Stephan Enter: Grip

Reacties op recensies van, door leden gelezen, boeken en discussie samenleesboeken
Marjo
Berichten: 25853
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Stephan Enter: Grip

Berichtdoor Marjo » 05 Mar 2012, 12:11

Wat een fantastisch boek heeft die man weer geschreven!!
Om te herlezen, nog eens te lezen en opnieuw te herkauwen..

(ha ha, die ene zin is langer dan mijn verslag!)

Lees meer: http://www.leestafel.info/stephan-enter

Dettie
Site Admin
Berichten: 44082
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Stephan Enter: Grip

Berichtdoor Dettie » 06 Mar 2012, 17:32

Ik neem aan dat niet het hele boek in zulk soort zinnen geschreven is, of wel?

en takken van een alleenstaande eik vlak langs het spoor hielden een roze ballon gevangen

maakte plaats voor een tarweveld dat in de wind rilde als een paardenvacht

Dit zijn nou dingen die ik graag lees. Niet 'er hing een roze ballon in de boom maar de takken van een alleenstaande eik hielden een roze ballon gevangen.
En dat tweede deel zie je gewoon gelijk.

Zulk soort dingen maken dat je er een goed schrijver in herkent.

Dettie

Marjo
Berichten: 25853
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Stephan Enter: Grip

Berichtdoor Marjo » 06 Mar 2012, 19:53

Nou, niet helemaal, maar wel veel hoor! Hij schrijft echt fantastisch!

Dettie
Site Admin
Berichten: 44082
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Stephan Enter: Grip

Berichtdoor Dettie » 06 Mar 2012, 20:54

Nou dat is te zien! Ik hou het boek in gedachte Marjo, het lijkt me echt zo'n juweeltje om te koesteren.

Dettie

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Stephan Enter: Grip

Berichtdoor Annemarie » 06 Mar 2012, 21:30

De tardis (doctor-who telefooncel) is blauw! Maar hij bedoelt natuurlijk de stijl en niet de kleur. Dit lijkt me een prachtig boek.

Marjo
Berichten: 25853
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Stephan Enter: Grip

Berichtdoor Marjo » 07 Mar 2012, 10:57

Nou, Annemarie, ik denk dat dat dan toch een foutje is. Ik neem ook automatisch aan dat alle Britse telefooncellen van dat knalrode soort zijn, maar na googlen ontdekte ik dat het dus niet zo is!

Dettie
Site Admin
Berichten: 44082
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Stephan Enter: Grip

Berichtdoor Dettie » 07 Mar 2012, 11:02

Misschien moet je het zien als een aanduiding van het type telefooncel. Iedereen weet gelijk wat je bedoelt als je een Doctor-who-telefooncel zegt. Alleen is deze dan knalrood. Je kunt ook gewoon Engelse telefooncel zeggen maar Doctor-who-telefooncel klinkt veel leuker, vind ik

Marjo
Berichten: 25853
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Stephan Enter: Grip

Berichtdoor Marjo » 07 Mar 2012, 11:30

En ik moet dan toch bekennen dat ik nog nooit van een ´Doctor-who-telefooncel´gehoord heb!!
Ik ken de hokjes in Engeland van plaatjes en eigen ervaring, en die zijn rood.
Natuurlijk klinkt het leuk, maar als je niet weet wat het is, dan heeft deze manier van benoemen geen speciale betekenis.

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Stephan Enter: Grip

Berichtdoor Annemarie » 07 Mar 2012, 14:37

Doctor Who bestaat al vanaf de jaren zestig. De Tardis is het vervoermiddel en er kan mee door de tijd gereisd worden. Van binnen is het enorm groot maar van de buitenkant ziet het eruit als een blauwe telefooncel.
Misschien bedoelde de schrijver de stijl van de telefooncel, misschien maakte hij een vergissing door de verkeerde kleur te noemen. We zullen het waarschijnlijk nooit weten.

Marjo
Berichten: 25853
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Stephan Enter: Grip

Berichtdoor Marjo » 07 Mar 2012, 22:14

Jawel hoor, ik heb er een mailtje aan gewaagd, en zeer snel een antwoord gekregen. Daaruit dit:

"De kwestie van de Doctor Who-telefooncel komt niet als een verrassing voor me: daags na een interview in Rotterdam met Pieter Steinz, die me vroeg een passage voor te lezen waar ook de bewuste telefooncel in voorkomt, kreeg ik een mailbericht van iemand die me op de fout wees. Maar ook daarvoor wist ik het al. Het is dan ook met opzet dat ik mijn 'rode Dr.Who telefooncel' heb laten staan. Dat zit zo: ik vind dat personages in een roman zich af en toe moeten kunnen vergissen, net zoals u en ik en alle andere mensen in de werkelijkheid dat soms doen. En ik heb het in dit geval ook écht gedaan: ik zag zo'n telefooncel vanuit de trein door Engeland, dacht aan die van Dr Who en realiseerde me pas een uur later dat die er toch anders uit zagen. Ik kan u verklappen dat er meer van zulke 'foutjes' in de roman zitten. Foutjes zoals het bovenstaande maar ook kleine inconsequenties in de herinneringen. Soms moet je, vind ik, een tikje tegen de symmetrie geven, en ik ben het dan ook geheel eens met de Oude Grieken, die opzettelijk minieme afwijkingen in de symmetrie van hun tempels aanbrachten omdat, in hun ogen, volmaakte symmetrie gelijk staat aan de dood.

Overigens ben ik erg blij met uw opmerking. ( voor Annemarie dus!!!) Ik houd van lezers die scherp en alert zijn en me waar nodig op de vingers tikken. Zelf ben ik obsessief als het gaat om het uitzoeken en achterhalen van details. '

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Stephan Enter: Grip

Berichtdoor Annemarie » 08 Mar 2012, 11:04

Wat een leuke reactie. Hij heeft er echt de tijd voor genomen.

Ik ben een echte pietlut wanneer het om dit soort details gaat. Maar in dit geval vond ik het niet echt storend hoor. Hij heeft ook wel gelijk dat een auteur zich dit soort kleine vrijheden moet kunnen veroorloven. Het is immers zo dat ik onmiddellijk voor mij zag wat hij bedoelde.

Erger vind ik foutjes die het verhaal in de war schoppen, dat het niet meer klopt. Dat was hier niet het geval gelukkig.

berdine
Berichten: 3619
Lid geworden op: 23 Mei 2006, 20:42
Locatie: breda

Re: Stephan Enter: Grip

Berichtdoor berdine » 17 Apr 2012, 14:48

Die telefooncel was mij ook niet opgevallen, omdat ik er ook nog nooit van gehoord had. Ik lees dat de serie in Nederland in 1975/76 is uitgezonden, jaren dat ik nog geen t.v. had, en later in de jaren 80, maar toen was ik het sf genre al ontgroeid.
Andere foutjes zijn mij niet opgevallen. (Ik zou het boek bijna nog een keer willen lezen.) Inconsequenties in de herinneringen zijn natuurlijk normaal. Daar heb ik op een enkele plaats wel gedacht: Zat dat niet anders? Maar ja, mijn herinnering is ook niet perfect, dus.....

Ik vond het een mooi boek. Goed geschreven, mooie beeldspraak, diepgaande filosofieën. Ik moest hier en daar wel wat zinnen teruglezen omdat ik af en toe de draad kwijt raakte. Vooral in het begin kwam ik moeilijk in het verhaal. Maar uiteindelijk was het zeer de moeite waard!

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Stephan Enter: Grip

Berichtdoor Annemarie » 17 Apr 2012, 14:55

berdine schreef:Die telefooncel was mij ook niet opgevallen, omdat ik er ook nog nooit van gehoord had. Ik lees dat de serie in Nederland in 1975/76 is uitgezonden, jaren dat ik nog geen t.v. had, en later in de jaren 80,


Als echte Doctor Who fan moet ik nu toch even ingrijpen ;) : Vanaf 2005 zijn er namelijk nieuwe afleveringen van deze serie te zien.

berdine
Berichten: 3619
Lid geworden op: 23 Mei 2006, 20:42
Locatie: breda

Re: Stephan Enter: Grip

Berichtdoor berdine » 17 Apr 2012, 15:57

Ha ja, dat kan best, maar in de jaren 80 was ik de sf al "ontgroeid"! Oftewel, ik vond dat genre niet meer leuk! Ik wil niemand beledigen. Er zijn vast mensen die altijd van sf blijven genieten, maar mijn smaak is het niet meer.... :?

Marjo
Berichten: 25853
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Stephan Enter: Grip

Berichtdoor Marjo » 17 Apr 2012, 16:17

Hangt er helemaal van af wat voor soort. Er is zo'n grote diversiteit. Hoewel ik die Dr Who helemaal niet ken.

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Stephan Enter: Grip

Berichtdoor Annemarie » 17 Apr 2012, 16:23

Mij beledig je niet hoor. Ieder zijn eigen mening. Ik ben eerlijk gezegd helemaal niet zo'n sf-fan. Het overgrote merendeel vind ik niet leuk. Maar de verhalen van Doctor Who vind ik zo leuk en origineel bedacht dat ik toch al snel zwichtte.

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Stephan Enter: Grip

Berichtdoor Annemarie » 17 Apr 2012, 16:25

Marjo schreef:Hoewel ik die Dr Who helemaal niet ken.


Als je het eens kijkt dan moet je zorgen dat het afleveringen zijn met David Tennant als Dr Who. Dat zijn de leukste. Nu is er weer een nieuwe acteur die op zich ook goed is hoor.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44082
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Stephan Enter: Grip

Berichtdoor Dettie » 17 Apr 2012, 17:43

ja Dr. Who was geweldig. Ik herinner me hem als een man met wit haar die aldoor verbaasd was dat het licht aan ging als je het lichtknopje omdraaide. Hij draaide de knop om en 'straalde' dan met zijn hand, alsof hij dat licht maakte en riep iets als tsjtsj of zoiets.
Ik moest daar altijd erg om lachen. De verhalen zelf weet ik niet meer.

Maar het is wel héél lang geleden dat ik hem gezien heb.

Dettie
die verder totaal geen sf fan is

WilV
Berichten: 3306
Lid geworden op: 18 Jan 2005, 21:28

Re: Stephan Enter: Grip

Berichtdoor WilV » 09 Dec 2012, 23:03

En de sint schonk mij vanavond dit boek. Als ik de recencie lees wordt ik nog enthousiaster dan ik al was.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44082
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Stephan Enter: Grip

Berichtdoor Dettie » 09 Dec 2012, 23:06

Sint heeft een abonnement op jouw huis geloof ik :D Leuk Willeke!

Dettie

WilV
Berichten: 3306
Lid geworden op: 18 Jan 2005, 21:28

Re: Stephan Enter: Grip

Berichtdoor WilV » 09 Dec 2012, 23:18

Maar nu is het klaar hoor. Dit was de laatste Sint.

De gulle gever had de schrijver vandaag toevallig ook nog ontmoet, maar dat was echt toeval.

WilV
Berichten: 3306
Lid geworden op: 18 Jan 2005, 21:28

Re: Stephan Enter: Grip

Berichtdoor WilV » 21 Feb 2013, 21:22

Wat een genoegen om te lezen dit boek. Heel knap geschreven en met prachtige zinnen. Heel goed gekozen ook, een geschiedenis beschreven door de ogen van drie verschillende mannen. Je zit alsmaar te wachten op de zienswijze van Lotte, maar dat die niet komt is juist heel erg sterk.

Marjo
Berichten: 25853
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Stephan Enter: Grip

Berichtdoor Marjo » 22 Feb 2013, 12:53

Ha, ik ben blij dat je het mooi vindt Willeke! Want dat vind ik ook.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44082
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Stephan Enter: Grip

Berichtdoor Dettie » 22 Feb 2013, 13:01

Dettie schreef:ja Dr. Who was geweldig. Ik herinner me hem als een man met wit haar die aldoor verbaasd was dat het licht aan ging als je het lichtknopje omdraaide. Hij draaide de knop om en 'straalde' dan met zijn hand, alsof hij dat licht maakte en riep iets als tsjtsj of zoiets. Ik moest daar altijd erg om lachen. De verhalen zelf weet ik niet meer.

Maar het is wel héél lang geleden dat ik hem gezien heb.

Dettie
die verder totaal geen sf fan is


Volgens mij was ik in de war met catweazle! :mrgreen:

WilV
Berichten: 3306
Lid geworden op: 18 Jan 2005, 21:28

Re: Stephan Enter: Grip

Berichtdoor WilV » 22 Feb 2013, 14:07

Marjo schreef:Ha, ik ben blij dat je het mooi vindt Willeke! Want dat vind ik ook.



ik zat me al een tijdje verheugen op dit boek. Ik heb het zo langzaam mogelijk gelezen, en ga het zeker nog een keer herlezen. Had eigenlijk de behoefte om meteen met de kennis van nu weer gewoon voor aan te beginnen.


Terug naar “Door leden gelezen boeken en samenleesboeken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten