Clarissa Pinkola Estés - De dansende grootmoeders

Reacties op recensies van, door leden gelezen, boeken en discussie samenleesboeken
Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Clarissa Pinkola Estés - De dansende grootmoeders

Berichtdoor Dettie » 27 Jun 2012, 14:06

Een ode aan de oudere vrouw
met dank aan berdine, (lijst themaboeken) zonder haar had ik van het bestaan van dit boekje niet geweten

zie http://www.leestafel.info/clarissa-pinkola-estes

Dettie

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Clarissa Pinkola Estés - De dansende grootmoeders

Berichtdoor Marjo » 27 Jun 2012, 19:25

Hm, ik denk zomaar dat dit geen boek voor mij is.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Clarissa Pinkola Estés - De dansende grootmoeders

Berichtdoor Dettie » 27 Jun 2012, 19:57

En waarom verbaast mij dat niet. Ik hoorde je al 'mopperen' toen ik de recensie schreef.
Ben ik de hele middag bezig met m'n verslag om toch enthousiasme bij je op te wekken... niet gelukt dus. :cry:

Ik vind het een geweldig boek. Eindelijk eens een optimistisch en positief boek over oudere vrouwen ipv die verhalen over bijna seniele oude dametjes die nauwelijks iets kunnen. Nee, deze dames zijn krachtig en sterk. Eindelijk eens een ander geluid dan de dames in tenalady en steunkousen. Heeeerlijk!

Blije Dettie

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Clarissa Pinkola Estés - De dansende grootmoeders

Berichtdoor Marjo » 27 Jun 2012, 20:14

Ik stoor mij niet zo aan hoe vrouwen van welke leeftijd dan ook neergezet worden. Dat weet je wel.
Overigens ben ik nog nooit oude dames tegengekomen waarbij het gaat om inleggers en steunkousen...

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Clarissa Pinkola Estés - De dansende grootmoeders

Berichtdoor Dettie » 27 Jun 2012, 20:22

Overigens ben ik nog nooit oude dames tegengekomen waarbij het gaat om inleggers en steunkousen...


nee, ik ook niet maar in boeken wel. Daar zijn oude vrouwen, echt oude vrouwen en dat stoort me wel. Het is altijd zo somber en pessimistisch in boeken terwijl het in het echte leven zo anders kan zijn. Vandaar dat ik dit boek zo lekker vind, eens een heel ander geluid. Het lijkt soms wel of vrolijkheid of optimisme niet mag in boeken.

Dettie

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Clarissa Pinkola Estés - De dansende grootmoeders

Berichtdoor Annemarie » 28 Jun 2012, 10:05

Ik twijfel of dit boek mee aanspreekt. Is het niet net of alle oude vrouwen krachtig zouden moeten kunnen zijn?

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Clarissa Pinkola Estés - De dansende grootmoeders

Berichtdoor Dettie » 28 Jun 2012, 10:36

Is het niet net of alle oude vrouwen krachtig zouden moeten kunnen zijn?


Nee, maar er wordt wel op gewezen dat oude vrouwen krachtig zijn, kracht in zich hebben.
Niets moet, het zijn juist mooie verhalen en ik vind het heerlijk dat er nu eens positief tegen ouderdom aangekeken wordt ipv dat gepamper etc in boeken.
Het stoort me dat positieve verhalen over ouderdom zelden voorkomen in boeken. Het zijn altijd maar van die akelige doemverhalen. Over oude mensen die sloffen en schuifelen en in bed liggend hun levensverhaal vertellen enz. Deze vrouwen léven, ongeacht hun ouderdom. Zij dragen bij, doen er nog iets toe, zijn niet afgeschreven, zijn wijs door hun levenservaring en dát vind ik heel fijn om te lezen.
Het boek betreft overigens niet alleen oude vrouwen, maar gaat over alle vrouwen, alleen wordt in dit boek de oudere vrouw meer belicht.

Dettie

berdine
Berichten: 3619
Lid geworden op: 23 Mei 2006, 20:42
Locatie: breda

Re: Clarissa Pinkola Estés - De dansende grootmoeders

Berichtdoor berdine » 28 Jun 2012, 14:06

Ik begrijp dat het je aanspreekt, Dettie. Het is gewoon fijn een positief boek te lezen. Ik denk alleen dat het geen erg realistisch boek is, maar zou dat ook moeten? Persoonlijk ken ik wel één 80-jarige, die volksdanst, tennist, fietst en een avondvierdaagse loopt, maar dat is naar mijn idee een hoge uitzondering. Alle andere 80-jarigen die ik ken (en dat zijn er best veel) kunnen nauwelijks fatsoenlijk lopen, laat staan lichtvoetig dansen. Volop rollators en steunkousen....
Of spelen de verhalen zich af in een niet-westers land en zijn de oude vrouwtjes misschien pas 60/65 jaar oud?
Maar wat maakt het ook uit, het gaat om het idee.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Clarissa Pinkola Estés - De dansende grootmoeders

Berichtdoor Dettie » 28 Jun 2012, 14:43

ja het is wel een realistisch boek, die dansende oudjes zijn natuurlijk een metafoor. Het gaat vooral om de kracht van vrouwen, dat ze altijd weer opstaan, overeind krabbelen en doorgaan. Ze hebben een soort oerkracht, oerwijsheid die ze uitstralen. Daarom ook de tekst

Jong zijn terwijl je oud bent
Oud zijn terwijl je jong bent

Die rek zit er in bij alle vrouwen.
Er staat ook een mooi kort verhaal in over vier vrouwen die gevlucht zijn vanuit Hongarije en via Rusland naar Amerika gekomen zijn waar familie woont. Ze hebben geblutst en gehavend van alle verschrikkingen maar stralen wel een enorme lévenskracht uit. Misschien snappen jullie nu wat ik bedoel want kennelijk kan ik het niet goed overbrengen, en anders... gewoon lezen zou ik zeggen :D
Het is heel mooi en mythologisch geschreven. (Het boekje is ook nog eens vrij goedkoop)

Dettie

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Clarissa Pinkola Estés - De dansende grootmoeders

Berichtdoor Dettie » 28 Jun 2012, 15:53

Marjo schreef:Hm, ik denk zomaar dat dit geen boek voor mij is.


Annemarie schreef:Ik twijfel of dit boek mee aanspreekt.


Naderhand bedacht ik me waarom denken jullie dat eigenlijk? vertel, vertel :D

Dettie
(die wel vermoedens heeft)

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Clarissa Pinkola Estés - De dansende grootmoeders

Berichtdoor Marjo » 28 Jun 2012, 17:03

Ik heb echt niet dezelfde leeservaringen als jij. Ik let er niet speciaal op, maar ik heb helemaal niet het idee dat de oude vrouwen die ik regenkom allemaal krakkemikkig zijn! Ook niet alle oude mannen dus.
Gewoon: mensen zijn mensen en als ze oud en krakkemikkig moeten zijn voor het verhaal dan mag dat.
Dat houdt ook in dat ik niet speciaal gecharmeerd zou zijn van een boek waarin ze dansen en fit zijn...

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Clarissa Pinkola Estés - De dansende grootmoeders

Berichtdoor Annemarie » 28 Jun 2012, 17:32

Het spreekt me niet zo aan omdat ik het idee heb dat ik het ongeloofwaardig zal vinden. Als het allemaal té positief wordt gebracht dan ga ik altijd een beetje steigeren op de een of andere manier. Ik vind het ook een beetje bitter voor oudere dames die wel zouden willen maar niet krachtig kunnen zijn. Dat oude mensen minder kunnen dan jonge mensen is nu eenmaal een feit. Ik heb niet de beleving dat alle oude mensen in boeken krakkemikkig zijn trouwens. Ik denk bijvoorbeeld aan "De 100-jarige man die uit het raam klom en verdween" en "De dorpskapper van Amour".

Toch snap ik wel waarom het jou zo aanspreekt. En vrouwen zijn ook krachtig. Hoor maar eens het levensverhaal van een willekeurige oude dame aan en je zult merken dat ieder mens heel wat meemaakt in zijn/haar leven. We zijn vaak krachtiger dan we denken! Maar dat is dan meer geestelijke kracht.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Clarissa Pinkola Estés - De dansende grootmoeders

Berichtdoor Dettie » 28 Jun 2012, 21:11

Oee wat lastig, dan heb ik het toch niet goed overgebracht. Ik probeer eigenlijk alleen maar de hele tijd te vertellen dat het boek heel positief met ouderdom omgaat. Het gáát ook om geestelijke kracht.
Wat de schrijfster probeert te vertellen is dat alle vrouwen een enorme kracht hebben waardoor ze altijd weer overeind komen. Dat zal inderdaad geestelijk kracht zijn. Ze zijn volhardend, neem bijv. de dwaze moeders in Argentinië. Ze houden maar vol, en gaan door.
Ik vertelde het verhaal over die dansende oudjes juist omdat ik dacht dat dát wel tot de verbeelding zou spreken omdat het een grappig verhaal is. Die oudjes die zo'n bruidegom maar laten dansen en dansen en dansen, totdat de muziek stopt. Zij zeggen dan tegen de bruid, nou die jongen is prima hoor, het is een doorzetter! Nu heb ik spijt dat ik uitgerekend dát verhaal heb genomen omdat er zo vastgebeten wordt op dat dansen.
Er is zoals gezegd ook een verhaal over vier vluchtelingen die alles kwijt, familie, bezittingen, vaderland zijn, de schrijfster vertelt daarover en hoe die vrouwen ondanks alles wat ze doorstonden toch heel sterk waren en door gingen.

Citaat uit het verhaal over de 4 vluchtelingen: (Ik hoop dat jullie het helemaal lezen.)
[...]Toen ik kind was, migreerde een groep oude vrouwen mijn leven binnen, die de gevaarlijkste* oude vrouwen waren die ik ooit had ontmoet. Want wanneer zij gemarteld werden door machten en krachten die groter waren dan zij, wanneer zij gevangen werden genomen en opgesloten, gesommeerd om te gaan liggen en een voor een te sterven, leefden ze in plaats daarvan door het licht van hun ziel. Hoewel zij op zoveel manieren werden neergehakt, kwamen ze opnieuw tot bloei. Ze groeiden als bloesemende bomen.
Zij kwamen in mijn leven als vier oude gevluchte vrouwen die uit grote zwarte treinen waren gestrompeld, de nachtelijke mist in op de perrons waar wij met intens verlangen op hen wachtten. [...]

Ik was bijna zeven jaar en leefde nog in dat stadium waarin je constant in de overgang verkeert tussen de weelderige droomwereld van de kindertijd en de grimmige wereld van de volwassenen. Ik weet nog dat ik dacht dat die reusachtige oude vrouwen, die vastberaden over de treinperrons voortbewogen, allemaal leken op donker geklede kerstmannen die door de rook waadden. Als gauw besefte ik dat ze er zo uitzagen omdat ze, naast hun pakken en koffers, gekleed waren in alle kleren die ze bezaten: de ene rafelige rok over de andere vreselijke haveloze rok; de ene gescheurde blouse over de andere besmeurde blouse, alle paren sokken die niet bij elkaar pasten, alle versleten schorten.[...]
Nu na maanden in de kampen te hebben geleefd, zaten de wangen en de neuzen van de oude vrouwen nog altijd vol blaren door het vele dagen marcheren, lopen, strompelen, buigen, overgeven en kromtrekken onder het oog van de genadeloze zon, onder de vaak nerveuze en krankzinnige woedende bewakers en 'toezichthouders'. [...]

Zij dachten dat hun leven door ons werd gered, dat zij door hun komst naar Ah-meer-iek-ah hun wonden konden wassen in de miraculeueze zwarte aarde van het midwesten, dat weer een vredig leven zou beginnen. Zij wisten niet dat ze ook waren gekomen om mijn leven te redden. Zij wisten niet dat zij de volmaakte, lange en intense regen waren waar een kind dat tot stof verdroogde hevig naar verlangde.
Zij brachten rijkdom, gewoon door er te zijn. Ook al waren ze beroofd van hun geliefde voorouderlijke huis, beroofd nu van kinderen en echtgenoten, tot op hun botten ontdaan van hun iconen, van de bevrediging van de witte kleden die zij weefden, hun heilige plaatsen, hun dorpsleven zoals ze dat hadden gekend, beroofd van de simpele vertroosting van het voorouderlijk woud waar ze vlakbij hadden geleefd en alle medicijnen daarvan; beroofd van het vermogen om de dochters, de zonen, hun lichamen, hun privacy, hun eerbaarheid te beschermen - ze waren er ondanks dit alles in geslaagd vast te houden aan het essentiële en veerkrachtige Zelf. Het Zelf dat niet sterft, het Zelf dat nooit sterft.
Deze oude vrouwen waren voor mij het eerste absolute bewijs dat de ziel, ook al is de huid ervan geschaad, opengehaald of geschroeid, niettemin regenereert. [...]

De oude vrouwen van de familie sneden een diepe deur uit in het kind dat langzaam tot verkalking was gedwongen. Zij toonden mij een opening naar de diepte van de psyche, [...] Zij onthulden voor mij de lagen in de psyche waar je constant vervuld kon zijn van ideeën, uitvindingen en volharding in het beleven van wat je gepassioneerd realisme zou kunnen noemen - een leven vervuld van passie en geïnspireerd door de rede. Het waren deze geliefde 'vreemdelingen' die mij redden van het verval in de zinloosheid van een zorgvuldig gecultiveerde conformiteit.

*gevaarlijk oude vrouw ... daarmee wordt verwezen naar de 'gevaarlijke' vrouw uit mythen en sprookjes, die uiteindelijk steeds weer de reddende en beschermende vrouw blijkt te zijn.

Dit is dus het meest 'sombere' uit het boek en laat een deel van de kracht van een vrouw zien. Andere hoofdstukken gaan weer over andere soorten krachten die een vrouw ook bezit. Het Zelf wat hier genoemd wordt komt verder niet voor, het is dus geen zweverig gedoe.

Dettie

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Clarissa Pinkola Estés - De dansende grootmoeders

Berichtdoor Marjo » 29 Jun 2012, 10:13

'Deze oude vrouwen waren voor mij het eerste absolute bewijs dat de ziel, ook al is de huid ervan geschaad, opengehaald of geschroeid, niettemin regenereert. [...]
De oude vrouwen van de familie sneden een diepe deur uit in het kind dat langzaam tot verkalking was gedwongen. Zij toonden mij een opening naar de diepte van de psyche, [...] Zij onthulden voor mij de lagen in de psyche waar je constant vervuld kon zijn van ideeën, uitvindingen en volharding in het beleven van wat je gepassioneerd realisme zou kunnen noemen - een leven vervuld van passie en geïnspireerd door de rede. Het waren deze geliefde 'vreemdelingen' die mij redden van het verval in de zinloosheid van een zorgvuldig gecultiveerde conformiteit.'

Ik had even nog het idee dat het boek mij best zou kunnen bevallen, als ik niet eerst jouw verslag had gelezen. Ik dacht dat het wel eens jouw interpretatie zou kunnen zijn waardoor het mij afstoot. Het zou best kunnen zijn dat ik er helemaal niet zo'n positieve boodschap uit zou halen, maar er iets heel anders van zou maken. Maar uit bovenstaand citaat maak ik op dat dat niet het geval zal zijn.
Ik vind dit overdreven. Het ligt er te dik bovenop. Dat spreekt mij echt helemaal niet aan.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Clarissa Pinkola Estés - De dansende grootmoeders

Berichtdoor Dettie » 29 Jun 2012, 10:22

Jammer! Want het is zo mooi geschreven.

Het meisje die dit verhaal vertelt moest op dansles en allerlei 'beschaafde' dingen doen. (tot verkalking gedwongen) Zij vond de vrouwen een verademing, die ware echt en puur en hielden zich niet bezig met de vraag of je schoenen wel gepoetst waren en er geen vlekken in een jurkje zaten enzo.
Een citaat blijft natuurlijk uit zijn context gehaald en ik denk dat je sommige gedeelten wel mooi vindt maar het eind, de 'gebeden' (ode aan alle vrouwen) niet.
Ik wil natuurlijk altijd graag m'n enthousiasme delen en hoop dan dat jullie het ook mooi vinden en dat lukt nu niet maar ja, ik kan moeilijk roepen jullie móeten het mooi vinden haha.

Dettie

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Clarissa Pinkola Estés - De dansende grootmoeders

Berichtdoor Annemarie » 29 Jun 2012, 10:34

Ik vind de citaten wel mooi eerlijk gezegd. Het lijkt me geen luchtig boek maar het is toch wel de geestelijk kracht die beschreven wordt. Ik begin te begrijpen waarom Dettie hier een positief gevoel aan overgehouden heeft.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Clarissa Pinkola Estés - De dansende grootmoeders

Berichtdoor Dettie » 29 Jun 2012, 11:38

nee luchtig is het niet, het is gewoon mooooooi :D

Dettie

berdine
Berichten: 3619
Lid geworden op: 23 Mei 2006, 20:42
Locatie: breda

Re: Clarissa Pinkola Estés - De dansende grootmoeders

Berichtdoor berdine » 29 Jun 2012, 15:19

Dettie, je vecht voor dit boek, of je leven er van afhangt! Onze bieb heeft het en als ik klaar ben met door de "Sneeuw" van Pamuk te ploegen, het biebboek wat hier ligt (Hoeveel regen, 331 pag.) uit is en mijn reservering bij de bieb (Open city) er nog niet is, dan maak ik tijd voor de grootmoeders. :)

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Clarissa Pinkola Estés - De dansende grootmoeders

Berichtdoor Dettie » 29 Jun 2012, 15:33

Oh dat vind ik nou leuk berdine! Dankjewel!

(het is een klein boekje 142 pagina's | afmeting 1,5 x 11,7 x 16 cm )

Dettie

berdine
Berichten: 3619
Lid geworden op: 23 Mei 2006, 20:42
Locatie: breda

Re: Clarissa Pinkola Estés - De dansende grootmoeders

Berichtdoor berdine » 29 Jun 2012, 15:40

Ja, ja, dat heb ik gezien. Was het 600 blz. dan zou ik er niet aan beginnen, haha! :black:

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Clarissa Pinkola Estés - De dansende grootmoeders

Berichtdoor Dettie » 29 Jun 2012, 15:48

haar andere boek, De ontembare vrouw, is wel heel dik 552 pagina's én normale afmeting.
Dus mochten de grootmoeders je bevallen... :D

Dettie

berdine
Berichten: 3619
Lid geworden op: 23 Mei 2006, 20:42
Locatie: breda

Re: Clarissa Pinkola Estés - De dansende grootmoeders

Berichtdoor berdine » 29 Jun 2012, 15:53

Ik wacht wel even jouw verslag af.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Clarissa Pinkola Estés - De dansende grootmoeders

Berichtdoor Dettie » 29 Jun 2012, 15:56

Slim! :mrgreen:

irene
Berichten: 945
Lid geworden op: 04 Aug 2005, 12:51
Locatie: Helmond

Re: Clarissa Pinkola Estés - De dansende grootmoeders

Berichtdoor irene » 03 Jul 2012, 11:54

Leuke tip! Deze had ik gemist (vakantie, verbouwing etc. etc.)
De ontembare vrouw ligt hier ook, moet ik overigens nog steeds uitlezen, de boekenlegger steekt al jaren ergens bij bladzijde 150...

irene

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Clarissa Pinkola Estés - De dansende grootmoeders

Berichtdoor Dettie » 03 Jul 2012, 11:59

Het is echt een aanrader vind ik.

Dettie
die het leuk vindt je hier weer te 'zien'.


Terug naar “Door leden gelezen boeken en samenleesboeken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten