Youssouf Amine Elalamy - De clandestienen

Reacties op recensies van, door leden gelezen, boeken en discussie samenleesboeken
Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Youssouf Amine Elalamy - De clandestienen

Berichtdoor Dettie » 28 Jan 2012, 14:18

Twaalf mannen en een vrouw uit Marokko verdrinken tijdens hun vluchtpoging naar Spanje. Ze spoelen aan op het strand vanwaar ze vertrokken. Ze worden gevonden door de dromerige Omar, die elke dag naar het strand gaat om de golven te zien sterven aan zijn voeten. Wat volgt zijn de verhalen van deze mannen en vrouw, hun verlangens, hun dromen. En ook de verhalen van hun moeders.

lees verder, klik hier http://www.leestafel.info/youssouf-a-elalamy

berdine

WilV
Berichten: 3306
Lid geworden op: 18 Jan 2005, 21:28

Re: Youssouf Amine Elalamy - De clandestienen

Berichtdoor WilV » 28 Jan 2012, 20:49

Wat een mooi verslag Berdine.
Je enthousiasme werkt aanstekelijk. Het komt meteen op mijn lijst.
Het klinkt als een boek wat ik mooi ga vinden.

Willeke

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Youssouf Amine Elalamy - De clandestienen

Berichtdoor Marjo » 29 Jan 2012, 12:14

Lijkt me toch wel akelig.

WilV
Berichten: 3306
Lid geworden op: 18 Jan 2005, 21:28

Re: Youssouf Amine Elalamy - De clandestienen

Berichtdoor WilV » 29 Jan 2012, 12:22

Ja dat ook.
ik vond mooi al niet het goed woord, maar ik kon zo snel geen ander verzinnen.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Youssouf Amine Elalamy - De clandestienen

Berichtdoor Dettie » 29 Jan 2012, 12:36

ja, ik zie mij het ook niet snel lezen omdat het me ook wel akelig lijkt. Sorry berdine.

Dettie

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Youssouf Amine Elalamy - De clandestienen

Berichtdoor Annemarie » 29 Jan 2012, 15:01

Heel mooi verslag! Lijkt me een mooi boek. In de media wordt vaak geschreven over deze vlucht pogingen per boot maar nooit over het verhaal erachter. En dat laatste is nu juist wat mij boeit.

berdine
Berichten: 3619
Lid geworden op: 23 Mei 2006, 20:42
Locatie: breda

Re: Youssouf Amine Elalamy - De clandestienen

Berichtdoor berdine » 29 Jan 2012, 17:51

Het is heel mooi verwoord en daardoor niet akelig. (Zoals een foto niet lelijk/slecht is omdat er een lelijke oude man op staat.) Er wordt weinig gesproken over wat er op zee gebeurt, maar veel meer over wat er voordien aan de hand was, waarom dat ze weg wilden. ("Mama, ik houd mijn hand soms in de kaarsvlam om te voelen of ik er nog wel ben. En ik ben er nog genoeg om weg te willen gaan." Ook zoiets...) En wat er achteraf op het strand gebeurt.
De drenkelingen beklagen zich niet, zijn eigenlijk heel gelaten. Zelfs de vrouw denkt niet O,o,o, nu ga ik verdrinken, maar denkt met weemoed aan haar geliefde en zingt ondertussen voor het kindje. Juist daardoor komt het des te harder aan. Je moet die gevoelens zelf invullen, waardoor je dieper het verhaal in getrokken wordt. Overigens zijn er van die scènes weinig en ze zijn kort. Zoals gezegd, het meeste speelt zich af aan land. En het is prachtig geschreven.


Terug naar “Door leden gelezen boeken en samenleesboeken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 48 gasten