Lot Vekemans - Een bruidsjurk uit Warschau (slb okt 2012)

Reacties op recensies van, door leden gelezen, boeken en discussie samenleesboeken
Dettie
Site Admin
Berichten: 44028
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Lot Vekemans - Een bruidsjurk uit Warschau (slb okt 2012)

Berichtdoor Dettie » 16 Aug 2012, 17:49

mooi. mooi. mooi. Mag zo genomineerd worden voor de debutantenprijs.

zie http://www.leestafel.info/lot-vekemans

Dettie

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Lot Vekemans - Een bruidsjurk uit Warschau (debuut)

Berichtdoor Annemarie » 17 Aug 2012, 12:15

Prachtige cover inderdaad en wat heb je het mooi beschreven Dettie! Lijkt me een heel mooi boek.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44028
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Lot Vekemans - Een bruidsjurk uit Warschau (debuut)

Berichtdoor Dettie » 17 Aug 2012, 12:33

Ja het is prachtig, echt een kanshebber voor de debutantenprijs 2013.
Je kunt het meelezen. Maar... niets moet natuurlijk.

Dettie

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Lot Vekemans - Een bruidsjurk uit Warschau (debuut)

Berichtdoor Annemarie » 17 Aug 2012, 12:42

Ik ga hem in ieder geval een keer lezen! Hopelijk snel en anders later.

WilV
Berichten: 3306
Lid geworden op: 18 Jan 2005, 21:28

Re: Lot Vekemans - Een bruidsjurk uit Warschau (debuut)

Berichtdoor WilV » 15 Sep 2012, 10:50

Wat een prachtig boek! Ik zeg het bij dit derde debuut wat ik dit jaar lees voor de derde keer; niet te geloven dat dit een debuut is. Aan dit boek klopt alles. Het raakt je, het leest als een trein, en je ziet de Poolse dorpen en Hollandse boerenerven voor je.
Sterkste punten vind ik het oog voor detail, de kleine dingen die terloops benoemd worden zodat je die keukens waar alsmaar in gezeten wordt letterlijk voor je ziet. En verder natuurlijk vooral de karakterbeschrijving. De schrijfster krijgt het voor elkaar dat je binnen een paar pagina’s valt voor een stugge verlegen onhandige Hollandse boer, die zijn bruid uit een Poolse catalogus zoekt omdat zijn zuster dat zo wil. Ook die zuster komt goed uit de verf, en zelfs de overleden vader, die maar een paar zinnetjes zegt, maar waarmee je toch het plaatje in een paar zinnen compleet hebt. Verder heb je natuurlijk Marlena, en haar zoektocht en ongeluk, en toch ook vooral Boris, haar zoon, wiens woorden, de lezer die het ook las zal weten waarop ik doel, me een brok in de keel bezorgde.
Tot slot hebben we nog Szymon. Bij het deel van het boek waarin hij de ik-persoon werd moest ik voor het eerst in het boek even mijn best doe voor de perspectiefwisseling. Die vond ik het minst vloeiend, en ook zijn personage sprong het minst uit de verf, maar dat komt vermoedelijk ook omdat dat bij de andere twee wél zo was. Want ik zag hem wel voor me, die ietwat onhandige goed bedoelende wat oudere man met zijn zwak voor Marlena.
Op de een of andere manier is het ook een “lief”boek, zonder klef te zijn. Je hebt het zo te doen met al die personages, ook al maken ze soms de foute keuzes.

Dit boek moet op zijn minst genomineerd, maar is wat mijn betreft nu ook al een kanshebber.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44028
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Lot Vekemans - Een bruidsjurk uit Warschau (debuut)

Berichtdoor Dettie » 15 Sep 2012, 11:27

Jouw mening staat nu ook op de site gemeld

http://www.leestafel.info/lot-vekemans

Inderdaad een prachtig verhaal, je roept meteen de sfeer van het boek weer helemaal op.
Ik had met die Andries en zijn dominante zus en vader ook te doen. Natuurlijk had hij zelf tegen hun gedrag kunnen optreden maar dingen lopen zoals ze lopen, ook bij hem. Maar die liefde voor Boris... zo mooi beschreven. In al zijn onbeholpenheid kan hij al zijn gevoelens kwijt in dat kind. Prachtig.
Szymon vond ik ook verrassend. Ik verwachtte het verhaal van Nathan te lezen maar toch heeft Szymon ook iets ontwapenends, eenzaam als hij is.

Dettie

WilV
Berichten: 3306
Lid geworden op: 18 Jan 2005, 21:28

Re: Lot Vekemans - Een bruidsjurk uit Warschau (debuut)

Berichtdoor WilV » 15 Sep 2012, 14:03

Die laatste woorden van die vader "ik heb nog wat van je te goed".
( daar verklap ik weinig mee volgens mij),
werkelijk niet te geloven. En zulke vaders bestaan, dat is het erge.

Klopt ik had de rol van Szymon ook niet verwacht, ik verwachtte ook Nathan.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44028
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Lot Vekemans - Een bruidsjurk uit Warschau (debuut)

Berichtdoor Dettie » 15 Sep 2012, 15:30

Indirect krijg je toch te lezen over Nathan, dat heeft de schrijfster wel bijzonder opgelost.

Dettie

WilV
Berichten: 3306
Lid geworden op: 18 Jan 2005, 21:28

Re: Lot Vekemans - Een bruidsjurk uit Warschau (debuut)

Berichtdoor WilV » 15 Sep 2012, 16:29

Ja dat is waar, ik verwachtte hem in levende lijve, maar dit was ook wel slim bedacht.

Hoe het afloopt met Marlena en haar mannen vermeld de geschiedenis niet. Zonder dat ik dat al te storend vond overigens, we weten in ieder geval al wel het een en ander.

Wat denk jij?
(mag je ook beantwoorden als de rest het ook gelezen heeft, dan maak ik er een collectieve vraag van)

Dettie
Site Admin
Berichten: 44028
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Lot Vekemans - Een bruidsjurk uit Warschau (debuut)

Berichtdoor Dettie » 15 Sep 2012, 17:57

Ik ga verder onder een enorme verklapper

V

E

R

K

L

A

P

P

E

R

Ik denk dat Marlena naar Amerika gaat en probeert Nathan te vinden en samen met hem terugkeert naar Polen
Dat Boris teruggaat naar Nederland en en bij Andries blijft wonen. Dat Andries helemaal verandert dankzij die keus van Boris en meer onder het regime van Riet vandaan komt... Boris en hij lijken ook wel op elkaar qua stugheid overigens. Boris wordt rapper :D (grapje)
Szymon houdt lekker zijn restaurantje en geniet van Marlena en Nathan en laat haar alles na.
Wat denk jij?

Dettie

WilV
Berichten: 3306
Lid geworden op: 18 Jan 2005, 21:28

Re: Lot Vekemans - Een bruidsjurk uit Warschau (debuut)

Berichtdoor WilV » 16 Sep 2012, 14:06

Ha, wat een heerlijk romantisch happy end heb jij bedacht.

Ik denk

V
E
R
K
L
A
P
P
E
R

...dat Marlena inderdaad op zoek gaat naar Nathan, maar teleurgesteld terug komt. (sorry).
te veel gebeurd, te lang tijd er tussen, te veel veranderd.
Boris gaat inderdaad mee naar Andries, en uiteindelijk belandt Marlena daar ook weer, niet omdat hij de grote liefde van haar leven is, maar uit een soort consensus, omdat ze toch een soort verwantschap met hem voelt, en Boris er zo opbloeit ( toch een soort van happy end)
en Szymon blijft treurig en melancholiek in Polen achter.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44028
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Lot Vekemans - Een bruidsjurk uit Warschau (slb okt 2012

Berichtdoor Dettie » 01 Okt 2012, 09:36

Ik heb dit boek maar gebombardeerd tot samenleesboek oktober 2012 omdat het boek nu bij de derde lezer is.

Dettie

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Lot Vekemans - Een bruidsjurk uit Warschau (slb okt 2012

Berichtdoor Marjo » 01 Okt 2012, 10:59

Welja, dat doet maar! Ik heb het al bovenop gelegd...

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Lot Vekemans - Een bruidsjurk uit Warschau (slb okt 2012

Berichtdoor Marjo » 12 Okt 2012, 15:56

Ik ga ver met jullie mee, maar zo enthousiast ben ik niet. Er ontbreekt iets. Of je kan ook stellen dat er iets teveel is.

Lees meer: http://www.leestafel.info/lot-vekemans


V
E
R
K
L
A
P
P
E
R


Ik heb een heel ander einde: Marlena blijft bij Szymon, Andries gaat terug naar zijn boerderij en ziet zijn zoon te weinig naar zijn zin. Ik heb medelijden met die arme jongen...

Dettie
Site Admin
Berichten: 44028
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Lot Vekemans - Een bruidsjurk uit Warschau (slb okt 2012

Berichtdoor Dettie » 13 Okt 2012, 09:54

Heel mooie recensie marjo.

Ik ben het wel met je eens. De keus voor Szymon verbaasde mij ook, ik verwachtte het verhaal van Natan. Misschien dat juist door de keus te laten vallen op Szymon het boek toch bijzonder is geworden.
Ik ga even door onder de verklapper.

V

E

R

K

L

A

P

P

E

R

Ik denk als er voor Natan was gekozen dat het dan was het wel een romannetje geworden. Dan krijg je mogelijk het verhaal van Natan die bijvoorbeeld (zo kan het gegaan zijn) zo worstelde met zijn liefde voor Marlena, met alles gebroken heeft en dan is Marlena nergens meer te vinden. Je verwacht dan een dramatisch verhaal, zoiets als de twee koningskinderen die elkaar zo lief hadden maar het water was te diep, en dat gebeurde nu niet en dat is denkelijk juist het verrassende. Szymon kwam inderdaad niet helemaal goed uit de verf maar was toch genoeg aanwezig om een goede indruk van zijn motivaties en gedachtegang te krijgen.
Achteraf vind ik het toch een goede keus om het verhaal zo te laten verlopen ipv voor de makkelijke weg te kiezen.

Dettie

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Lot Vekemans - Een bruidsjurk uit Warschau (slb okt 2012

Berichtdoor Marjo » 13 Okt 2012, 10:08

Nou, zelfs al was het Natan geweest dan hoefde het nog steeds geen zoetig einde te zijn. Een algehele malaise was heel goed mogelijk!

Dettie
Site Admin
Berichten: 44028
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Lot Vekemans - Een bruidsjurk uit Warschau (slb okt 2012

Berichtdoor Dettie » 13 Okt 2012, 10:09

nee geen zoetig einde maar wel een einde die je mogelijk verwacht en al vaker geschreven is en dat gebeurde nu niet.

Dettie

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Lot Vekemans - Een bruidsjurk uit Warschau (slb okt 2012

Berichtdoor Marjo » 13 Okt 2012, 11:37

Eigenlijk had ik geen verwachtingen, dus dan ben ik het met je eens: dat is goed. Want als alles voorspelbaar is, is het in mijn ogen geen literatuur.

WilV
Berichten: 3306
Lid geworden op: 18 Jan 2005, 21:28

Re: Lot Vekemans - Een bruidsjurk uit Warschau (slb okt 2012

Berichtdoor WilV » 16 Okt 2012, 15:47

Toch vind ik je positiever dan ik had gedacht Marjo.

Goed getroffen trouwens, die vergelijking met Bakker.


Terug naar “Door leden gelezen boeken en samenleesboeken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten