Elena Poniatowska - Leonora

Reacties op recensies van, door leden gelezen, boeken en discussie samenleesboeken
Dettie
Site Admin
Berichten: 44028
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Elena Poniatowska - Leonora

Berichtdoor Dettie » 23 Apr 2012, 14:47

Leonora Carrington, geboren in 1917 in aristocratische Engelse kringen, gestorven in 2011. Een van de bekendste vrouwelijke surrealistische schilders van de afgelopen eeuw. Elena Poniatowska was 50 jaar met deze opmerkelijke vrouw bevriend, en schreef een roman over haar leven. Een roman waard, want grootser en meeslepender dan Leonora leefde valt er nauwelijks te leven...

Lees verder, zie http://www.leestafel.info/elena-poniatowska

Willeke

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Elena Poniatowska - Leonora

Berichtdoor Annemarie » 24 Apr 2012, 17:21

Ik heb het boek inmiddels ook gelezen: http://www.leestafel.info/elena-poniatowska

Wat een leven heeft deze vrouw gehad. Het wordt mooi gebracht door de auteur maar soepele kost is het niet. Teveel geschrapt? Leonora heeft zo'n opmerkelijk leven gehad dat het eigenlijk niet allemaal in één boek past.

WilV
Berichten: 3306
Lid geworden op: 18 Jan 2005, 21:28

Re: Elena Poniatowska - Leonora

Berichtdoor WilV » 24 Apr 2012, 22:07

He wat leuk, je hebt ook een recencie geschreven. Onze samenvatting komt aardig overeen, onze conclusie niet helemaal.
Vond je het boek een echte roman?
Ik had daar wat moeite mee. Vond het soms te breedsporig, en teveel van de hak op te tak, en soms te beknopt.
Jouw conclusie dat de stijl van schrijven óók surrealistisch is, en dus goed past bij het leven van Leanora vond ik wel mooi , die overeenkomst had ik niet gezien.
Laatst gewijzigd door WilV op 24 Apr 2012, 22:10, 2 keer totaal gewijzigd.

WilV
Berichten: 3306
Lid geworden op: 18 Jan 2005, 21:28

Re: Elena Poniatowska - Leonora

Berichtdoor WilV » 24 Apr 2012, 22:09

De foto op de kaft is mooi he, daar heb ik de hele tijd naar zitten kijken.
Misschien is het wel zo dat ik graag zo'n boek gelezen zou hebbeb,écht biografisch, met foto's erbij enzo.

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Elena Poniatowska - Leonora

Berichtdoor Annemarie » 25 Apr 2012, 08:52

Ik vond het een heel mooi boek maar wel een boek waar ik echt in moest komen. Ik moest vooral erg wennen aan de dialogen en dat het soms zo snel alweer in een volgend moment zat. Maar ik had wel het idee dat dat bewust zo gedaan was. Om het bij dat surrealisme te laten passen. Ik vond het wel een roman maar anders dan gebruikelijk.

Na het lezen van het boek heb ik eigenlijk meteen via Google foto's gekeken. Ik wilde meer foto's zien van Leonora en hoe haar werk eruit ziet. Dus misschien miste ik dat ook in het boek maar dan was het natuurlijk wel echt een biografie geweest.

WilV
Berichten: 3306
Lid geworden op: 18 Jan 2005, 21:28

Re: Elena Poniatowska - Leonora

Berichtdoor WilV » 25 Apr 2012, 10:46

Ja dat heb ik ook gedaan, ik kende haar kunst niet zo heel goed, en als je meer weet van haar leven kijk je toch anders naar haar schilderijen.

Ik ben altijd gek op dit soort vrouwen, die tegen de tijdgeest gewoon hun gang gaan en zich niets aantrekken van wat hoort.
Ook een bepaalde "gekte", noem het ongeremdheid die je vaak ziet bij kunstenaars, was haar niet vreemd. En dan al die mannen en beroemdheden....saai was het zeker niet.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44028
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Elena Poniatowska - Leonora

Berichtdoor Dettie » 25 Apr 2012, 10:53

Ja zulke vrouwen zijn fascinerend. Jullie recensies zijn heel verschillend vind ik. Waar Willeke de nadruk legt op de turbulente geest van Leonora legt Annemarie de nadruk op haar leven. Altijd leuk om twee recensies naast elkaar te lezen.
Het lijkt me een lastig leesbaar boek en eigenlijk ben ik het wel met Willeke eens dat je over zo'n vrouw een biografie en geen roman moet schrijven.

Grappig overigens dat dit ook een roman is ipv biografie, het boek De kleine keizer wordt ook nadrukkelijk een roman genoemd. Terwijl het toch ook behoorlijk biografische 'trekjes' heeft.

Dettie

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Elena Poniatowska - Leonora

Berichtdoor Annemarie » 25 Apr 2012, 16:20

Men zegt weleens dat gekte en genialiteit dicht bij elkaar liggen en dat was denk ik bij Leonora ook zo. Ik vind haar absoluut boeiend.
Misschien was een echte biografie beter geweest maar dan was de opvallende persoonlijkheid misschien minder goed uit de verf gekomen. Ik denk dat er gewoon een serie over haar geschreven zou moeten worden. Dat het teveel allemaal is om in één boek kwijt te kunnen.

WilV
Berichten: 3306
Lid geworden op: 18 Jan 2005, 21:28

Re: Elena Poniatowska - Leonora

Berichtdoor WilV » 25 Apr 2012, 18:25

Helemaal mee eens. Stof genoeg.

Een mooie documentaire zou ook mooi zijn.


Terug naar “Door leden gelezen boeken en samenleesboeken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten