Kathleen Grissom - Het keukenhuis

Reacties op recensies van, door leden gelezen, boeken en discussie samenleesboeken
Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Kathleen Grissom - Het keukenhuis

Berichtdoor Dettie » 18 Nov 2012, 16:02

1791
Het verhaal begint met de bijna zevenjarige Lavinia die door kapitein Pyke meegenomen is naar zijn tabaksplantage Tall Oaks, Virginia. Dit omdat haar ouders de oversteek van Ierland naar Amerika niet gehaald hebben, ze zijn onderweg gestorven. Lavina wordt ondergebracht in het keukenhuis, bij Belle, de onwettige halfblanke dochter van de kapitein.

Lees verder... http://www.leestafel.info/kathleen-grissom

Dettie

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Kathleen Grissom - Het keukenhuis

Berichtdoor Marjo » 18 Nov 2012, 17:02

Zooo!! Dat belooft wat!!
Ik begrijp alleen niet zo goed: dat meisjes komt uit Ierland, en je zegt dat ze behandeld wordt als een blanke. Maar is ze dat niet dan??

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Kathleen Grissom - Het keukenhuis

Berichtdoor Dettie » 18 Nov 2012, 17:13

Ja ze is een blanke, maar ze groeit op tussen de slaven in het keukenhuis. Omdat zij Martha, de vrouw uit het huis, zo goed opvangt wordt ze steeds vaker als blanke behandelt terwijl ze daarvoor toch meer de dienstbode, het keukenmeisje was.

Dettie

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Kathleen Grissom - Het keukenhuis

Berichtdoor Annemarie » 18 Nov 2012, 17:38

Dit boek ligt hier op de boekenplank echt naar me te lonken. Het is bijna aan de beurt.

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Kathleen Grissom - Het keukenhuis

Berichtdoor Marjo » 18 Nov 2012, 17:44

Je bedoelt dus eigenlijk dat ze meer als niet-slaaf wordt behandeld.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Kathleen Grissom - Het keukenhuis

Berichtdoor Dettie » 18 Nov 2012, 21:34

Nee, als blanke, dat is toch wat anders. Een niet-slaaf is altijd een gewezen slaaf, een blanke werd toch hoger gewaardeerd als niet-slaaf.

Dettie
die haar recensie inmiddels aangepast heeft

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Kathleen Grissom - Het keukenhuis

Berichtdoor Marjo » 19 Nov 2012, 11:06

Ik begrijp wel wat je bedoelt, maar het is toch vreemd dat je zegt dat ze als een 'blanke' behandeld wordt, terwijl ze blank is! Het eerste woord is dan als een woord om status aan te duiden, het tweede is een huidskleur. Dat werkt verwarrend.
Maar ik weet ook even niet hoe je het dan moet zeggen.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Kathleen Grissom - Het keukenhuis

Berichtdoor Dettie » 19 Nov 2012, 11:19

Ja het is ook verwarrend, Lavinia wordt door de slavenfamilie als eigen familie behandeld. Lavini is hun kind. Ze noemt Mae en George ook papa en mama.
Martha, de labiele vrouw van het grote huis, noemt Lavinia steeds Isabelle, naar de overleden zus van Martha en daarom wordt ze behandeld als blanke. Maar de kinderen en de kapitein behandelen haar niet als blanke, zij is dat weeskind van het schip dat bij Belle in de keuken woont.
Des te moeilijker wordt de situatie als Lavinia later trouwt met Marhall, de zoon van Martha. Dan is ze de werkgeefster van Belle en papa George en mama Mae. Terwijl ze in het grote huis toch ook niet echt als volwaardig lid van de familie behandelt wordt.

Dettie

WilV
Berichten: 3306
Lid geworden op: 18 Jan 2005, 21:28

Re: Kathleen Grissom - Het keukenhuis

Berichtdoor WilV » 19 Nov 2012, 21:33

Boek ligt hier ook te lonken.
Ik ben benieuwd.

WilV
Berichten: 3306
Lid geworden op: 18 Jan 2005, 21:28

Re: Kathleen Grissom - Het keukenhuis

Berichtdoor WilV » 26 Nov 2012, 23:20

Wat een goed boek is dit zeg!
Ook ik moest even wennen aan het taaltje,
Maar toen ik eenmaal goed in het verhaal zat kon ik niet meer stoppen met lezen. Wat een afschuwelijke tijd was dat toch.
Sterk is dat wij iedere keer net iets meer weten dan de hoofdpersonen zelf, waardoor je inderdaad iedere keer wilt roepen “pas op”, “ga weg”en vooral “trouw niet met die man!!”.
Maar het mag niet baten.
Ik ga dit boek zeker aanbevelen en cadeau doen, i k denk dat het heel veel mensen zal bevallen.

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Kathleen Grissom - Het keukenhuis

Berichtdoor Annemarie » 26 Nov 2012, 23:32

Ik heb het boek een minuut geleden uitgelezen en ben diep onder de indruk. Prachtig!

Het verslag volgt.

WilV
Berichten: 3306
Lid geworden op: 18 Jan 2005, 21:28

Re: Kathleen Grissom - Het keukenhuis

Berichtdoor WilV » 27 Nov 2012, 00:01

Ah, dan lazen we gelijk. Ik heb het, teriwjl ik andere dingen te doen had, net voor ik naar bed ging nog uit gelezen.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Kathleen Grissom - Het keukenhuis

Berichtdoor Dettie » 27 Nov 2012, 09:51

Ja schitterend hè, ik vind het ook echt een boek voor jou Willeke.
Ik werd ook zo boos op de Marshall wat een hork van een jongen.
Maar ja, hij had natuurlijk wel vreselijke moeite met wat er gebeurd was en aan zijn moeder had hij weinig.

Dat taaltje wordt volgens mij verderop ook minder erg, maar het kan zijn dat ik gewoon zo meegesleept werd in het verhaal dat het me niet meer opviel.

Dettie

WilV
Berichten: 3306
Lid geworden op: 18 Jan 2005, 21:28

Re: Kathleen Grissom - Het keukenhuis

Berichtdoor WilV » 27 Nov 2012, 10:44

Ja dat dacht ik ook, dat het minder erg werd.

Echt een prachtig boek. Het krijgt nog weinig aandacht volgens mij, dit lijkt me nu echt een boek om te promoten voor de decembermaand.

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Kathleen Grissom - Het keukenhuis

Berichtdoor Annemarie » 27 Nov 2012, 21:13

Ja, het taaltje werd minder erg. Zou dat komen omdat Belle veel met woordenboeken in de weer was? Dat ze haar taalgevoel beter ontwikkelde? Want vooral in de stukken van Belle viel het taaltje erg op.

WilV
Berichten: 3306
Lid geworden op: 18 Jan 2005, 21:28

Re: Kathleen Grissom - Het keukenhuis

Berichtdoor WilV » 27 Nov 2012, 21:24

Dat zou heel goed kunnen, daar had ik nog niet aan gedacht.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Kathleen Grissom - Het keukenhuis

Berichtdoor Dettie » 27 Nov 2012, 22:13

Maar Belle was toch al ontwikkeld voor Lavinia kwam? Zij had van de 1e mevrouw Percy les gehad.
Toen de 2e mevrouw, Martha, kwam moest Belle weg uit het grote huis en toen kwam Lavinia pas.

Het waren vooral de anderen die het kromme taaltje spraken, daar heb ik nog speciaal naar gezocht. Mama Mae en papa George bijv. Ik denk dat de schrijfster (of vertalter) zelf een betere manier van weergeven vond. De zinnen waren in het begin wel heel erg krom en die kromme volgorde van woorden veranderde naderhand.

Dettie

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Kathleen Grissom - Het keukenhuis

Berichtdoor Annemarie » 27 Nov 2012, 22:16

Dettie schreef:Maar Belle was toch al ontwikkeld voor Lavinia kwam? Zij had van de 1e mevrouw Percy les gehad.
Toen de 2e mevrouw, Martha, kwam moest Belle weg uit het grote huis en toen kwam Lavinia pas.

Dettie


Hoe oud was Belle toen haar moeder stierf? Volgens mij was ze nog een klein kind toen ze uit het huis wegging dus heel intensief is dat onderwijs misschien niet geweest. Ze is nog een tiener als Lavinia komt en dan zijn de kinderen van mevrouw Martha er ook al.

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Kathleen Grissom - Het keukenhuis

Berichtdoor Annemarie » 27 Nov 2012, 22:17

Dettie schreef:Het waren vooral de anderen die het kromme taaltje spraken, daar heb ik nog speciaal naar gezocht. Mama Mae en papa George bijv.

Dettie


Misschien komt het dan toch door de vertaling dat het wat simpel overkomt. Ik denk dat het dan gewoon een manier van praten was die verder niet met onderontwikkeling te maken had maar meer met dialect.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Kathleen Grissom - Het keukenhuis

Berichtdoor Dettie » 27 Nov 2012, 22:22

Hoe oud was Belle toen haar moeder stierf? Volgens mij was ze nog een klein kind toen ze uit het huis wegging dus heel intensief is dat onderwijs misschien niet geweest. Ze is nog een tiener als Lavinia komt en dan zijn de kinderen van mevrouw Martha er ook al.


Belle groeide op in het huis, ik weet niet hoe oud ze was toen haar moeder stierf. Maar de 1e kapiteinsvrouw behandelde haar als eigen kind en leerde haar alles. Ik dacht maar weet niet zeker dat Belle al 18 (net als Ben) was toen Lavinia kwam. Marshall was een jaar of 6 toen geloof ik. Maar ik kan het niet nakijken dus weet het niet zeker.

Dettie

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Kathleen Grissom - Het keukenhuis

Berichtdoor Annemarie » 27 Nov 2012, 22:30

Dettie schreef:Maar de 1e kapiteinsvrouw behandelde haar als eigen kind en leerde haar alles. Dettie


Belle's moeder stierf toch in het kraambed? Of kort daarna? Belle bleef toen volgens mij in het grote huis wonen tot mevrouw Martha kwam. Er was toch verder geen andere vrouw? Of is me nu iets ontschoten? Toen heeft de kapitein (haar vader dus) haar naar het keukenhuis verbannen.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Kathleen Grissom - Het keukenhuis

Berichtdoor Dettie » 27 Nov 2012, 22:34

Belle's moeder stierf toch in het kraambed? Of kort daarna? Belle bleef toen volgens mij in het grote huis wonen tot mevrouw Martha kwam. Er was toch verder geen andere vrouw? Of is me nu iets ontschoten? Toen heeft de kapitein (haar vader dus) haar naar het keukenhuis verbannen.


De 1e kapiteinsvrouw is niet Belle's moeder. Belles moeder was een slavin toch, daarom moest Belle ook het huis uit toen Martha kwam. Belle was toch ook een kleurlinge?

De kapitein was wel Belle's vader. Marshall was dus in feite haar broer.

Dettie

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Kathleen Grissom - Het keukenhuis

Berichtdoor Annemarie » 27 Nov 2012, 22:47

Ja, Belle was donker maar had vanwege haar blanke vader een lichtere huid dan haar familie. Ik dacht dat Belle in het huis opgroeide omdat de kapitein daar min of meer met zijn slavin samenleefde.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Kathleen Grissom - Het keukenhuis

Berichtdoor Dettie » 27 Nov 2012, 22:52

Nee, De kapitein was getrouwd maar kreeg met zijn eerste vrouw geen kinderen. Belle was de onwettige dochter van de kapitein, maar zijn eerste vrouw accepteerde dat en nam haar in huis op en leerde haar alles wat een blank meisje ook zou leren. Pas toen de eerste vrouw doodging en de veel jongere (jaloerse) Martha kwam moest Belle het huis uit.

Je kunt het eventueel opzoeken het staat vrij in het begin van het boek.

Dettie

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Kathleen Grissom - Het keukenhuis

Berichtdoor Annemarie » 27 Nov 2012, 22:58

Dan moet ik dat stukje nog maar eens overlezen ;)


Terug naar “Door leden gelezen boeken en samenleesboeken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 57 gasten