Anton Valens: Het boek Ont

Reacties op recensies van, door leden gelezen, boeken en discussie samenleesboeken
Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Anton Valens: Het boek Ont

Berichtdoor Marjo » 14 Mei 2012, 20:03

Boeiend en interessant, dat is het zeker.
Ik vind het een mannenboek, omdat het vrij emotieloos is, maar dan is dit wel een mannenboek dat ook voor vrouwen boeiend is.

Lees meer: http://www.leestafel.info/anton-valens

Dettie
Site Admin
Berichten: 44088
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Anton Valens: Het boek Ont

Berichtdoor Dettie » 14 Mei 2012, 22:33

Klopt het dat je minder enthousiast bent dan over zijn vorige boeken?
Je schrijft wel dat hij heel knap schrijft maar je was sowieso altijd al weg van zijn schrijfstijl>
Maar ik heb het idee dat je zijn vorige boeken beter vond.

Dettie

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Anton Valens: Het boek Ont

Berichtdoor Marjo » 15 Mei 2012, 18:53

Daar heb je helemaal gelijk in. Ik vind het een goed boek, maar het is gewoon niet echt mijn sfeer.

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Anton Valens: Het boek Ont

Berichtdoor Annemarie » 15 Mei 2012, 21:59

Ik vind het wel heel leuk gevonden: zelfhulpgroep Man & Post

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Anton Valens: Het boek Ont

Berichtdoor Marjo » 16 Mei 2012, 09:43

Dat is het ook. Het is zeker geen roman van dertien in een dozijn! Daarom - mede daarom moet ik zeggen, want het is ook de schrijfstijl - is het toch boeiend.

berdine
Berichten: 3619
Lid geworden op: 23 Mei 2006, 20:42
Locatie: breda

Re: Anton Valens: Het boek Ont

Berichtdoor berdine » 01 Jan 2014, 12:25

Ik ben ook niet laaiend enthousiast. Het is een leuk gegeven en hij zet grappige, een beetje absurde typetjes neer. Ik heb dikwijls moeten lachen. Hij weet het verhaal alleen geen richting te geven. Aan het eind hangen er diverse losse eindjes aan en ook met de hoofdpersoon heeft hij er maar een draai aan gegeven. Meer omdat het boek al dik over de 300 pagina's zat dan dat het een logisch einde was. Zo van: Ik moet er nu toch eens een eind aan breien! Nou is het breiwerk zeker niet te versmaden, maar het was leuker geweest als het een trui was geworden, of desnoods een das. :mrgreen:

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Anton Valens: Het boek Ont

Berichtdoor Marjo » 01 Jan 2014, 12:51

Ha, die Berdine! Had je het koud toen je dit schreef?

berdine
Berichten: 3619
Lid geworden op: 23 Mei 2006, 20:42
Locatie: breda

Re: Anton Valens: Het boek Ont

Berichtdoor berdine » 01 Jan 2014, 13:02

:lol: :lol: :lol:

Dettie
Site Admin
Berichten: 44088
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Anton Valens: Het boek Ont

Berichtdoor Dettie » 10 Sep 2014, 19:24

'Het boek Ont' bewerkt tot radiodrama

Het Mediafonds heeft aan Aletta Becker subsidie toegekend voor de bewerking van Het boek Ont van Anton Valens tot radiodrama voor NTR Radio 1. De bewerking zal bestaan uit 4 afleveringen van 30 minuten. lees verder

http://www.atlascontact.nl/het-boek-ont ... adiodrama/

dettie

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Anton Valens: Het boek Ont

Berichtdoor Marjo » 10 Sep 2014, 20:56

Leuk! Ik probeer altijd te luisteren..

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Anton Valens: Het boek Ont

Berichtdoor Renate » 14 Dec 2014, 11:54

Ik ben het boek momenteel aan het lezen en ik moet zeggen dat ik Isebrand wel sympathiek vind. Hij is een beetje het slachtoffer van de omstandigheden, te aardig en niet hard genoeg om goed mee te draaien in de moderne samenleving, waarin het er meer om lijkt te gaan dat je mensen een rad voor de ogen kunt draaien, dan dat je werkelijk iets kunt. Meckering vind ik hier echt een voorbeeld van. Iemand die alles en iedereen alleen maar in z'n eigen voordeel lijkt te willen gebruiken, zonder zich ook maar een moment te bekommeren om wat hij aanricht.

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Anton Valens: Het boek Ont

Berichtdoor Renate » 15 Dec 2014, 14:19

En ik heb het boek uit. Ik herken wel wat van mezelf in Isebrand, hoewel ik misschien wat minder naïef ben als het om andere mensen gaat. Wat ik absoluut niet begrijp is dat Isebrand aan het eind van het boek met Manja in bed belandt. Ik vind het toch een tamelijk eng mens, dat Isebrand alleen maar lijkt te kunnen kleineren. Cornelis Meckering is een opgeblazen kwal, die ik het liefst alle trappen van de Martinitoren af zou laten vallen. Ik vraag me alleen af hoe het met Jean-Luc af is gelopen. Ik heb weinig vertrouwen in die motorrijder met wie hij weggaat.
Boudewijn vind ik een beetje een lapzwans en Sylvio heeft ambitie en kennelijk een talent waarmee hij wat kan bereiken, hoewel we dat maar moeten afwachten. Hij lijkt in ieder geval iemand ontmoet te hebben, waarmee hij samen kan werken, om z'n talent tot bloei te laten komen. Daarmee heeft hij dus ook geluk gehad.
Isebrand is een tragische figuur, die het wel probeert, maar de pech heeft dat hij de aardig is. Hij wil den mensen graag helpen en misschien z'n werk goed doen in een maatschappij waar snelheid belangrijker is dan al het andere. Er moet snel geld verdiend worden, het werk moet snel gedaan worden en de indruk moet worden gewekt dat het ook goed is gedaan, terwijl snel en goed zelden samen gaan. Isebrand heeft iemand nodig die hem misschien een zetje geeft en in hem geloofd en niet iemand als Manja.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44088
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Anton Valens: Het boek Ont

Berichtdoor Dettie » 29 Aug 2015, 08:54

Het Boek Ont van Anton Valens is bewerkt tot een radiodrama dat vanaf 12 september wekelijks wordt uitgezonden door de NTR op Radio 1. Het 5-delige drama dat tot stand kwam met steun van het Mediafonds, zal iedere week in de nacht van vrijdag op zaterdag na het nieuws van 0.00 op Radio 1 te beluisteren zijn.

Het Boek Ont gaat over een onvergetelijke vriendenclub: Man & Post. Met de overgang van de gulden naar de euro breekt voor Isebrand Schut de financiële ijstijd aan. Na oneervol ontslag als callcentermedewerker probeert hij zijn leven op de rit te krijgen door een zelfhulpgroep op te richten. De ambities van de leden van Man&Post strekken echter verder dan het saneren van hun administratie: de Limburger Jean-Luc wil van de wietplantage in zijn woonkamer af, de psychiatrisch verpleegkundige Sylvio probeert als vj naam te maken in het Groninger uitgaanscircuit en de voorman Ebel Formsma staat op de bres voor de ondergrondse toiletten op de Grote Markt.

Wanneer de flamboyante en bemiddelde organisatieadviseur Meckering uit Nieuw-Buinen zich bij de groep meldt, wordt Isebrand uit zijn inertie getild. Meckering, met zijn fenomenaal onnavolgbare redeneerkunst, neemt hem mee op een lange reis naar de oorsprong van het voorvoegsel ‘ont’.

Het Boek Ont stond eerder op de shortlist van de AKO Literatuurprijs, de longlist van de Libris Literatuurprijs en de longlist van de Gouden Boekenuil.

----

Het wordt wel erg laat uitgezonden. :(

Dettie

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Anton Valens: Het boek Ont

Berichtdoor Renate » 29 Aug 2015, 08:57

Ja, dat vind ik ook altijd met dit soort dingen. Na het nieuws van 12 uur gaat bij mij de wekkerradio uit en vaak ben ik voor die tijd al weggedoezeld.

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Anton Valens: Het boek Ont

Berichtdoor Marjo » 29 Aug 2015, 10:23

Je kan terugluisteren..

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Anton Valens: Het boek Ont

Berichtdoor Renate » 29 Aug 2015, 14:09

Ik weet het, maar dan heb ik er vaak toch niet meer zo veel zin in.

Lezer100
Berichten: 809
Lid geworden op: 03 Aug 2010, 19:52
Locatie: België
Contact:

Re: Anton Valens: Het boek Ont

Berichtdoor Lezer100 » 27 Sep 2015, 15:53

Marjo schreef:Ik vind het een mannenboek, omdat het vrij emotieloos is


Kun je die stelling wat nader toelichten, Marjo ? Die staat los van het boek, begrijp ik.
Lezer100

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Anton Valens: Het boek Ont

Berichtdoor Marjo » 27 Sep 2015, 18:58

In heb het nooit onderzocht, maar als er sprake is van hoogdravende emoties, als de taal er van bruist, is het ook vaak een dramatisch verhaal, en daar smullen vrouwen meer van dan mannen is mijn ervaring.

Is de taal droger, meer gericht op de feiten, dan valt het in de smaak van mannen.
Het zal zeker niet zo zwart-wit zijn, maar toch..


Terug naar “Door leden gelezen boeken en samenleesboeken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten