J.K. Rowling - Een goede raad

Reacties op recensies van, door leden gelezen, boeken en discussie samenleesboeken
Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

J.K. Rowling - Een goede raad

Berichtdoor Annemarie » 16 Okt 2012, 09:47

Het boek van Harry-Potter schrijfster J.K. Rowling is allesbehalve braaf! Het is een goed geschreven verhaal vol schandalen en verborgen geheimen. Helaas blijkt het werkelijke leven wreder dan een fantasiewereld.

Lees meer: http://www.leestafel.info/jk-rowling
Laatst gewijzigd door Annemarie op 16 Okt 2012, 11:20, 1 keer totaal gewijzigd.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44088
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: J.K. Rowling - Een goede raad

Berichtdoor Dettie » 16 Okt 2012, 10:50

Nou je bent denk ik een van de weinigen die zo positief is, ik las toch ook veel commentaar op haar boek, juist vanwege de taal en ik dacht toch wel erg vrije opvattingen die in dit boek gehanteerd worden. Maar dat maakt natuurlijk ook nieuwsgierig, is het wel zo erg en zo vreselijk...

Dettie

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: J.K. Rowling - Een goede raad

Berichtdoor Annemarie » 16 Okt 2012, 11:03

Ik denk dat het vooral zo naar en vreselijk is omdat mensen het niet van Rowling verwachtten. Er gebeuren inderdaad erge dingen in het boek hoor maar dat is natuurlijk wel vaker het geval in boeken. Ik denk dat mensen geschokt zijn omdat ze het niet van haar hadden verwacht. De Harry Potter boeken zijn soms best griezelig maar hebben toch altijd een wat braaf imago gehouden. En dat is dit niet. Het is ook geen boek voor alle leeftijden maar voor volwassenen.
Het commentaar op de taal in het boek is naar mijn mening echt overdreven. Er wordt een bepaald woord veel gebruikt door de jongeren en dat is het dan eigenlijk wel. Datzelfde woord hoor ik de jongeren hier op straat (helaas) ook dag in dag uit roepen dus ik keek er niet van op.
Wat mooi is, is dat ze het beestje bij zijn naam noemt. Als er iets naars in het boek gebeurt, dan dramatiseert ze dat verder niet maar vertelt gewoon duidelijk en open wat er gebeurt. Het wordt dus niet allemaal mooi aangekleed en dat "naakte" is dan misschien voor sommige mensen heftig. Ik vind het zelf reuze meevallen allemaal.
Ze roert onderwerpen aan die overal spelen maar waar gewoon niet over gepraat wordt, daar schrikken mensen misschien van. Een literair meesterwerk is het niet maar wel een boek dat dieper gaat dan je in eerste instantie in de gaten hebt.

Joanazinha
Berichten: 1445
Lid geworden op: 27 Sep 2007, 16:07
Locatie: Amersfoort

Re: J.K. Rowling - Een goede raad

Berichtdoor Joanazinha » 16 Okt 2012, 11:53

Klinkt zeer interessant Annemarie! Mooie, goed doordachte recensie die tot lezen nodigt (maar voorlopig maar even niet gezien mijn hoge berg nog te lezen boeken ;) ).

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: J.K. Rowling - Een goede raad

Berichtdoor Annemarie » 16 Okt 2012, 12:00

Dank Joanazinha! Dit is echt zo'n boek waarover de meningen gaan verschillen. Vooral ook omdat ik denk dat heel veel Harry Potter fans het gaan kopen.

Joanazinha
Berichten: 1445
Lid geworden op: 27 Sep 2007, 16:07
Locatie: Amersfoort

Re: J.K. Rowling - Een goede raad

Berichtdoor Joanazinha » 16 Okt 2012, 13:55

Ik heb geen enkel HP-boek gelezen, dat scheelt misschien :D . Het zullen best prachtige boeken zijn, maar ik heb iets tegen hypes. Ben de Millennium-trilogie ook pas gaan lezen toen iedereen hem al uit had ....

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: J.K. Rowling - Een goede raad

Berichtdoor Annemarie » 16 Okt 2012, 14:20

Ik ben geloof ik met boek vijf van Harry Potter begonnen. Ik wilde er eerst ook niet aan. Daarna heb ik de voorgaande boeken op willekeurige volgorde gelezen (net wat ik te pakken kon krijgen bij de bieb) en het laatste deel heb ik in het Engels gelezen. Ik heb dat nu met dat "vijftig tinten gebeuren". Iedereen heeft het daarover maar juist daardoor trekt het me niet.

Joanazinha
Berichten: 1445
Lid geworden op: 27 Sep 2007, 16:07
Locatie: Amersfoort

Re: J.K. Rowling - Een goede raad

Berichtdoor Joanazinha » 16 Okt 2012, 18:33

Annemarie schreef:Ik heb dat nu met dat "vijftig tinten gebeuren". Iedereen heeft het daarover maar juist daardoor trekt het me niet.


Heb ik ook. De enige recensie is nog afwijzender dan de andere en toch duikt iedereen er op af. En dan nu ook al die andere erotisch getinte boeken die ineens loskomen. Brrrrrr. Benieuwd waar ze de volgende keer mee komen.


Terug naar “Door leden gelezen boeken en samenleesboeken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 73 gasten