Stephan ter Borg-Orang-oetans drijven niet samenlb aug 2012

Reacties op recensies van, door leden gelezen, boeken en discussie samenleesboeken
Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Stephan ter Borg-Orang-oetans drijven niet samenlb aug 2012

Berichtdoor Dettie » 07 Jun 2012, 12:14


Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Stephan ter Borg- Orang-oetans drijven niet (debuut)

Berichtdoor Marjo » 07 Jun 2012, 13:06

Hé, waar haal jij ineens die debuten allemaal vandaan????

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Stephan ter Borg- Orang-oetans drijven niet (debuut)

Berichtdoor Dettie » 07 Jun 2012, 13:13

Die worden me aangeboden :D

Heb je het verslag gelezen?

Dettie

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Stephan ter Borg- Orang-oetans drijven niet (debuut)

Berichtdoor Annemarie » 07 Jun 2012, 14:58

Poeh, het lijkt me een zwaar verhaal. Ik vind het altijd heel knap als het allemaal een beetje nuchter verteld kan worden.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Stephan ter Borg- Orang-oetans drijven niet (debuut)

Berichtdoor Dettie » 07 Jun 2012, 15:03

Nee, het is juist helemaal niet zwaar, ofwel het is niet zwaar gebracht, het wordt met een erg droge, aparte humor verteld. Ik hou erg van dat soort humor.

Dettie

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Stephan ter Borg- Orang-oetans drijven niet (debuut)

Berichtdoor Annemarie » 07 Jun 2012, 15:09

Knap hoor! Ik hou ook wel van humor die een beetje relativeert.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Stephan ter Borg- Orang-oetans drijven niet (debuut)

Berichtdoor Dettie » 07 Jun 2012, 15:12

Ik beluister net een interview met de schrijver, in het programma De avonden.

http://programma.vpro.nl/deavonden/afle ... april.html (begint bij 33.07)

Hij is bewonderaar van Gerard Reve en Herman Brusselmans.
De humor van Stephan ter Borg is daar ook wel mee te vergelijken zeker met de humor van Reve.
Brusselmans gaat maar door en is niet altijd leuk.
Stephan ter Borg doseert de humor beter en zijn humor is meer ter zake bij het onderwerp. Ik heb me kostelijk vermaakt tenminste.

Dettie

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Stephan ter Borg- Orang-oetans drijven niet (debuut)

Berichtdoor Marjo » 07 Jun 2012, 19:03

Het trekt me niet erg...

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Stephan ter Borg- Orang-oetans drijven niet (debuut)

Berichtdoor Annemarie » 19 Aug 2012, 12:24

Uit! Prachtig en humoristisch boek. Recensie is in de maak.

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Stephan ter Borg- Orang-oetans drijven niet (debuut)

Berichtdoor Annemarie » 20 Aug 2012, 10:27

Mijn recensie is inmiddels ook geplaatst: http://www.leestafel.info/stephan-ter-borg

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Stephan ter Borg- Orang-oetans drijven niet (debuut)

Berichtdoor Dettie » 20 Aug 2012, 10:32

Zo! Dat is een recensie! Ik vond het zo moeilijk om over dit boek wat te schrijven en dat heb ik vaak als ik boeken echt goed vind.
Het is dan zo moeilijk onder woorden te brengen waarom je het goed vindt. Als je iets niets vindt is dat makkelijker te vertellen.
Het was vooral de onderkoelde cynische humor die ik zo kon waarderen.
Ik zag trouwens de ik-figuur niet echt als een nietsnut, terwijl hij dat wel is. Eerder als een tragisch figuur die weet dat alle hoop op hem gevestigd is en daardoor lam slaat. Zijn ouders zijn natuurlijk typische mensen en om die vader met zijn wilde ideeën moest ik vaak gnuiven.

Dettie

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Stephan ter Borg- Orang-oetans drijven niet (debuut)

Berichtdoor Annemarie » 20 Aug 2012, 14:46

Ik heb enorm zitten zweten op deze recensie Dettie en dat kwam niet door het warme weer ;). Ik ben wel een paar keer helemaal opnieuw begonnen. Ik heb dat ook als ik een boek goed vind, dan wil ik graag precies uitleggen waarom en soms is dat lastig. Ik moest ook heel veel schrappen omdat de recensie anders veel te lang werd.

Op zich is de ik-figuur misschien wel een nietsnut maar ook eentje die je het niet zo kwalijk kunt nemen. De hoge verwachtingen die zijn ouders hebben, hebben een verlammend effect op hem. En hij is in een enorm gat gevallen nu Ernst niet meer thuis woont. Ook heb ik het gevoel dat hij niet veel ruimte heeft gehad om zichzelf als persoon te ontwikkelen. Hij is halverwege een beetje blijven steken.

Die vader is komisch maar als vader faalt hij natuurlijk stevig. Moeder is teveel met zichzelf bezig en met haar oudste zoon.

WilV
Berichten: 3306
Lid geworden op: 18 Jan 2005, 21:28

Re: Stephan ter Borg- Orang-oetans drijven niet (debuut)

Berichtdoor WilV » 20 Aug 2012, 16:58

Ik wordt nieuwsgierig van jullie recencies dames. Hij ligt klaar hier. Nog even een recencieboek en dan is hij aan de beurt.

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Stephan ter Borg- Orang-oetans drijven niet (debuut)

Berichtdoor Annemarie » 20 Aug 2012, 18:14

Ik ben heel benieuwd wat je ervan zult vinden Willeke!

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Stephan ter Borg- Orang-oetans drijven niet (debuut)

Berichtdoor Dettie » 23 Aug 2012, 09:06

recensie Annemarie schreef:Zijn tijd en aandacht worden nu vooral door zijn vriend Kemal opgeëist en dat is niet bepaald een pretje. Kemal neemt zelfs zijn intrek in het huis van de ik-figuur en ontpopt zich als de favoriete zoon. Zijn ouders zijn dol op hem en wanneer ook Ernst zijn aanwezigheid boven dat van zijn jongere broer lijkt te prefereren, is de maat vol. Kemal moet weg, hoe dan ook.


Is dat zo? Dat Ernst Kemal ook leuker vindt? Daar staat mij niets van bij. Ernst reageerde in feite toch bijna nergens op?
De auto staat me nog wel helder bij maar dat Kemal de voorkeur had?

Hoe vond jij het eind Annemarie? (als je daarover wat kunt zeggen zonder dingen te verklappen)

Dettie
Die merkt dat Kemal haar niet echt bij is gebleven.

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Stephan ter Borg- Orang-oetans drijven niet (debuut)

Berichtdoor Annemarie » 23 Aug 2012, 09:29

Ik denk niet dat Ernst Kemal daadwerkelijk leuker vindt (dat soort gevoelens kent hij ook helemaal niet) maar de hoofdpersoon ziet het wel even zo. Op een gegeven moment gaan ze met het gezin een dagje uit en de hoofdpersoon weet van niets. Hij probeert zich zo snel mogelijk aan te kleden maar is te laat en het gezin vertrekt zonder hem. In zijn beleving vindt Ernst het prima dat Kemal meegaat in plaats van zijn broertje. En dat is dus voor hem de druppel. Hij voelt zich afgewezen door Ernst. Zo heb ik het tenminste begrepen.

Het einde liet me met vragen zitten omdat er iets in gang is gezet wat op allerlei mogelijk manieren af kan lopen. Het zette me wel aan het denken en ik vrees dat het niet zal gaan lukken.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Stephan ter Borg- Orang-oetans drijven niet (debuut)

Berichtdoor Dettie » 23 Aug 2012, 09:42

Annemarie schreef: Op een gegeven moment gaan ze met het gezin een dagje uit en de hoofdpersoon weet van niets. Hij probeert zich zo snel mogelijk aan te kleden maar is te laat en het gezin vertrekt zonder hem.

Het einde liet me met vragen zitten omdat er iets in gang is gezet wat op allerlei mogelijk manieren af kan lopen. Het zette me wel aan het denken en ik vrees dat het niet zal gaan lukken.


Dat gedeelte ben ik dus kwijt in m'n hoofd.

Ja dat einde... ik denk ook dat het niet gaat lukken maar toch zet hij wel wat in gang door dit. (lastig te schrijven over iets wat je niet wil verraden)

Dettie

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Stephan ter Borg- Orang-oetans drijven niet (debuut)

Berichtdoor Annemarie » 23 Aug 2012, 09:47

Ik weet ook niet of ik nu wel of niet hoop dat het lukt. Zal het de boel verbeteren of juist erger maken?

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Stephan ter Borg- Orang-oetans drijven niet (debuut)

Berichtdoor Dettie » 23 Aug 2012, 10:15

Het maakt de boel geheid erger want ik denk niet dat het ik-figuur dit aan kan maar toch schudt hij wel de boel wakker.
Mogelijk dat iedereen gaat nadenken over wat ze aan het doen zijn en mogelijk geven ze de ik-figuur ook eens aandacht (terwijl hij daar zeker niet op uit is) want dat heeft hij erg weinig gehad.

Dettie

WilV
Berichten: 3306
Lid geworden op: 18 Jan 2005, 21:28

Re: Stephan ter Borg- Orang-oetans drijven niet (debuut)

Berichtdoor WilV » 28 Aug 2012, 19:27

Een knap debuut, wat zoals een goed debuut betaamt, helemaal niet leest als een debuut, maar als de pennenvrucht van een ervaren schrijver.
Het verhaal is een coming out of age verhaal, maar wat dit boek anders maakt dan andere boeken is natuurlijk Ernst. Hoewel de andere familieleden ook allemaal aan bod komen, en ik vooral de moeder treffend beschreven vond, cirkelt het verhaal toch echt om hem, en dat is op een hele knappe manier gedaan. Ik zag hem tenminste steeds voor me, die boom van een kerel met het verstand van een kind, en dat lijkt me voor een schrijver geen geringe opgave, om dat op een geloofwaardige en niet zielig of betuttelde wijze te doen. De positie van ‘broer van”vond ik ook heel erg mooi beschreven, het onuitgesproken of wel uitgesproken medelijden, de verantwoordelijkheid, en de verwachtingen dat hij het dan maar wél ver moet schoppen in het leven.
Knap zijn ook de humor en de scherpte die elkaar afwisselen.
Kortom een origineel boek wat raakt.

Tot slot kan ik toch niet anders dan het even opnemen voor de groepsleiders in dit boek, ik hoorde tot die beroepsgroep, en ik moet het toch even voor mijn oud-collega’s opnemen. Ik ben het meteen met de stelling eens dat er raar volk tussen zit, maar zo karikaturaal als hier ben ik ze nog niet tegen gekomen, en ook de naam villa Zonneschijn is iets te ver over de top. Al is dat misschien wel precies de bedoeling.

Naar wie mag ik het boek doorsturen?

Willeke

het bovenstaande is geplaatst op de site zie http://www.leestafel.info/stephan-ter-borg

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Stephan ter Borg- Orang-oetans drijven niet (debuut)

Berichtdoor Dettie » 28 Aug 2012, 21:35

Het kan naar Marjo, Willeke. Ik kom nog terug op jouw opmerkingen.

Dettie

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Stephan ter Borg- Orang-oetans drijven niet (debuut)

Berichtdoor Annemarie » 29 Aug 2012, 22:34

Inderdaad Willeke: Als ik niet had geweten dat het een debuut is, had ik het niet geraden. Ik zag Ernst ook echt voor me. Een vriendelijke reus maar beslist geen zielig persoon.

Lief dat je het opneemt voor je oud-collega's. Ik geloof oprecht dat er veel engelen werken in de zorg. En natuurlijk ook minder leuke types, zoals overal. Geen idee waar Villa Zonneschijn op gebaseerd is. Zal het op eigen ervaringen zijn of is er overdreven? Is het autobiografisch of in ieder geval deels? Het einde hopelijk niet. Ik weet het niet en kan het ook niet vinden.

WilV
Berichten: 3306
Lid geworden op: 18 Jan 2005, 21:28

Re: Stephan ter Borg- Orang-oetans drijven niet (debuut)

Berichtdoor WilV » 30 Aug 2012, 07:31

>>>>>Zal het op eigen ervaringen zijn of is er overdreven? Is het autobiografisch of in ieder geval deels? Het einde hopelijk niet. Ik weet het niet en kan het ook niet vinden.

Ik denk allebei, ik kan me niet aan de indruk ontrekken dat de schrijver van dichtbij de gehandicaptenzorg kent, of inderdaad een gehandicap familielid heeft, maar dat is een gevoel. Tegleijkertijd is het allemaal denk ik een enigszins uitvergroot, zoals ook de personage van de vader een beetje uitvergroot is. Het type bestaat, maar het is net wat groter aangezet.

Willeke

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Stephan ter Borg- Orang-oetans drijven niet (debuut)

Berichtdoor Annemarie » 30 Aug 2012, 18:45

Ik heb ook het idee dat het onderwerp wel iets is wat te maken heeft met eigen ervaringen van de auteur. Omdat het boek zo persoonlijk overkomt. Dat het wat uitvergroot is daar kan ik me wel in vinden. Toch zijn andere dingen juist heel klein. De hoofdpersoon heeft ook een heel duidelijke en uitgesproken mening en hij kaart onderwerpen aan die anderen niet aandurven. Vader is inderdaad nogal een bijzonder type. Op de website van de auteur wordt vader manisch genoemd en daar kan ik me wel in vinden. Af en toe heeft hij even een lichte inzinking (depressie) en dan knalt hij weer.

WilV
Berichten: 3306
Lid geworden op: 18 Jan 2005, 21:28

Re: Stephan ter Borg- Orang-oetans drijven niet (debuut)

Berichtdoor WilV » 30 Aug 2012, 19:00

ja ik vind dat uitvergroten ook wel mooi, ook al omdat sommige dingen wél mooi klein zijn.

Jullie hadden het al over het einde, dat zag ik niet aan komen inderdaad. En laat veel aan de fantasie over.


Terug naar “Door leden gelezen boeken en samenleesboeken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten