Johan van Beek: Weg van Leipzig (debuut)

Reacties op recensies van, door leden gelezen, boeken en discussie samenleesboeken
Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Johan van Beek: Weg van Leipzig (debuut)

Berichtdoor Marjo » 20 Aug 2012, 20:43

(niet op de lijst meen ik)
Ik was er vorige week, dus dit boek had iets extra's.

Lees meer: http://www.leestafel.info/johan-van-beek

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Johan van Beek: Weg van Leipzig (debuut)

Berichtdoor Annemarie » 21 Aug 2012, 13:19

Boeiend onderwerp. En het is altijd leuk om iets te lezen over een plek die je bezocht hebt.

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Johan van Beek: Weg van Leipzig (debuut)

Berichtdoor Marjo » 21 Aug 2012, 13:49

Ik zal het nooit weten, maar ik vraag me af of ik minder positief geweest zou zijn als ik niet toevallig zelf daar was...

berdine
Berichten: 3619
Lid geworden op: 23 Mei 2006, 20:42
Locatie: breda

Re: Johan van Beek: Weg van Leipzig (debuut)

Berichtdoor berdine » 21 Aug 2012, 14:26

In hoeverre heeft het feit dat je daar was dan invloed op je mening? Kon je nog een link leggen tussen toen en nu? Of is het alleen gewoon omdat je daar wàs?

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Johan van Beek: Weg van Leipzig (debuut)

Berichtdoor Marjo » 21 Aug 2012, 15:11

Wat stel je lastige vragen! Ik las dit boek op weg naar en in Oost-Duitsland. Dat geeft het verhaal dat immers over de periode van het eind van de DDR gaat een extra tintje. Het was heel prettig om te lezen hoe het toen was.
Het zou me minder doen als ik gewoon thuis was en nooit in Duitsland geweest was. Dat is toch altijd zo?
Of ik een link kan leggen met nu? Je bedoelt de inhoud van het boek en het nu?
Het is nu volkomen anders...je merkt niet meer dat je in een land bent dat geen echte vrijheid kende. Het is - helaas, moet ik zeggen - sterk aan het verwesteren.
Nu is het ook zo dat ik de mensen daar niet echt spreek. Ik kan me nou ook weer net zo goed in Duits uitdrukken dat ik een gesprek hierover kan aangaan. Jammer vond ik dat. Maar een gids - in een stasibunker - vertelde dat hij een fijne jeugd had gehad. 'Die tijd was helemaal niet zo slecht', zei hij. Er was saamhorigheid. Nu denk ik wel dat hij te jong is geweest om inderdaad echt last gehad te hebben van de onvrijheid waarvan in het boek sprake is.

berdine
Berichten: 3619
Lid geworden op: 23 Mei 2006, 20:42
Locatie: breda

Re: Johan van Beek: Weg van Leipzig (debuut)

Berichtdoor berdine » 21 Aug 2012, 16:30

Dat hoeft niet hoor. In de DDR tijd had je zekerheid. Je wist waar je je aan moest houden. Dat is in zekere zin veilig. Je had altijd werk en medische zorg, hoe slecht misschien ook. De nieuwe wereld was beangstigend. Daarbij kwam de werkloosheid en de verloedering. Ik heb mensen gesproken die dus helemaal niet zo blij waren met de "vrijheid".
Maar goed, dit boek had voor jou een extra dimensie, vanwege het feit dat je daar was. Ik bedoelde het niet zo moeilijk. Het had gekund dat er nog iets speciaals gebeurde, of dat je iets hebt gezien wat je onmiddellijk met het boek in verband kon brengen. :mrgreen:

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Johan van Beek: Weg van Leipzig (debuut)

Berichtdoor Marjo » 21 Aug 2012, 19:27

O, bedoelde je dat! Zo had ik het niet begrepen!
Maar nee, het was alleen de sfeer, geen bepaalde gebeurtenissen of dingen. Leipzig zelf was te ver weg, ik ben daar niet geweest. Helaas.


Terug naar “Door leden gelezen boeken en samenleesboeken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 73 gasten