Ernst Bergboer - Het prullarium (debuut)

Reacties op recensies van, door leden gelezen, boeken en discussie samenleesboeken
Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Ernst Bergboer - Het prullarium (debuut)

Berichtdoor Dettie » 29 Sep 2012, 16:07

Tjalk Zwerk verzamelt al jaren prullaria die hij opslaat in het grote huis dat hij van een verre oom geërfd heeft. Zelf woont hij in Lieve Bertha, een boot die tegenover het huis in het water ligt. Tjalk bezoekt veelvuldig de ingbrenghal, de rommelmarkt en het pandjeshuis in de hoop daar hèt Prullarium te vinden.

lees verder, zie http://www.leestafel.info/ernst-bergboer

Dettie

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Ernst Bergboer - Het prullarium (debuut)

Berichtdoor Annemarie » 29 Sep 2012, 18:03

Toen ik een tijdje terug de beschrijving van dit boek las wist ik niet wat ik ervan moest denken. Ik dacht dat ik het niet leuk zou vinden maar nu ik jouw leuke recensie heb gelezen, twijfel ik.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Ernst Bergboer - Het prullarium (debuut)

Berichtdoor Dettie » 29 Sep 2012, 18:16

Ik vond het echt een goed én leuk boek. Het stelt natuurlijk de toestanden rond de politiek aan de kaak en met name politiek tegen de buitenlanders. Dat heeft de schrijver knap gedaan vind ik zonder te gaan schelden, beledigen of beschuldigen.

Dettie

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Ernst Bergboer - Het prullarium (debuut)

Berichtdoor Annemarie » 29 Sep 2012, 18:31

Komt de eigen mening van de auteur stiekem wel naar voren?

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Ernst Bergboer - Het prullarium (debuut)

Berichtdoor Dettie » 30 Sep 2012, 11:30

Nou aan de namen van de secretaris (Spekbinder) en de naam van de partij (Partij van Paljassen) is natuurlijk al te merken dat hij de gedachten die deze mensen uitdragen niet erg hoog heeft zitten. Ook de toespraak van Eleonora in gebouw In 't Steenen Hart zegt al genoeg. Die vrouw is koud en kil als steen.
Ook al het hoogdravende gedoe rond het Prullarium toont zijn mening. Het Prullarium, feitelijk een ding van niets, wordt met een hele hoop bombarie verheven tot kunst en moet worden tentoongesteld onder het populistische mom 'alles voor de mensen'. Maar het gaat natuurlijk om het hebben van macht. Dus ja indirect geeft hij zeker zijn eigen mening.

Dettie

P.S. Wil je het boek lezen?

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Ernst Bergboer - Het prullarium (debuut)

Berichtdoor Annemarie » 30 Sep 2012, 12:44

Oké, dan had ik dat dus goed begrepen. Hij scheldt en beledigt dus niet maar steekt zijn mening niet onder stoelen of banken. Heerlijk. Ik wil het best lezen maar voorlopig ligt er al wel een aardige stapel.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Ernst Bergboer - Het prullarium (debuut)

Berichtdoor Dettie » 02 Apr 2013, 09:36

Dit boek is het samenleesboek van april geworden omdat het verhaal zijdelings met het koningshuis in verband staat.

Dettie

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Ernst Bergboer - Het prullarium (debuut)

Berichtdoor Marjo » 02 Apr 2013, 16:14

Ha! Ik dacht al: dat doet maar! ( ha, ha..)
Maar het heeft dus een reden. Het boek ligt hier. Ik kan het na lezing doorsturen.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Ernst Bergboer - Het prullarium (debuut)

Berichtdoor Dettie » 02 Apr 2013, 16:57

Nou ik ben héél benieuwd hoe jij het vindt, maar als ik eerlijk ben... ik hoor je nu al mopperen. (maar je weet het bij jou nooit)

Dettie

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Ernst Bergboer - Het prullarium (debuut)

Berichtdoor Marjo » 20 Apr 2013, 17:27

Je went aan de manier van schrijven, maar nooit helemaal.
Ik zie die verwantschap met het thema niet helemaal, is wel vergezocht hoor!

Lees meer: http://www.leestafel.info/ernst-bergboer

Wie wil het nu lezen?

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Ernst Bergboer - Het prullarium (debuut)

Berichtdoor Dettie » 23 Apr 2013, 12:06

Sorry, ik zie je bericht nu pas.
Ik zag de verwantschap in het kabinet en de formatie en de koningin die daar ook invloed op had.

Je hebt het over een 'misschien grappig bedoeld verhaal'.
Ik weet niet of het grappig bedoeld is maar hij neemt wel alles op de hak. De naam 'Partij der paljassen' zegt het al. Hij ziet de aanhangers van een racistische partij als paljassen die allemaal hetzelfde er uitzien en hetzelfde zeggen. Ook Eleonara Spicht is natuurlijk een verwijzing naar Rita Verdonk, koud en kil over buitenlandse mensen (de hunnen).
De schrijver geeft zijn mening over racistische uitlating in de vorm van dit boek. Ook de ophef over het prullarium is natuurlijk een verwijzing naar de vele blabla rond kunst. Hij neemt alles met een korreltje zout en maakt gebruik van de taal om dat duidelijk te maken.
Ik heb wel gelachen om het verhaal, niet omdat zo grappig was, want dat is het in feite niet maar wel om de manier waarop de schrijver dit soort misstanden presenteert.

Dettie

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Ernst Bergboer - Het prullarium (debuut)

Berichtdoor Marjo » 23 Apr 2013, 16:20

Hij neemt alles op de hak, dat klopt. Nu ben ik geen cabaretliefhebber, misschien dat ik dit daarom net iets te veel van het goede vind?
Ik heb echt moeten wennen aan deze manier van schrijven.


Terug naar “Door leden gelezen boeken en samenleesboeken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 43 gasten