Hunter S. Thompson - Rum Dagboek

Reacties op recensies van, door leden gelezen, boeken en discussie samenleesboeken
Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Hunter S. Thompson - Rum Dagboek

Berichtdoor Annemarie » 01 Mar 2012, 13:27

In 1998 dook een roman op die Thompson al in de jaren zestig heeft geschreven: The Rum Diary (Rum Dagboek). Thompson schreef dit boek op 22-jarige leeftijd. Het dateert van voor het “Gonzo-tijdperk”. Zoals de titel al doet vermoeden vloeit de rum rijkelijk in dit boek.

Lees meer: http://www.leestafel.info/hunter-thompson

Dettie
Site Admin
Berichten: 44088
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Hunter S. Thompson - Rum Dagboek

Berichtdoor Dettie » 01 Mar 2012, 18:33

Het lijkt me een boek vol vaart. Is het Gonzo journalistenwerk zoiets als 'ik Ali' van Günter Wallraff?
Dat is de man die zich uitgaf voor Turkse gastarbeider en keek hoe hij dan behandeld werd.

http://www.bol.com/nl/p/nederlandse-boe ... index.html

Is het wel een roman Annemarie? Geen non-fictie? Het klinkt namelijk zo echt zoals je het beschrijft.

Dettie

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Hunter S. Thompson - Rum Dagboek

Berichtdoor Annemarie » 01 Mar 2012, 18:57

Een auteur hoeft zich niet zozeer als een ander voor te doen maar moet zich wel helemaal in het wereldje begeven. Dus als een auteur over het zwerversbestaan zou willen schrijven dan zal hij eerst een tijdje op straat moeten leven. Of een berg moeten beklimmen voordat hij kan beginnen aan een boek over bergbeklimmers. Zoiets.

Maar op zich denk ik dat jou voorbeeld wel tot de Gonzo-journalistiek behoort. Hij begeeft zich immers ook in de omgeving waar hij over schrijft.

Het voelt als een non-fictie en ik vermoed dat de auteur ook eigen ervaringen in het boek verwerkt heeft maar het is fictie. In dit boek is de Gonzo-journalistiek nog niet toegepast. Dat kwam later pas.

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Hunter S. Thompson - Rum Dagboek

Berichtdoor Marjo » 02 Mar 2012, 11:31

Nog een boek dat je niet moet ruiken!

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Hunter S. Thompson - Rum Dagboek

Berichtdoor Annemarie » 01 Apr 2012, 18:28

Vandaag heb ik de film Rum Diary gezien. De film is gebaseerd op dit boek maar het is echt een totaal ander verhaal. Jammer hoor. Het boek is een stuk beter.


Terug naar “Door leden gelezen boeken en samenleesboeken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 41 gasten