Tahmina Akefi - Geen van ons keek om (debuut)

Reacties op recensies van, door leden gelezen, boeken en discussie samenleesboeken
Dettie
Site Admin
Berichten: 44078
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Tahmina Akefi - Geen van ons keek om (debuut)

Berichtdoor Dettie » 28 Okt 2012, 12:21

autobiografische roman over twee vriendinnen die opgroeien in Kaboel.

zie http://www.leestafel.info/tahmina-akefi

Dettie

Dettie
Site Admin
Berichten: 44078
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Tahima Akefi - Geen van ons keek om (debuut)

Berichtdoor Dettie » 29 Okt 2012, 11:35

De schrijfster is terug geweest en ik had gehoopt in een nawoord te lezen hoe het nu in Kaboel is.

Dettie

Marjo
Berichten: 25850
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Tahima Akefi - Geen van ons keek om (debuut)

Berichtdoor Marjo » 29 Okt 2012, 11:42

Misschien wordt dat een tweede boek? Hosseini heeft eigenlijk hetzelfde gedaan.

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Tahima Akefi - Geen van ons keek om (debuut)

Berichtdoor Annemarie » 29 Okt 2012, 15:25

Het zou kunnen dat ze die ervaringen in een tweede boek gaat verwerken. Het lijkt me trouwens wel een mooi verhaal.

Marjo
Berichten: 25850
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Tahmina Akefi - Geen van ons keek om (debuut)

Berichtdoor Marjo » 06 Aug 2019, 12:15

Dettie zegt: 'Toch begint pas vrij laat in het boek het verhaal over deze grote veranderingen. In het begin is het boek een aardig, vrij afstandelijk verhaal over twee vriendinnen in een voor ons vrijwel onbekend land, dit laatste maakte dit gedeelte van het verhaal ook aantrekkelijk.'

En dat is inderdaad zo. Er is in de eerste helft van het verhaal weinig aan. Het kabbelt. Er is ook te weinig informatie over de achtergrond van dit alles. Alsof een westerling weet hoe het allemaal zit/ zat aan de andere kant van de wereld.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44078
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Tahmina Akefi - Geen van ons keek om (debuut)

Berichtdoor Dettie » 07 Aug 2019, 11:23

Ja ook al is het lang geleden dat ik dit las, de sfeer staat me nog wel bij, ik was ook wel onder de indruk van het laatste deel van het boek.
Het contrast tussen voor en na de veranderingen is er wel maar de rustige tijd wordt te lang uitgesponnen.

Er is inmiddels wel een tweede boek van haar uit, maar geen vervolg zo te lezen:


De jongen van de oude stad
Tahmina Akefi

De wereld van de jonge Freidoon staat op zijn kop als zijn vader hem voorstelt aan zijn nieuwe vrouw, die het niet zo nauw neemt met de moraal en uit is op geld. Freidoon voelt zich verantwoordelijk voor zijn opzijgeschoven moeder en vindt een baantje bij een kalligraaf in het oude deel van de stad Herat. Zijn liefde voor de talentvolle dochter van de glasblazer wordt zijn houvast, maar voor een eenvoudige jongen lijkt ze onbereikbaar.


Dettie

Marjo
Berichten: 25850
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Tahmina Akefi - Geen van ons keek om (debuut)

Berichtdoor Marjo » 07 Aug 2019, 20:48

Ik had ook gezocht, en nee, dit tweede is totaal anders.
Geen van ons keek om vind ik qua stijl niet zo bijzonder dat ik het tweede wil lezen. Er wordt een verhaal verteld, een dat verteld moet worden, dat wel. Het nadeel is alleen dat ik teveel moest opzoeken, (in dit geval storend) want ik ken de achtergronden niet meer, en dat komt in het boek niet naar voren. Nou ja, dat is misschien meer een gebrek van mijn kant.


Terug naar “Door leden gelezen boeken en samenleesboeken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten