Adriaan van IJperen - Hoogland (debuut) samenlb sept '12

Reacties op recensies van, door leden gelezen, boeken en discussie samenleesboeken
Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Adriaan van IJperen - Hoogland (debuut) samenlb sept '12

Berichtdoor Marjo » 26 Sep 2012, 10:14

Ja, nou, die heb ik dus nog niet gelezen...

WilV
Berichten: 3306
Lid geworden op: 18 Jan 2005, 21:28

Re: Adriaan van IJperen - Hoogland (debuut) samenlb sept '12

Berichtdoor WilV » 27 Sep 2012, 16:12

V

E

R

K

L

A

P

P

E

R







Max maakt pelgrimstocht. Niet naar een heilige plek, maar naar een wandeling door de Schote Hooglanden die hij eerder als jongen als eens maakte. Onderweg kijkt hij al wandelend door de bekende streken terug op wie hij tóen was, een wat nurkse verlegen jongeman, en op wie hij nú, ondanks die verlegenheid toch is geworden. Onderweg komt hij Pepijn tegen, een wat stugge jonge man die het liefst alleen wandelt, die goede raad in de wind slaat, en die vooral erg verlegen is. Kortom iemand die wel erg veel lijkt op de jonge Max. Al lezend komen we er achter dat de oude Max deze wandeling eigenlijk maakt met zijn jongere zelf, maar ik was al een behoorlijk eind op weg in het boek voor ik dat door had. Het is niet alleen de jongere Max die de oudere confronteert, andersom gebeurd dat eigenlijk ook; is Max wel zo open als hij lijkt, laat hij écht het achterste van zijn tong zien?

De setting van dit boek is prachtig. Al lezend waan je je ook in de Schotse Hooglanden, en alle commentatoren die ik tot nu toe las krijgen acuut zin om hun wandelschoenen op te poetsen. Het tempo van het verhaal sluit mooi bij dat wandelen en het landschap aan, het is een mooi geheel. En de confrontatie tussen wie je was en wie je bent geworden is origineel vorm gegeven.

Een boek wat ik met plezier las, en waar ik ook nog wel even over nagedacht heb. Welke conversaties zou mijn huidige ik met mijn jongere ik voeren? En zou mijn jongere ik tevreden zijn met wie ik blijk te worden geworden?

Willeke

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Adriaan van IJperen - Hoogland (debuut) samenlb sept '12

Berichtdoor Marjo » 27 Sep 2012, 19:35

Ik denk dat mijn jongere ik niet tevreden zou zijn, maar de oudere ik is dat wel. Wat is belangrijker?

WilV
Berichten: 3306
Lid geworden op: 18 Jan 2005, 21:28

Re: Adriaan van IJperen - Hoogland (debuut) samenlb sept '12

Berichtdoor WilV » 27 Sep 2012, 20:01

Lijkt me niet onbelangrijk, dat je oudere ik tevreden is over zichzelf.
Is leuk om je gedachten even over te laten gaan he?
Ik denk dat mijn jongere ik wel tevreden zou zijn over de 2012 editie , mijn jongere editie was namelijk was namelijk érg onzeker, en dat is er aardig af.

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Adriaan van IJperen - Hoogland (debuut) samenlb sept '12

Berichtdoor Marjo » 27 Sep 2012, 20:43

Dat is ook goed nieuws!! En ja, het lijkt me heel vervelend als je oudere ik niet tevreden is. Want wat moet je er dan nog aan doen??

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Adriaan van IJperen - Hoogland (debuut) samenlb sept '12

Berichtdoor Dettie » 27 Sep 2012, 22:09

Al lezend komen we er achter dat de oude Max deze wandeling eigenlijk maakt met zijn jongere zelf, maar ik was al een behoorlijk eind op weg in het boek voor ik dat door had.

Ik zag het dus helemaal niet! Achteraf denk ik dat ik dát nou niet zag. Maar ja.
De wandeling heb ik nog opgezocht op internet en het lijkt me heel mooi om die route te lopen. (Mooi is dat internet toch nu typ je even wat in en heb je alle informatie mét foto's en al.)

Dettie

WilV
Berichten: 3306
Lid geworden op: 18 Jan 2005, 21:28

Re: Adriaan van IJperen - Hoogland (debuut) samenlb sept '12

Berichtdoor WilV » 27 Sep 2012, 23:06

Ik had het ook pas laat door hoor, en dan nog vooral door het gebruik van enkelvoud ipv meervoud, waar jij ook al over schreef.


Oh, ik kreeg ook zo'n zin in die wandeling! Leuk dat je hem opzocht, ik zal ook eens kijken. Of misschien toch wel niet, het is vast anders dan in mijn hoofd. Misschien houd ik mijn illusie wel in stand.


Terug naar “Door leden gelezen boeken en samenleesboeken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 68 gasten