Nico Dijkshoorn - Nooit ziek geweest

Reacties op recensies van, door leden gelezen, boeken en discussie samenleesboeken
Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Nico Dijkshoorn - Nooit ziek geweest

Berichtdoor Dettie » 16 Apr 2012, 11:37

Dit boek is een boek over een vader en een zoon. De vader, Klaas, is een joviale man, die bij binnenkomst iedere ruimte luidruchtig vult. De zoon, Nico, denkt lang dat hij de leukste vader van de wereld heeft. De gezelligste familie van Nederland. Als hij ouder wordt ziet hij dat Klaas inderdaad altijd alle ruimtes luidruchtig vult, maar dat het altijd om hém gaat. Nóóit, niet één keer, vraagt hij naar de ander.

Lees verder, klik hier http://www.leestafel.info/nico-dijkshoorn

Willeke

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Nico Dijkshoorn - Nooit ziek geweest

Berichtdoor Dettie » 16 Apr 2012, 12:20

Heel mooie recensie Willeke.
Het doet me een beetje denken aan Knielen op een bed violen van jan Siebelink. Niet qua verhaal maar wel die vader die zo enorm dominant is. En dan een jongetje die eigenlijk de goedkeuring van vader wil en dat maar niet krijgt omdat vader het veel te druk met zichzelf heeft. Dat niet los kunnen laten en dan maar erover schrijven.

Dettie

WilV
Berichten: 3306
Lid geworden op: 18 Jan 2005, 21:28

Re: Nico Dijkshoorn - Nooit ziek geweest

Berichtdoor WilV » 16 Apr 2012, 13:04

Ik vond het een lastige recencie om te schrijven, heb echt een paar dagen zitten peinzen wat ik er nu precies van vond. En daarna nog weer over hoe ik dat in vredesnaam op papier ging krijgen.
Ik vermoed dat mensen als Mortier en Lanoye veel"literair knappere "boeken over dit onderwerp hebben geschreven, ( ik moet ze beide nog lezen, dus ik kan de vergelijking nog niet maken) en Siebelink inderdaad, wat ook een afrekening met een vader was, en een zoon die daar op volwassen leeftijd alsmaar mee bezig was.
maar Dijkshoorn weet op de een of andere manier de machteloosheid goed onder woorden te brengen, en dat is knap.
Bovendien is het een boek over wezenlijke zaken wat denk ik veel 'niet lezers' aan het lezen krijgt, zonder dat het "rommel"is, en daar heb ik ook altijd wel waardering voor.

Willeke

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Nico Dijkshoorn - Nooit ziek geweest

Berichtdoor Marjo » 16 Apr 2012, 15:27

Ik ken de man niet, maar ook hier een persoonlijk 'leed' van zich afgeschreven?
Is dit een eerste 'roman'? Ik krijg dat zo gauw niet gevonden

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Nico Dijkshoorn - Nooit ziek geweest

Berichtdoor Annemarie » 16 Apr 2012, 15:34

Dat is toch die dichter? Ik zag in de gauwigheid dat hij al meer geschreven heeft maar ik weet niet of dat enkel dichtbundels zijn of ook romans.
Lijkt me wel een mooi maar inderdaad ook heel persoonlijk boek. Ik kan me wel voorstellen dat het opschrijven van zo'n verhaal iets therapeutisch heeft ook. Het is mooi dat mensen ons zo'n open en oprecht kijkje in hun leven gunnen.

WilV
Berichten: 3306
Lid geworden op: 18 Jan 2005, 21:28

Re: Nico Dijkshoorn - Nooit ziek geweest

Berichtdoor WilV » 16 Apr 2012, 15:50

Hij schreef eerder verhalen en gedichten,
Hij is de huisdichter van "de wereld draait door"en schrijft daar wekelijks een gedicht terwijl de uitzending bezig is. Hij begon met deze gedichten en verhalen op "geen stijl"en in "hard gras" en heeft daanra een sport column voor de Volkskrant geschreven. Hij treed ook op op schrijversavonden met oa Thomése.
Het boekenweekessay van dit jaar was ook van hem.
Laatst gewijzigd door WilV op 16 Apr 2012, 16:17, 2 keer totaal gewijzigd.

WilV
Berichten: 3306
Lid geworden op: 18 Jan 2005, 21:28

Re: Nico Dijkshoorn - Nooit ziek geweest

Berichtdoor WilV » 16 Apr 2012, 15:52

Dijkshoorn studeerde Nederlands en aardrijkskunde aan de lerarenopleiding. Hij was werkzaam als medewerker van de bibliotheek in Amstelveen. Vanaf 1999 timmerde hij aan de weg als internetcolumnist middels columns over het televisieprogramma Big Brother die hij onder het pseudoniem Doordevil plaatste in nieuwsgroepen en op het forum van de website FOK!. Na afloop van het dagelijkse programma reageerde hij binnen het uur met een lang actueel stuk. De columns werden zo populair dat Veronica hem uitnodigde een bijdrage aan het programma te leveren. Dijkshoorn sloeg dit aanbod af. Later schreef Dijkshoorn alsnog voor Veronica en voor verscheidene andere websites. Hij schreef op de weblogs Retecool.com en GeenStijl onder zowel het pseudoniem P. Kouwes als zijn eigen naam. Voor FOK! maakte hij de strip eikel & eikel en schreef hij columns onder de naam C. Adriaanse, waarin hij voetbalcoach Co Adriaanse op de hak nam. Voor GeenStijl maakte hij onder de titel Dijkshoorn Dinsdag een wekelijkse audiocolumn, waarin hij in 15 tot 30 minuten actualiteiten besprak.

De doorbraak naar een breder publiek kwam toen hij door de Volkskrant werd uitgenodigd een sportcolumn te schrijven. Via televisiemaker Harm Edens werd hij ingeschakeld om teksten te schrijven voor Café de Wereld, de soapserie Samen en de satirische nieuwsquiz Dit was het nieuws. Dijkshoorn schreef verder columns voor Johan, Voetbal International, dagblad de Pers, Muziekkrant OOR, NU.nl en Webwereld. In het tijdschrift Torpedo publiceerde hij twee lange verhalen. Ook publiceerde hij verhalen in de tijdschriften Hard Gras, Reload, Bouillon en JFK. Hij levert tekstbijdragen aan het satirische televisieprogramma Draadstaal en is sinds 2008 iedere woensdag te gast in De Wereld Draait Door, waarin hij actuele gedichten schrijft en direct voordraagt. Zijn sonore stem en ironische stijl verraden een geschoold discipel van Gerard Reve.

In november 2007 verscheen onder de GeenStijl-vlag het door Dijkshoorn geschreven Grote GeenStijl Winterboek. Als P. Kouwes publiceerde hij de dichtbundel Daar schrik je toch van. Begin 2009 verscheen De tranen van Kuif den Dolder, een roman over een fictieve legendarische voetbalheld. In het najaar van 2010 ging Dijkshoorn samen met Leon Verdonschot, de band The Hank Five en de Eindhovense rockzanger Denvis op theatertournee, onder de titel Ook voor Vrouwen. Ze speelden meer dan dertig shows, waaronder twee in de Kleine Komedie in Amsterdam.

In 2011 speelde Nico samen met zanger/acteur Bob Fosko en Hoopdanseres Karin de Wit de hoofdrol in een videoclip van "Hoopla!" van Sven Hammond Soul featuring Patt Riley.

Dijkshoorn is ook bekend als huisdichter van De Wereld Draait Door

In 2012 brengt Dijkshoorn het boekenweekessay voor de Boekenweek 2012, getiteld Verder alles goed.

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Nico Dijkshoorn - Nooit ziek geweest

Berichtdoor Marjo » 16 Apr 2012, 16:08

Als dit dus een debuut is, moet het bij de debuten staan. Maar dit is weer zo'n geval van: ben je debutant als je al gedichten en columns gepubliceerd hebt?

WilV
Berichten: 3306
Lid geworden op: 18 Jan 2005, 21:28

Re: Nico Dijkshoorn - Nooit ziek geweest

Berichtdoor WilV » 16 Apr 2012, 16:16

"De tranen van Kuif"is ook een roman zie ik, en onder zijn eigen naam geschreven, dus dan was dat zijn debuut.

Mijn eerste informatie klopt dus niet, ik zal t veranderen. Excuses.

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Nico Dijkshoorn - Nooit ziek geweest

Berichtdoor Marjo » 16 Apr 2012, 16:39

Geeft niks, soms ben ik ook te snel. Hè Dettie?

WilV
Berichten: 3306
Lid geworden op: 18 Jan 2005, 21:28

Re: Nico Dijkshoorn - Nooit ziek geweest

Berichtdoor WilV » 16 Apr 2012, 16:40

Ik dacht dat de tranen van Kuif columns waren.


Terug naar “Door leden gelezen boeken en samenleesboeken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten