op recensies van, door leden gelezen, boeken en discussie samenleesboeken
Dettie
Site Admin
Berichten: 44078
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Bernard Cornwell - Het laatste koninkrijk

Berichtdoor Dettie » 02 Dec 2012, 12:34


Marjo
Berichten: 25850
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Bernard Cornwell - Het laatste koninkrijk

Berichtdoor Marjo » 02 Dec 2012, 13:43

Zijn ze er al????

Worden er bronnen gegeven voor het onderzoek? Ik weet niet of er echt zoveel bekend is over die tijd? Met een beetje diagonaal lezen zal het best een interessant boek zijn dus?

Dettie
Site Admin
Berichten: 44078
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Bernard Cornwell - Het laatste koninkrijk

Berichtdoor Dettie » 02 Dec 2012, 13:54

Nee er worden geen bronnen gegeven, de schrijver is uitgegaan van kronieken over koning Alfred en heeft veel 'secundaire literatuur' gelezen.
ja het is best een interessant boek, vooral de gebruiken zijn interessant. En ja die echte slagveldverhalen lees je diagonaal. Ik hoef niet honderd keer te lezen hoe hoofden afgehakt werden en hoe ze tot hun enkels in het bloed stonden. Toch staan deze verhalen me minder tegen dan in een thriller omdat ze 'echt' zijn. Het kan mogelijk zo gegaan zijn.
Bij een thriller gaat het meer om de sensatie er omheen, en dan hoeft al dat bloederige niet zo.

Dettie

berdine
Berichten: 3619
Lid geworden op: 23 Mei 2006, 20:42
Locatie: breda

Re: Bernard Cornwell - Het laatste koninkrijk

Berichtdoor berdine » 02 Dec 2012, 14:01

Hé grappig! Ik ben nu ook een vikingen-boek aan het lezen: De gelukkige krijgers van Halldór Laxness, waarin twee vrienden vast van plan zijn helden te worden, zoals de koningen die door "slachtpartijen en andere voortreffelijke daden" roem verwierven. Ook hier rollen de koppen en zwaaien de bijlen lustig in het rond. Het is echter op zo'n manier verteld, met een lichte spot, dat je er niet misselijk van wordt. Het speelt zich wat later af dan jouw boek, denk ik. De twee streven de oude idealen na, terwijl IJsland zich al tot het christendom bekeerd heeft en de normen aan het veranderen zijn.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44078
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Bernard Cornwell - Het laatste koninkrijk

Berichtdoor Dettie » 02 Dec 2012, 15:12

Nou dat is zeker toevallig. Nooit lezen we iets over Vikingen en nu wij alletwee.
In mijn boek is er ook een flink contract tussen de Engelsen en Vikingen. Deze laatste geloven in Odin etc. en de Engeslen hangen het christelijk geloof aan. Koning Alfred is streng gelovig en leunt ook erg op zijn geloof. Elke overwinning is God te danken.
De Vikingen hebben hun eigen geloof en 'heidense' feestdagen.
ook in dit boek is er vaak een milde subtiele humoristische, licht spottende ondertoon.
Mijn verhaal speelt zich af in de negende eeuw na Christus. ca 875 dacht ik.

Dettie

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Bernard Cornwell - Het laatste koninkrijk

Berichtdoor Annemarie » 02 Dec 2012, 19:56

Of ik er een heel boek over zou willen lezen, weet ik niet maar de Vikingen zijn zeker interessant genoeg om er eentje te vullen!


Terug naar “Door leden gelezen boeken en samenleesboeken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten